Gå til innhold

Og hekken vokste kjempehøy...

Anbefalte innlegg

Gjest Thuja-hater
Skrevet

Vi bor på en liten inneklemt tomt og naboen på ene siden er blitt veldig sløv med å stelle hagen. Thujahekken hans har nå nådd en anseelig høyde og tar nå omtrent alt lys fra ene siden av tomta vår. Snart kommer det til å bli minimalt med kveldssol på terrassen vår også.

Er konfliktsky og liker ikke utsiktene til en mulig krangel her, men nå begynner jeg virkelig å få nok. Disse naboene er veldig tilbaketrukne og har lite kontakt med oss andre naboer. Treffer dem aldri ute i sammenhenger hvor det er naturlig å slå av en prat med dem. Det blir sagt at de kranglet en del med de tidligere eierne av huset vårt om grensene og luking så jeg er redd dette kan bli en reprise. Noen som har gode/dårlige erfaringer og konstruktive løsninger?

Skrevet

Kanskje du kan legge en lapp i postkassen, og si at hekken begynner å bli veldig høy. Videre at du skjønner det er mye å holde vedlike så du tilbyr deg å hjelpe med å klippe ned.

Min ene nabo har også en slik kjempetuja-hekk. Men foreløpig ser jeg over for jeg bor i andre etasje. Men pent er det ikke. Naboen på den andre siden ville gjerne ha litt mindre innsyn fra veien så han planla å plante en tujahekk. Jeg nærmest bønnfalt han om å la det være så han plantet noen edelgraner der i stedet som blir maks 1,50 høye. Snilt gjort.

Skrevet

Nei nei! Ikke lapper og sånn "passiv" kontakt.

Gå over, ring på, smiiiiil! Si HEI! Jeg er naboen din der, og jeg lurer på om vi kan få lov til å klippe hekken litt, ikke mye! Bare sånn at vi får litt lys, for vi liker å bla bla grille bla. Kanskje dere har lyst å komme over og grille sammen med oss en dag, det hadde vært hyggelig!

Og så videre. For det første er det vanskelig å avvise folk som er så blide og så positive, og som ikke vil ha ALT med en gang, men bare en liten bit (klippe hekken LITT!) For det andre, om det blir ugreie så var det i alle fall ikke slik at dere starta og ikke gav dem en real sjanse!

Skrevet

Ta kontakt med dem og spør om de kan klippe hekken litt da den skygger for dere. Dersom du merker motstand så kan du jo tilby deg å hjelpe til evt. å klippe den for dem. Å smile hjelper mye. Mye vanskeligere å være vrang og tverr om du er blid:-)

Skrevet

Uff, er du naboen vår? Hekken vår har gått bananas siste året. har bare rett og slett ikke fått tid til å klippe.

*Dårlig samvittighet*

Gjest Thuja-hater
Skrevet

Uff, er du naboen vår? Hekken vår har gått bananas siste året. har bare rett og slett ikke fått tid til å klippe.

*Dårlig samvittighet*

Håper ikke det ;o) Finnes nok mange slike hekker rundt forbi...

brilleslangen
Skrevet

Hvis den ikke naboen vil være en god nabo,noe forhistorien faktisk kan tyde på, blir det sikkert ikke enkelt å ta det opp med naboen uten at det blir uenighet... Trær er vel den største kilden til nabokrangler har jeg lest... så lykke til

Kanskje naboloven kan hjelpe? se her...

http://www.paragrafen.no/?id=60

Der står det iallfall regler om høyde på trær, og hekk osv... Hvis du kan snakke med naboen og henvise/vise til lovtekst, så må jo faktisk naboen bare innrette seg selv om den er uenig.. så sjekk om du finner noe du kan bruke der... (tenktr på høyde på hekk. avstand til naboeiendom og slike ting..

Og finner du en lovtekst som viser at naboen faktisk bryter lpoven, så er det like greit å bruke lovteksten for det det er verdt...

Men faktisk kan naboen overraske også.. Kanskje er faktisk naboen enig i at hekken har tatt litt overhånd...

Hos meg ringte det på døra for to somre siden. en mann sto utenfor. Han sa... Vi driver og rydder trær i området her, skal vi ta den furua der samtidig? og pekte på den stolte gamle furua som sto en meter unna garasjeveggen. Furua var fin, men sto på en veldig ugunstig plass, og jeg holdt på å bli sprø av alle konglene på plena og furunålene på verandaen og jeg kunne aldri greid å ta det treet selv, så jeg sa ja på sekundet, og et kvarter senere hadde fem mann fra nabolaget saget ned furua og sørget for at den falt riktig vei... Jeg var fornøyd og naboene var fornøyd med å få bedre utsikt... Året etter forsvant det noen store trær fra to av naboeiendommene og, så det var flere som oppdaget at det kunne være lurt å fjerne noe av det som var gammelt og stort... Den ene naboen kom og spurte om det var greit at han fjernet trærne på sin eiendom tom.. ;-) De ville ha bedre utsikt...

blir litt rart akkurat til å begynne med, men etter et år har man glemt hvordan det var...

Skrevet

Thuja ruler!

Fantastisk ugress! Jeg elsker thujahekken min, det er ingenting som tar knekken på den. -30 til +30 grader. Inget vann (OK, da blir den litt sur) eller drukne den i vann. Den vokser! En meter i året!

Jeg skal bare ha satt opp en 40-60 meter til, så er jeg adskilt fra verden. Et par skilt med "Inntrengere vil bli skutt!", og lykken er komplett.

Skrevet

Jeg er enig med dem som sier at du bør gå over å prate med naboen om dette på en hyggelig måte.

Du kan jo benytte en anledning når du ser dem utenfor huset, eller ringe på et tidspunkt du tror passer.

Selvom de hadde en klinsj med de forrige naboene, så trenger ikke det bety at det skjer igjen.

Konflikter har en tendens til å uttarte seg når de først har oppstått. Så det kan godt hende at saken med de gamle naboene utartet seg til en prinsippsak som det ble vanskelig å løse vennskapelig.

Uansett så kan disse naboene også ha tenkt seg om og "lært" litt av denne episoden. Så de vil kanskje også unngå å havne i nye konflikter.

Ovenfor dere starter de jo med "blanke ark" og har mulighet til å gi denne saken og naboforholdet en helt annen utgang en med de forrige naboene.

Jeg synes du bør ta sjansen.

Så får det heller være plan B å slå i bordet med lover og regler, hvis du ikke kommer noen vei vennskapelig.

Skrevet

Nei nei! Ikke lapper og sånn "passiv" kontakt.

Gå over, ring på, smiiiiil! Si HEI! Jeg er naboen din der, og jeg lurer på om vi kan få lov til å klippe hekken litt, ikke mye! Bare sånn at vi får litt lys, for vi liker å bla bla grille bla. Kanskje dere har lyst å komme over og grille sammen med oss en dag, det hadde vært hyggelig!

Og så videre. For det første er det vanskelig å avvise folk som er så blide og så positive, og som ikke vil ha ALT med en gang, men bare en liten bit (klippe hekken LITT!) For det andre, om det blir ugreie så var det i alle fall ikke slik at dere starta og ikke gav dem en real sjanse!

støttes

Gjest mohwjwmwhahah
Skrevet

Tilby dere å klippe hekken, kanskje de blir så skjemt at de tar i et tak.

Hvis ikke - tru med å gå rettens vei.

Eller kanskje smitt trærne med en pest som gjør at de råtner mowhwhwhahaha

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...