Gå til innhold

Miniatyrhund- sterilisering

Anbefalte innlegg

Gjest sterilisiering av hund
Skrevet

4,5 måneder gammel miniatyr hund, tispe,, når bør jeg tenke på å sterilisere den? Små hunder kommer jo raskere i løpetid enn større så kanskje rundt 6 mnd? Er det noen tegn på hunden som jeg kan se etter for å å sjekke om den "nærmer seg" løpetid osv?

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• candyqueen_83

11

• hidi, the scorpion

8

• morsan

2

• zellica

2

Mest aktive i denne tråden

candyqueen_83
Skrevet

Hvorfor skal du sterilisere den? Hvis den ikke sliter etter løpetidsperiodene sine eller får jurbetennelser så bør du vel ikke sterilisere.

Skrevet

Hvorfor skal du sterilisere den? Hvis den ikke sliter etter løpetidsperiodene sine eller får jurbetennelser så bør du vel ikke sterilisere.

Du det vet jeg, og det er heller ikke det jeg spør om :-P

candyqueen_83
Skrevet

''når bør jeg tenke på å sterilisere den? Små hunder kommer jo raskere i løpetid enn større så kanskje rundt 6 mnd?''

?? Etter det du skriver her så virker det som du har tenkt til å sterilisere uansett.

Skrevet

''når bør jeg tenke på å sterilisere den? Små hunder kommer jo raskere i løpetid enn større så kanskje rundt 6 mnd?''

?? Etter det du skriver her så virker det som du har tenkt til å sterilisere uansett.

Er det mulig? Ja. Hunden skal steriliseres, det jeg spør om er NÅR.

Herregud kan du ikke la vær å svare når du ikke kan svare på det jeg spør om?

candyqueen_83
Skrevet

Når er jo umulig å svare på når den ikke har noen problemer!! Skjønner absolutt ikke vitsen med å sterilisere en frisk hund. Litt av jobben med hund må eieren klare å ta ansvar for da. Bivirkningene jeg vet mange tisper får er ikke noe å stå etter.

hidi, the scorpion
Skrevet

Ville ikke det mest naturlige være å ringe veterinæren?

hidi, the scorpion
Skrevet

Når er jo umulig å svare på når den ikke har noen problemer!! Skjønner absolutt ikke vitsen med å sterilisere en frisk hund. Litt av jobben med hund må eieren klare å ta ansvar for da. Bivirkningene jeg vet mange tisper får er ikke noe å stå etter.

'' * Nå er det dessuten blitt mulig å sterilisere hunden. På denne måten fjernes løpetidene for alltid, samtidig som hunden unngår å få livmorbetennelse. Metoden kan tildels forebygge kreft i brystkjertlerne hvis operasjonen gjøres på et tidlig tidspunkt. Sterilisering før 1. løpetid senker risikoen for brystkreft til 0,5%. Sterilisering mellom 1. og 2. løpetid senker risikoen til 8%, mellom 2. og 4. løpetid senkes risikoen til 25%. Etter 4. løpetid er det ingen effekt på kreftrisikoen, dvs ca 40-50% av hundene vil få brystkreft når de blir 7-10år.

Årsaken til den forebyggende effekten er at eggstokkene normalt produserer hormoner som øker tendensen til at cellene i brystvevet utvikler seg til kreftceller. Vanligvis vil omtrent halvparten av disse kreftknutene hos hunder være av ondartet karakter. Å la tispen få valper har liten effekt på risikoen for sykdommene som er nevnt ovenfor!''

Fra dyreklinikken.no

candyqueen_83
Skrevet

'' * Nå er det dessuten blitt mulig å sterilisere hunden. På denne måten fjernes løpetidene for alltid, samtidig som hunden unngår å få livmorbetennelse. Metoden kan tildels forebygge kreft i brystkjertlerne hvis operasjonen gjøres på et tidlig tidspunkt. Sterilisering før 1. løpetid senker risikoen for brystkreft til 0,5%. Sterilisering mellom 1. og 2. løpetid senker risikoen til 8%, mellom 2. og 4. løpetid senkes risikoen til 25%. Etter 4. løpetid er det ingen effekt på kreftrisikoen, dvs ca 40-50% av hundene vil få brystkreft når de blir 7-10år.

