Gå til innhold

Vold i hjemmet

Anbefalte innlegg

Gjest sjokkert
Skrevet

Ser på "Politiet" på TVNorge der to politimenn får et oppdrag om å sjekke ut en adresse der det mistenkes at det er vold i hjemmet. De kommer til en kjent adresse og finner en kvinne forslått og med det hun sier er ribbensbrudd. Politiet sier de kan kjøre henne til legevakten eller et krisesenter, men det vil ikke kvinnen. De sier at de skal opprette en sak på forholdet og tar bilder av skadene til kvinnen. Så snakker de litt om at de mistenker vold i hjemmet og spør om mannen hennes slår henne, hun bekrefter at de ikke har det så bra, men nå skal de gifte seg og hun vil ikke dra fra huset. Politiet sier at de må videre på et annet oppdrag og når de går sier den ene av dem: ha det så bra som du kan i kveld da, og kos deg med sønnen din.

Jeg gjentar: kos deg med sønnen din.

Det betyr at det er barn i et hjem som er preget av vold, likevel så gjør ikke politiet noe?! Skal det virkelig være sånn???

Skrevet

Man skulle tro at barnevernet automatisk ble koblet inn.. hvis ikke så er det en skandale!

Men ikke noe overrasker meg i den sammenhengen.. Mine rabiat gale foreldre hadde to leieboere i kjelleren i flere år. Et voksent par fra samme bygda. De lå i senga si og hørte på at foreldrene mine skrek og gapte, kastet ting gjennom lufta, sloss villt og mora mi som hylte som en gris når han slengte henne rundt. De hørte meg hyle i ren skrekk mange ganger i uka.

De løftet ikke en finger, leet ikke et øyelokk, åpnet aldri kjeften. Den dag i dag bor de i nabohuset til foreldrene mine og har aldri snakket om det.

Gjest sjokkert
Skrevet

Man skulle tro at barnevernet automatisk ble koblet inn.. hvis ikke så er det en skandale!

Men ikke noe overrasker meg i den sammenhengen.. Mine rabiat gale foreldre hadde to leieboere i kjelleren i flere år. Et voksent par fra samme bygda. De lå i senga si og hørte på at foreldrene mine skrek og gapte, kastet ting gjennom lufta, sloss villt og mora mi som hylte som en gris når han slengte henne rundt. De hørte meg hyle i ren skrekk mange ganger i uka.

De løftet ikke en finger, leet ikke et øyelokk, åpnet aldri kjeften. Den dag i dag bor de i nabohuset til foreldrene mine og har aldri snakket om det.

Uff for en historie du har! Jeg sier som deg, det er helt utrolig at barnevernet ikke blir koblet inn automatisk. En annen ting som jeg glemte å si om det tv-innslaget er at den ene politimannen sa før de gikk inn til kvinnen at "jeg blir ikke påvirket lenger, det er profesjonelt. Men når det er barn involvert blir jeg påvirket".

Skrevet

fy-faaan jeg blir så forbannet!

hidi, the scorpion
Skrevet

Er du virkelig sjokkert over _norsk lov_...?

Som vitterlig har dømt en voldtektsforbryter, som slo hodet til offeret sitt gjentatte ganger i doskålen (etter voldtekten), så hun mistet bevisstheten + skader man ikke har lyst til å tenke på engang......?

Han fikk under to års fengsel.

Men husk, de som svindler for millioner av kroner, får mye lengre straffer i Norge;)

Er ikke det betryggende?

Gjest sjokkert
Skrevet

Er du virkelig sjokkert over _norsk lov_...?

Som vitterlig har dømt en voldtektsforbryter, som slo hodet til offeret sitt gjentatte ganger i doskålen (etter voldtekten), så hun mistet bevisstheten + skader man ikke har lyst til å tenke på engang......?

Han fikk under to års fengsel.

Men husk, de som svindler for millioner av kroner, får mye lengre straffer i Norge;)

Er ikke det betryggende?

Jeg skjønner hva du vil fram til. Kvinner og barn kommer dårligst ut av det når det gjelder norsk lov også. Storberget har vel dette som topprioritet nå, har han ikke? Vi får se hva han får til...

