Gå til innhold

ekskludert fra skoletur

Anbefalte innlegg

Gjest anonym hele dagen
Skrevet

Hva er riktig når en enkeltelev blir ekskludert fra en skoletur?

Et barn med behov for assistent får ikke sove over på tur pga at assistent ikke får betalt for å overnatte, skolen sier de ikke har økonomi.

Dette kom som en bombe dagen før turen og foreldre har ikke anledning til å delta.

eleven får være der på dagtid, men må hjem etter skoleslutt.

Er ikke dette utestengelse av enkeltelev?

Er dette lov?

integrering er oppskrytt spør du meg.

Gjest helt ok synes jeg
Skrevet

Dette synes jeg er helt ok. Elevene skal ikke lide mer enn de allerede gjør pga denne vanvittige integreringen.

Gjest En lykkelig gutt tross alt
Skrevet

Vet ikke om dette er lov, men det er ikke sånn alle steder.

I klassen til en av mine barn har det gått en gutt som har hatt en sykdom som har gjort ham gradvis mer og mer knyttet til rullestol og hjelp, og han har blitt mer og mer uten i stand til å ta vare på seg selv/delta.

Denne klassen og oppbakkingen av denne eleven har vært fantastisk. Alle turer som har hatt for vanskelig terreng for stolen har blitt vraket. Alle turer har blitt lagt opp slik at han kan være med og delta på lik linje som de andre. Til om med klasseturen flere timer reise og flere dager borte var han med på.

Elevene var dessuten utrolige på å ta hånd om denne gutten, han var klassens hjerte og alle, både jenter og gutter tok hensyn/hånd om han.

Han døde nå på halvgått 8 trinn, og jeg tror han hadde den flotteste oppbakking både hjemme og på skolen som kan være mulig.

Om ikke alle kan få det til slik så bør det i allefall tas godt hensyn. Det du skriver er utrolig trist, for dette burde vært visst om tidliger slik at dere kunne lagt opp løpet deretter. Jeg hadde gått videre med dette, i allefall for å prøve å unngå lignende situasjoner i fremtiden.

Gjest anonym hele dagen
Skrevet

Dette synes jeg er helt ok. Elevene skal ikke lide mer enn de allerede gjør pga denne vanvittige integreringen.

Ser den og er enig, men når det nå er sånn at alle skal integreres så kan ikke skolen ekskludere en enkelt elev?

Hvilke tanker får eleven som forøvrig er helt "klar i toppen" da?

Vi jobber for at barn ikke skal utestenge hverandre, så gjør skolen det selv!

Skrevet

Sånt er utrolig trist å høre. Jeg hadde helt klart gått videre med denne saken. Det e klart at eleven ikke kan ekskluderes fra turen, og iallefall ikke på så kort varsel som dagen før.

Integrering er nok på mange måte oppskrytt, det skal jeg være enig i. Man er ikke flinke nok til å ta hensyn til den enkelte elevens utgangspunkt. I klassen til min datter går det en gutt som er sterkt psykisk utviklingshemmet. Sitter fastspent i rullestol og er ikke mentalt til stede i det hele tatt. Han er tilstede i enkelttimer, så som musikk og formgiving, selv om det er tydelig for alle at han mistrives voldsomt i slike settinger med mange barn. Og selv om elevene er flinke til å ta hensynn år han er i klassen er det jo et visst støynivå med 28 unger på en gang. Men da skal han være "inkludert" heter det jo såfint nå. Funker ikke i det hele tatt.

Så har man igjen elever som fungerer helt fint, men som trenger litt mer personlig hjelp og oppfølging, som fint kan være med på turer o.l. Da er det idiotisk å si at man ikke har råd til å betale assistenten.

Skrevet

Synes du da hele klassen skal miste turen fordi en elev av en (idiotisk) grunn ikke kan delta på hele? Kollektiv avstraffelse med andre ord?

Jeg skjønner godt at du er kjempeoppgitt over dette og jeg synes det er helt feil at eleven ikke får ha med seg assistenten og dere burde helt klart fått vite det mye tidligere.

Skrevet

Ser den og er enig, men når det nå er sånn at alle skal integreres så kan ikke skolen ekskludere en enkelt elev?

Jeg tror det er forbudt ved lov.. Så jeg ville tatt kontakt med fylkesmann og skolesjef umiddelbart.

Gjest togli
Skrevet

Integrering høres bare så bra ut på papiret - OG kan være en berikelse for resten av gruppa, men er det sjelden for eleven som liksom skal integreres :-/

Jeg hadde ikke gitt meg på denne saken! Ikke stopp turen for de andre, men krev at ditt barn også får være med. Vil ikke skolen/kommunen høre på deg, så truer du med media!

Skrevet

Utrolig dårlig gjort fra skolen sin side.

Tror nok jeg hadde lagd litt rabalder, for i alle fall å unngå at det skjer igjen senere.

Klag til alle relevante instanser, og ta gjerne kontakt med lokalavisen også.

Integrering høres så fint ut i festtaler, men hva som skjer i praksis er ofte en annen sak...