Årsaken til den forebyggende effekten er at eggstokkene normalt produserer hormoner som øker tendensen til at cellene i brystvevet utvikler seg til kreftceller. Vanligvis vil omtrent halvparten av disse kreftknutene hos hunder være av ondartet karakter. Å la tispen få valper har liten effekt på risikoen for sykdommene som er nevnt ovenfor!''

Fra dyreklinikken.no

Det vet jeg, men det er litt bivirkninger også. Bikkjene legger ofte på seg mye fortere, og jeg vet mange tisper som har blitt inkontinente for urin. Det er ikke mye morsomt.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det vet jeg, men det er litt bivirkninger også. Bikkjene legger ofte på seg mye fortere, og jeg vet mange tisper som har blitt inkontinente for urin. Det er ikke mye morsomt.

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det er så mye verre å sterilisere hunder enn katter...? Begge mine hokatter er sterilisert.

All kirugi innebærer en viss risiko. I USA er dette en helt vanlig prosedyre for hunder som ikke brukes i avl, og anbefales sterkt av Cesar Milan, som jeg har stor tiltro til;)

Skrevet

Jizes, er jo ikke det vet du. Kan være årsaker som gjør at den er rådet til å steriliseres, jeg spør ikke om hva som er best- det vet jeg allerede, jeg spør om NÅR.

candyqueen_83
Skrevet

Jizes, er jo ikke det vet du. Kan være årsaker som gjør at den er rådet til å steriliseres, jeg spør ikke om hva som er best- det vet jeg allerede, jeg spør om NÅR.

Men du tør jo ikke å si hvorfor engang.

Skrevet

Ville ikke det mest naturlige være å ringe veterinæren?

Kontaktet 2 klinikker allerede men de vet veldig lite om denne miniatyr rasen

candyqueen_83
Skrevet

Og om du hadde fått råd av veterinærer så hadde de antakelig også fortalt deg når.

Skrevet

Men du tør jo ikke å si hvorfor engang.

Men snille deg det handler ikke om å tørre? Jeg bare ante ikke jeg måtte greie ut i det vide og brede om hvorfor den skal steriliseres? Ante virkelig ikke jeg måtte stå til rette for det? Oppdretter og en dyrlege derfra har rådet meg til å gjøre det før første løpetid, av uløike grunner får jeg ikke per dags dato tak i oppdretter fordi det er ferie. Noe annet du så veldig gjerne vil vite?

Herregud, ikke svar når du på død og liv skal svar og belære meg på ting jeg ikke spør om.

Skrevet

Og om du hadde fått råd av veterinærer så hadde de antakelig også fortalt deg når.

Flott om du lar vær å svare mer i denne tråden.

candyqueen_83
Skrevet

Men snille deg det handler ikke om å tørre? Jeg bare ante ikke jeg måtte greie ut i det vide og brede om hvorfor den skal steriliseres? Ante virkelig ikke jeg måtte stå til rette for det? Oppdretter og en dyrlege derfra har rådet meg til å gjøre det før første løpetid, av uløike grunner får jeg ikke per dags dato tak i oppdretter fordi det er ferie. Noe annet du så veldig gjerne vil vite?

Herregud, ikke svar når du på død og liv skal svar og belære meg på ting jeg ikke spør om.

Jeg svarer jo så mye jeg vil.

Før første løpetid, da kan du jo gjøre det med en gang da. Mulig!

Skrevet

Nei jeg kan faktisk ikke det, valpen skal være så nær første løpetid som mulig.

Skrevet

Men hva er poenget med å bare svare fordi man vil? Bør du ikke ha et snev av selvinnsikt nok til å la spørsmålet stå til noen som faktisk kan svare? Jeg skjønner ikke den voldsomme belæringen om at en tispe ikke skal steriliseres uten grunn, tror du jeg er så dum at jeg ikke vet det? Må jeg først begrunne mitt spørsmål, for å få et svar?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...