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg skjønner hva du vil fram til. Kvinner og barn kommer dårligst ut av det når det gjelder norsk lov også. Storberget har vel dette som topprioritet nå, har han ikke? Vi får se hva han får til...

Nei, jeg mener at vold mot mennesker _uansett_ bør bli straffet hardere, enn pengekriminalitet!!!! Penger kan erstattes, menneskeskjebner/ofre kan ALDRI erstattes!

Skrevet

Politiet tar en vurdering av om det forligger en akutt situasjon for barnet slik at barnevernvakta må kobles inn for å få hentet barnet umiddelbart. Her vil jeg tro at gjerningspersonen hadde dratt fra leiligheten.

Politiet sender deretter en bekymringsmelding til barnevernet om at det er opprettet straffesak mot nn som har omsorgen for nn, slik at barnevernet kan følge opp saken.

Mrs. Wallace
Skrevet

Huff, det er forferdelig. Men i "gamle dager" (altså ikke så mange år siden, da noen av oss var unge) tok dessverre politiet også litt for lett på sånne ting. Det ble dyttet under teppet som kaltes privatlivets fred, og ferdig med det.

Jeg ringte to ganger politiet da jeg hørte at nabomannen banket kona si, med et par måneders mellomrom. Han skrek at han skulle drepe henne, hun ropte om hjelp, og vi hørte tydelige lyder av slagsmål. Vi så også kona i gata med blåveis, tydelig haltende.

Det endte med at kona (med blåveiser og alt) kom på døra og kjeftet på meg for at jeg hadde blandet meg inn i ting jeg ikke hadde noe med. Jeg ble ikke skremt, men etter hvert flyttet vi. Disse hadde ikke barn, da. Hadde de hatt det, ville jeg hengt på telefonen til barnevernet.

Gjest solfryd
Skrevet

Huff, det er forferdelig. Men i "gamle dager" (altså ikke så mange år siden, da noen av oss var unge) tok dessverre politiet også litt for lett på sånne ting. Det ble dyttet under teppet som kaltes privatlivets fred, og ferdig med det.

Jeg ringte to ganger politiet da jeg hørte at nabomannen banket kona si, med et par måneders mellomrom. Han skrek at han skulle drepe henne, hun ropte om hjelp, og vi hørte tydelige lyder av slagsmål. Vi så også kona i gata med blåveis, tydelig haltende.

Det endte med at kona (med blåveiser og alt) kom på døra og kjeftet på meg for at jeg hadde blandet meg inn i ting jeg ikke hadde noe med. Jeg ble ikke skremt, men etter hvert flyttet vi. Disse hadde ikke barn, da. Hadde de hatt det, ville jeg hengt på telefonen til barnevernet.

Det minner meg om noe ei venninne av meg opplevde hos en nabo. Det var stadig slagsmål og "konedenging". Men disse hadde tre barn, og alle har fått varige mèn av sin tragiske oppvekst. Eldstemann tok livet sitt da han var 18 år, og de to yngste er i dag klienter i psykiatrien med rusproblematikk.

Jeg skjønner ikke hvorfor Barnevernet ikke kom inn på et tidligere tidspunkt og tok barna. Alle ble plassert i fosterhjem først da de var i begynnelsen av tenårene. Det var nok altfor seint, ja. :-( Barna var allerede ødelagt.

Gjest sjokkert
Skrevet

Politiet tar en vurdering av om det forligger en akutt situasjon for barnet slik at barnevernvakta må kobles inn for å få hentet barnet umiddelbart. Her vil jeg tro at gjerningspersonen hadde dratt fra leiligheten.

Politiet sender deretter en bekymringsmelding til barnevernet om at det er opprettet straffesak mot nn som har omsorgen for nn, slik at barnevernet kan følge opp saken.

På slutten av sendingen var det en oppsumering av alle sakene de hadde hatt om i denne episoden. Saken om kvinnen som ble mishandlet ble henlagt. Det ble ikke sagt noe om at saken var meldt til barnevernet. Jeg syns det er interessant å se hvordan politiet arbeider, og man får også innsyn i hva som -ikke- blir gjort.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...