Skrevet

Det tror jeg ikke er lov, men jeg tror de fleste ikke bryr seg om lover og regler så lenge det ikke går ut over dem selv.

Skrevet

Jeg tror det er forbudt ved lov.. Så jeg ville tatt kontakt med fylkesmann og skolesjef umiddelbart.

Og likestillingsombudet

Skrevet

''Hvilke tanker får eleven som forøvrig er helt "klar i toppen" da? ''

Men i motsatt fall, hvis eleven og resten av klassen får vite at ingen får dra på overnattingstur med klassen fordi h*n går i klassen; det er vel heller ikke en hyggelig situasjon?

Gjest FAU-lederen
Skrevet

Men sånn rent praktisk, da, hvordan skulle skolen ha ordnet seg i dette tilfellet? Avlyst turen for alle?

Skrevet

En vanskelig problemstilling, som ikke har sort hvite svar.

Jeg har selv vært klassekontakt og planlagt tur til Polen hvor det var en elev i klassen som hadde sterke behov i forhold til å ha med seg assistent hele tiden.

Nå planlegges slike turer av foreldrene, da lærere ikke lenger får betalt om de blir med på turn, derfor har man litt andre regler å følge.

Men vi ble nødt til å sette hardt mot hardt med tanke på den turen vi planla. Enten måtte eleven ha med en støttekontakt, eller så måtte en av foreldrene bli med.

Denne eleven var på mange områder helt lik sine klassekamerater, men trengte likevel pass hele tiden. Vi hadde dermed ikke mulighet å la den eleven være på gruppe med noen andre, eller sette av en av de andre voksne til å følge eleven opp 24 timer i døgnet. Dette hadde gått utover resten av klassen.

Men.... Vi informerte foreldrene til eleven tidlig. Vi prøvde også søke kommunen om støtte til at eleven skulle få dekket utgiftene i forhold til å ha med seg en støttekontakt.

Nå "løste" dette "problemet" seg med at eleven flyttet og byttet skole ganske lenge før turen ble arrangert.

Men derfor ser jeg problemstillingen muligens fra en annen vinkel enn enkelte her inne gjør ut fra svarene.

Og ser man på hvordan lærere generelt må ordne seg i forhold til overnattingsturer. Jobbe inn, avspasere osv, kan man ikke alltid forvente at en assistent skal kunne stille opp sånn uten videre. Tviler på at det er mange av dere her inne som ville jobbet gratis i såpass mange timer det er snakk om.

Men... ting burde blitt gjort anderledes her, det ser jeg helt klart. Foreldrene og eleven burde fått beskjed om dette mye tidligere, slik at for eksempel en forelder kunne blitt med, eller de kunne skaffet en annen voksen til å følge eleven på turen.

Har eleven en grunn til å ha assistent med seg på turen, ville mangelen av en ekstra voksen gjøre overnattingen mye vaanskeligere for resten av klassen. Det blir også veldig feil.

Skrevet

Men sånn rent praktisk, da, hvordan skulle skolen ha ordnet seg i dette tilfellet? Avlyst turen for alle?

Rent praktisk er skolen pliktig til å ordne det, og åssen de (kommunen) velger å løse problemet er deres hodepine.

Skrevet

Men i motsatt fall, hvis eleven og resten av klassen får vite at ingen får dra på overnattingstur med klassen fordi h*n går i klassen; det er vel heller ikke en hyggelig situasjon?

Eller det viser seg at elevene har mer sirkulasjon enn de voksne, og stiller seg solidarisk bak klassekameraten sin?

Gjest ingen nick
Skrevet

Problemstillingen burde ha vært tatt opp på et mye tidligere tidspunkt, slik foreldrene eller andre kunne ha bidratt med mer hjelp til skoleturen.

Korttenkt av lærer og klassekontakter.

Gjest ingen nick
Skrevet

Gitt orientering til foreldrene på et mye tidligere tidspunkt, slik at en av de evt. kunne være med, eller de kunne ha søkt om midler til å lønne assistenten.

Gjest FAU-lederen
Skrevet

Gitt orientering til foreldrene på et mye tidligere tidspunkt, slik at en av de evt. kunne være med, eller de kunne ha søkt om midler til å lønne assistenten.

Er helt enig i at foreldrene skulle fått beskjed mye tidligere når det handlet om økonomi, men hvis dette ikke bare er en elendig drevet skole kan jeg godt tenke meg at svar på en søknad om midler har drøyd - og at en tidlig lovet (muntlig) positiv tilbakemelding ikke har blitt som forventet. Kommuner kan være ubegripelig lite praktisk orienterte...

Gjest FAU-lederen
Skrevet

Rent praktisk er skolen pliktig til å ordne det, og åssen de (kommunen) velger å løse problemet er deres hodepine.

Det er ikke alltid at det finnes noen løsning; i dette tilfellet står det på økonomi ser jeg, men jeg vet jo at det i andre tilfeller har stått på sykdom - og har man ingen så har man rett og slett ingen.

Kjempetrist, men det er ikke nødvendigvis ondskap som råder...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...