Gå til innhold

Lånte bort bilen, fikk bot

Anbefalte innlegg

Gjest Miss Maarplee
Skrevet

Jeg lånte bort bilen min, og hun som kjørte den, ble tatt i fotoboks. Regninga har jo kommet til meg som eier av bilen, men hun nekter å betale...

Bildet er ikke supergodt, men siden vi er svært ulike utseendemessig, kan jeg nok "bevise" at det ikke er meg som sitter bak rattet. Problemet er vel at jeg ikke kan bevise at det er HUN som gjør det...

Kommer jeg i det hele tatt noen vei her, eller bør jeg bare betale og ha lært leksen om å se an enda bedre hvem jeg lar låne bilen min?

Skrevet

Du må inn til politiet for identifisering dersom du ikke godtar boten. Da vil politiet selv se at du og personen på bildet ikke er like, ifølge deg selv.

Jeg _tror_ du enten må si at bilen var stjålet (og dermed rapportere den som stjålet), oppgi hvem som kjørte eller betale bota. Det ble noen endringer på disse reglene for noen år siden, i alle fall.

Skrevet

Ja ei lekse bør du iallefall lære, når du har klart å låne bort bilen din til noe som er såpass bedretne at de faktisk lar deg i stikken slik som dette

Jeg hadde sendt bilde av meg selv ved et brev hvor jeg sier at det ikke er jeg som har kjørt men at x med fullt navn og bosted (og gjerne bilde da selvsakt) lånte min bil i den tiden (gjerne fra/til)

Jeg hadde vært rimelig sikker (siden dere er ulike i utseende) at jeg hadde sluppet unna men hadde krysset fingre, tær, albuer og knær på at de fikk tatt den førkja som hadde lånt bilen min :D

Skrevet

Høres ut som en utrolig dårlig "venninne" du har, hvis takken for å få låne bilen er at du blir sittende igjen med regninga for en fartsbot..

Hvis det ikke er tvil om at boten tilskriver seg fra det tidspunktet hun lånte bilen, så er det vel ikke noe spørsmål om det er hun som kjørte bilen?

Hvis ikke, så må jo HUN ha lånt den videre til noen andre, noe som da blir hennes ansvar / risiko.

Dette hadde jeg ikke gitt meg på uten videre!

Du sier ikke noe om hvilket forhold du har til henne som lånte bilen. Men hadde hun vært min venninne, ville vennskapet tatt en brå slutt. Og er hun en fjernere bekjent har du ikke så mye å tape på å ta opp diskusjonen.

Mulig at du blir nødt til å betale i første omgang, siden bilen står på deg, men jeg ville ha gått langt for å kreve pengene inn fra henne.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Du forteller politiet hvem sjåføren var, så sender de regningen over til henne. Dermed slipper du å betale regningen, og det er hun som får problemer om hun lar være.

Gjest Miss Maarplee
Skrevet

Du må inn til politiet for identifisering dersom du ikke godtar boten. Da vil politiet selv se at du og personen på bildet ikke er like, ifølge deg selv.

Jeg _tror_ du enten må si at bilen var stjålet (og dermed rapportere den som stjålet), oppgi hvem som kjørte eller betale bota. Det ble noen endringer på disse reglene for noen år siden, i alle fall.

Ja, de vil se at det ikke er meg på bildet. Og jeg kan oppgi navnet på den som kjørte, men så lenge hun ikke blir med meg på politistasjonen, kan jeg vel ikke bevise at det var henne som kjørte?

Det er for øvrig en person jeg "må" forholde meg til fremover, svigerfamilie.

Skrevet

Ja, de vil se at det ikke er meg på bildet. Og jeg kan oppgi navnet på den som kjørte, men så lenge hun ikke blir med meg på politistasjonen, kan jeg vel ikke bevise at det var henne som kjørte?

Det du kan gjøre er jo å oppgi hvem som lånte bilen din det aktuelle tidspunkt

Og forholde seg til fremover, det må jo strengt tatt den andre au, hun skal se deg masse fremover og vite at hun prøvde å belaste deg med sin fartsbot

Like greit at du må face henne og vite at du gjorde det som var rett og riktig

Skrevet

Du kan bare si fra at det ikke var deg og oppgi navnet hennes. De sitter garantert med et lekkert bilde av henne og hun kan nekte til hun svimer. Det hjelper NADA.

*akkurat betalt bot* ;0)

Skrevet

Bevise..? Satt hun i passasjersetet og kjørte...?

De har FOTObevis MED klokkeslett, dato, hastighet og sted....

Skrevet

Det spiller ingen rolle hva hun gjør, for så lenge de ser at det ikke er du på bildet, og du oppgir navnet på den som er på bildet, så tar politiet det videre. Hun vil bli innkalt til avhør og identifisering om hun ikke godtar boten som hun vil få tilsendt i posten.

Svigerfamilie som oppfører seg sånn - fyttify!

Skrevet

Nå er det ikke slik at det er du som sitter med bevisbyrden. Det gjør politi/påtalemyndighet. Dersom de ikke utenfor rimelig tvil kan bevise at det er DU som har kjørt bilen, er det ikke du som skal ha den. Framgår det greit av bildet et det ikke er du som sitter bak rattet, så har du en god sak.

