Gå til innhold

Musikk bare en mor kan elske

Anbefalte innlegg

Gjest antikorpser
Skrevet

Hehe, det er det jeg alltid har sagt:

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentatorer/lund/article3691206.ece

"Litt lenger ned på siden følte jeg imidlertid en tilsvarende lettelse da jeg så at ni av ti korpsmusikanter slutter i tenårene. Og der ligger jo det store paradokset. Selvsagt slutter de når de blir store nok til å velge selv. For det er jo ikke barna som elsker korps. Det er foreldrene deres. "

mariaflyfly
Skrevet

''Selvsagt slutter de når de blir store nok til å velge selv. For det er jo ikke barna som elsker korps. Det er foreldrene deres. "

''

For noe forbanna tull. Jeg hadde sett at Guttungen slutta for lenge sida, hadde det vært mine ører som skulle bestemt det. Nå er det litt mer komplisert enn som så, men det er for pokker ikke jeg som tvinger ham til korpset.

Gjest annlovinda
Skrevet

Jeg begynte å spille i korps som 9-åring, ingen som tvinget meg til det. Jeg selv ønsket å spille i korps, og holdt jammen på med det til jeg passerte 30. Mye sprøyt i den artikkelen der

Skrevet

Korpsmusikk er VIRKELIG ikke min greie. Men avkommet har nå tiårsmedalje :o

På grunn av korpset, beliggenhet slik at de får støttetimer på et musikkonservatorium, øving og talent er h*n nå virkelig god å spille. H*n har beveget seg over i andre genre, men er fortsatt støttespiller i korps.

Norge har et jazzmiljø som har et utrolig høyt nivå i forhold til landets størrelse. Mye av dette kan skolekorpsene (og korpsforeldre!) ta æren for.

Gjest min gav seg heldigvis etter 3 mndr :D
Skrevet

Var det ikke det jeg visste! ;)

(og for sikkerhets skyld (for de hårsåre) : jeg tuller)

Skrevet

Jeg synes forøvrig at det er trist lesing. At en kulturjournalist i Norges største avis kan rakke sånn ned på barn som spiller et instrument og gjør så godt de kan er egentlig hårreisende.

Skrevet

Jeg synes forøvrig at det er trist lesing. At en kulturjournalist i Norges største avis kan rakke sånn ned på barn som spiller et instrument og gjør så godt de kan er egentlig hårreisende.

Det er jeg enig med deg i.

Skrevet

Det der gjelder nok for et lite fåtall, men absolutt ikke for de fleste.

Sånn er det i de fleste fritidsaktiviteter for barn. Jeg har f.eks. sett mange gutter gå på fotball fordi faren deres vil det. Tror nok ikke dette gjelder ni av ti, men et lite fåtall. De slutter også.

Skrevet

Tja, det at man slutter i løpet av tenårene gjelder for ganske mange fritidsaktiviteter som barn bedriver, og gjelder ikke spesielt for koprs!

Skrevet

Enig, og ikke minst: Hvor kjedelig hadde det ikke blitt på 17. mai uten alle korpsene?

Gjest verinoca
Skrevet

Jeg elsket alle mine 13 år i korps, og har hatt utrolig utbytte av det. :-)

Skrevet

Enig, og ikke minst: Hvor kjedelig hadde det ikke blitt på 17. mai uten alle korpsene?

17. mai er ikke så viktig (utover synliggjøring og tradisjon) Det er de andre dagene i året med øvelser og konserter som er mye mer stas og viktigere enn 17. mai. Den dagen er egentlig mest slitsom for korpsmusikanter.

Skrevet

17. mai er ikke så viktig (utover synliggjøring og tradisjon) Det er de andre dagene i året med øvelser og konserter som er mye mer stas og viktigere enn 17. mai. Den dagen er egentlig mest slitsom for korpsmusikanter.

Ja, det skjønner jeg, men for oss andre er det jo 17. mai som er den dagen vi blir mest eksponert for korpsmusikk, og hvor mange av oss trolig ville savnet det mest, dersom interessen ble borte.

Skrevet

Ja, det skjønner jeg, men for oss andre er det jo 17. mai som er den dagen vi blir mest eksponert for korpsmusikk, og hvor mange av oss trolig ville savnet det mest, dersom interessen ble borte.

Ja, skjønner det altså. Det er jo den dagen alle ser oss. Håper bare de fleste skjønner at det skjer litt de andre dagene også. Og ikke bare måler korpsbevegelsen etter det som synes og høres på 17.mai.

Skrevet

He he, jeg leste den i dag og tenkte at nå kommer alle korpsforeldrene med motinnlegg ;-)

Men jeg var korpsbarn selv, og elsket det! I samfulle 15 år. Spilte korps, storband, ensembler, musikkskole, orkester, andre storband, flere korps, ennå flere ensembler. Hadde tilleggsjobb som instruktør og fikk prøve meg på seminarer med andre korps. Veldig artig, spennende og utviklende. Men det er jo noe annet enn bare å spille i skolekorps da ;-)

Utrolig masse gode spennende minner *mimre*

Skrevet

Ja, skjønner det altså. Det er jo den dagen alle ser oss. Håper bare de fleste skjønner at det skjer litt de andre dagene også. Og ikke bare måler korpsbevegelsen etter det som synes og høres på 17.mai.

Jeg tror nok folk skjønner at det skjer ting resten av året, men det er jo ikke noe man går rundt og tenker på med mindre man er tilstede på tiilstelninger der korpsene spiller.

Folk tenker vel neppe på håndball og fotball og speider og svømming heller, når de ikke er tilstede der det skjer".

Skrevet

Jeg tror nok folk skjønner at det skjer ting resten av året, men det er jo ikke noe man går rundt og tenker på med mindre man er tilstede på tiilstelninger der korpsene spiller.

Folk tenker vel neppe på håndball og fotball og speider og svømming heller, når de ikke er tilstede der det skjer".

-altså akkurat _fotball_ er vi vel pent nødt til å tenke på i disse dager samma om vi vil det eller ei...

Skrevet

He he, jeg leste den i dag og tenkte at nå kommer alle korpsforeldrene med motinnlegg ;-)

Men jeg var korpsbarn selv, og elsket det! I samfulle 15 år. Spilte korps, storband, ensembler, musikkskole, orkester, andre storband, flere korps, ennå flere ensembler. Hadde tilleggsjobb som instruktør og fikk prøve meg på seminarer med andre korps. Veldig artig, spennende og utviklende. Men det er jo noe annet enn bare å spille i skolekorps da ;-)

Utrolig masse gode spennende minner *mimre*

Tror nok ikke i hovedsak det er korps_foreldrene_ som kommer med motinnlegg men heller de voksne aktive korpsmusikerne.

(jeg har vært med siden jeg sjøl var 8 år, altså i 30 år. Kun de siste 10 mndr som korpsforelder, da jentungen min begynte i august i fjor)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...