Gå til innhold

farlig å la t-lys brenne uten tilsyn?

Anbefalte innlegg

Gjest t-lys
Skrevet

Bor sammen med noen folk som ofte lar t-lyset brenne når de ikke er der. Nå er jo t-lyset inni et glas, så det vil jo ikke brenne på andre ting.

Men er det helt ufarlig? Tenkte litt på at det kunne påvirke en del brannutvikling andre steder, men jeg er kanskje litt hysterisk?

Skrevet

Generellt skal man ikke la levende lys stå alene. Men jeg må innrømme at telys inni en glassholder som står på varmebestandig overflate tar jeg ikke så tungt selv..

Har ofte et telys på stuebordet på kvelden men jeg er ikke i stua til enhver tid. Ville ikke reist ut av huset uten å slukke da.

Gjest slabbedask
Skrevet

'' Tenkte litt på at det kunne påvirke en del brannutvikling andre steder''

I et annet rom, for eksempel på loftet? Nei, tror ikke det. Men jeg ville nå uansett ha slukket lyset når jeg gikk ut eller gikk og la meg.

Mener nå

Skrevet

Levende lys er vel alltid en potensiell fare

Den ene gangen vi lar det stå og går ut kan være akkurat den gangen glasset sprekker i holderen eller noe

Jeg har dessuten opptil flere ganger hatt nærmest småbranner i slike t-lys pga at det tar fyr i hele stearinet, og de flammene kan nå en del cm de altså

(nå heter det seg at sånn gjennomsiktig hvis t-lys er oljebasert og er de rimelige som ofte kan brenne slik. De som er helt hvite er rent stearin og er noe sikrere sånn sett)

Så jeg går ikke fra levende lys under noen omstendigheter

Men jeg har også tidligere i livet mistet alt i brann

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...