Hvem som har kjørt er det politiet sin oppgave å finne ut av.

Skrevet

Så fremt de ikke kan bevise ut fra bildet at det var du som kjørte bilen kan de vel heller ikke forlange at du skal betale boten, såvidt jeg vet.

Skrevet

Men hun tenker ikke på at HUN må forholde seg til DEG i tiden fremover....Du kan da gå med hodet hevet, hun er jo en tyv!

Skrevet

En bekjent påsto for noen år siden at man i slike tilfeller bare kan opplyse at det ikke var eieren (altså deg selv) som kjørte bilen. Du må sikkert inn for å bevise at bildet ikke er av deg, men vedkommende påsto at man ikke ble avkrevd forklaring om hvem som faktisk hadde blitt fotografert.. Og da ville saken mot vedkommende lett kunne bli henlagt pga bevisets stilling.

Men dette har jeg kun hans ord for, og aner ikke om det er riktig (eventuelt at det var riktig på den tiden), eller om det er bare synsinger fra denne mannens side.

Han kom med dette forslaget etter at jeg hadde blitt tatt i fotoboks i en bil registrert på mannen min - mannen min fikk brevet om at bilen var knipset, og beskjed om å fylle ut hvem som kjørte. På skjemaet hadde de skrevet med kulepenn "kvinne", så det var lett å skjønne at det ikke var bilens registrerte eier som satt bak rattet! ;-)

Jeg orket ikke tanken på eventuelt tull i forbindelse med slik "lureri" som denne vennen foreslo, så jeg meldte meg selv...

I ditt tilfelle ville jeg nok i første omgang latt være å oppgi navnet hennes, ettersom det kan føre til personlig trøbbel for deg når hun nå er så barnslig å nekte å betale. Men det er én ting at man ikke uoppfordret oppgir hvem man tror kjørte bilen - på direkte spørsmål fra politiet ville jeg ikke jugd.

Skrevet

Høres ut som en utrolig dårlig "venninne" du har, hvis takken for å få låne bilen er at du blir sittende igjen med regninga for en fartsbot..

Hvis det ikke er tvil om at boten tilskriver seg fra det tidspunktet hun lånte bilen, så er det vel ikke noe spørsmål om det er hun som kjørte bilen?

Hvis ikke, så må jo HUN ha lånt den videre til noen andre, noe som da blir hennes ansvar / risiko.

Dette hadde jeg ikke gitt meg på uten videre!

Du sier ikke noe om hvilket forhold du har til henne som lånte bilen. Men hadde hun vært min venninne, ville vennskapet tatt en brå slutt. Og er hun en fjernere bekjent har du ikke så mye å tape på å ta opp diskusjonen.

Mulig at du blir nødt til å betale i første omgang, siden bilen står på deg, men jeg ville ha gått langt for å kreve pengene inn fra henne.

''Mulig at du blir nødt til å betale i første omgang, siden bilen står på deg''

Nei, dette er jo ikke et alminnelig sivilrettslig pengekrav, men et forenklet forelegg. Trådstarter må vedta det først, og deretter kommer regninga i posten.

Ettersom det ikke var hun som kjørte, lar hun være å vedta forelgget.

Skrevet

Ja ei lekse bør du iallefall lære, når du har klart å låne bort bilen din til noe som er såpass bedretne at de faktisk lar deg i stikken slik som dette

Jeg hadde sendt bilde av meg selv ved et brev hvor jeg sier at det ikke er jeg som har kjørt men at x med fullt navn og bosted (og gjerne bilde da selvsakt) lånte min bil i den tiden (gjerne fra/til)

Jeg hadde vært rimelig sikker (siden dere er ulike i utseende) at jeg hadde sluppet unna men hadde krysset fingre, tær, albuer og knær på at de fikk tatt den førkja som hadde lånt bilen min :D

''Ja ei lekse bør du iallefall lære, når du har klart å låne bort bilen din til noe som er såpass bedretne at de faktisk lar deg i stikken slik som dette''

Vet man alltid slik på forhånd?

Skrevet

Bare svar politiet at du hadde lånt bort bilen den aktuelle dagen og at du ikke kjørte bilden da. Det er politiet som må bevise at det er du som sitter bak rattet. Du skal ikke betale dersom du ikke kjørte, enkelt og greit.

Skrevet

''Ja ei lekse bør du iallefall lære, når du har klart å låne bort bilen din til noe som er såpass bedretne at de faktisk lar deg i stikken slik som dette''

Vet man alltid slik på forhånd?

Nei, helt sikkert ikke :) Men hun vet det nå i ettertid, og det var da vi kom frem til leksen, vær litt bedre kjent med hvem du låner bort bilen til

Skrevet

Nei, helt sikkert ikke :) Men hun vet det nå i ettertid, og det var da vi kom frem til leksen, vær litt bedre kjent med hvem du låner bort bilen til

Jo, men man låner vel neppe bort bilen til en man ikke stoler på i utgangspunktet, eller til en man ikke kjenner godt eller står i et visst nærhetsforhold til, så da kan man vel egentlig ikke gardere seg mot at en av dem har slike skjulte mørke sider? ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...