Gå til innhold

Spørsmål om yrkesrettet attføring

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg har fått innvilget yrkesrettet attføring og har noen spørsmål jeg ønsker å få svar på.

Jeg skal motta rehabliteringspenger mens saken min er under utredning i Aetat, blir disse pengene det samme som attføringspenger ? De sier også at de skal beregne særskilt beregning av min tilleggspensjon fordi jeg har barn under 7 år, hva er det ?

(har ikke fått det enda)

Får en både forsørgelsebidrag og barnetillegg ? jeg er alene med barn.

Det kan tenkes at jeg kanskje blir og tjene 2500 kr mnd i lønn, vil jeg da bli trekt av attføringsstønaden min ? (Ps. har opplyst trygdektr om det )

Har hørt at en kan tjene opptil kr. 45.000 i året uten at det går utover trygden, stemmer det ? Har lest tidligere innlegg der det sies at det får Aetat avgjøre, er det forskjellige regler om det og tjene noen ekstra kroner utenom ?

Fortsetter under...

Inntektsbestemmelsene er en "endringsbestemmelse", altså hvor mye inntekt du kan ha før uføregraden revurderes.

Du kan ikke ha inntekt ved siden av rehabiliteringspenger (trygdekontorets hjemler) uten at uføregraden revurderes, kun når du er under faktisk attføring.

Hvis du har inntekt nå betyr det at du skal ha en gradering av rehab.pengene (f.eks 80%) - og det igjen betyr at attføringspengene skal graderes tilsvarende inntil du eventuelt ikke kan jobbe mer pga attføringen.

Med andre ord: Du lurer deg selv ganske trill rundt ved å jobbe litt nå, for hvis du venter litt kan du ha inntekt ved siden av 100% attf.penger.

På den annen side kan du hende at du bare skal ha 80% likevel dersom du ikke utnytter din faktiske arbeidsevne, så ... :-/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...