Gå til innhold

Bare sååå trist....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Problemet er jo ikke fremskrittet, men selve lungene (røykingen), og folk som tror på merkelige "guder" og slikt, som ikke vil donere vekk lunger og annet etter at de er døde.

Gjest Elextra
Skrevet

Fremskritt?

Lungetransplantasjon er da ikke nytt, men det er muligens nytt å transplantere så dårlige lunger, om det er det du mener!?

Ikke 100% sikker, men føler meg temmelig sikker på at det samme ikke kunne skjedd i Norge.

hidi, the scorpion
Skrevet

Problemet er jo ikke fremskrittet, men selve lungene (røykingen), og folk som tror på merkelige "guder" og slikt, som ikke vil donere vekk lunger og annet etter at de er døde.

Mine lunger ville du uansett ikke ha....

Ingen av dere, som tenker at fattige folk selger hva de har....

Det er etisk det!

Godt at du bor i Norge, så får du kanskje en frisk nyre, fra en hardtarbeidende polsk medarbeider...(

Skrevet

Dessverre ikke enestående historie...

''Den syke Irak-veteranen fikk nye lunger — fra en storrøyker. Etter kort tid døde han av kreft. ''

http://www.dagbladet.no/2009/10/11/nyheter/royking/utenriks/kreft/8532003/

''To kvinner og to menn i USA fikk transplantert organer fra en unggutt som hadde kreft. Nå er de to kvinnene døde. Mennene kjemper for livet. ''

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=531312

''I Norge har det har vært noen tilfeller hvor det har dukket opp svulster i donerte organ, hvor kreftcelle har vist seg å komme fra giver.

- Vi har hatt en tre-fire tilfeller over en tiårs-periode, sier Foyn Jørgensen. Han legger til at det er svært gode rutiner for å fange opp etablert kreft. Men risikoen for å overføre mikroskopiske ting som kan utvikle seg er til stede, og det er det ingen garanti mot.

- Det er en risiko som hører med til prosedyren, men som heldigvis er svært liten, sier han.''

Skrevet

Apropos "fremskritt" - jeg har lest påstander tidligere om at den utbredte praksisen med transplantasjoner faktisk kan virke hemmende på fremskrittet, da dette gjør at behovet på forskning på alternative løsninger synes mindre viktig.

Mrs. Wallace
Skrevet

Mine lunger ville du uansett ikke ha....

Ingen av dere, som tenker at fattige folk selger hva de har....

Det er etisk det!

Godt at du bor i Norge, så får du kanskje en frisk nyre, fra en hardtarbeidende polsk medarbeider...(

Det er ingen som selger organer, verken i Norge eller Storbritannia, via offisielle veier - og det er det denne saken handler om.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er ingen som selger organer, verken i Norge eller Storbritannia, via offisielle veier - og det er det denne saken handler om.

''Det er ingen som selger organer, verken i Norge eller Storbritannia, via offisielle veier - og det er det denne saken handler om.''

Og det vet du alt om...?

Tror deg ikke en plass.

Systemet er så gjennområtten som en sil, penger gir deg hva du vil ha og når du vil ha!

Hvem bryr seg om fattige med èn nyre...?

Gjest MayLynn
Skrevet

Antyder du at kristne ikke vil være donorer?

Gjest anna72
Skrevet

Nå døde denne jenta av lungebetennelse da, og ikke lungekreft. Selv om hun fikk lungene fra en storrøyker må ikke det bety at det er syke lunger.

Og hvor lenge til ville hun ha levd om hun ikke fikk gått gjennom denne transplantasjonen? Det er det ingen som vet, men grunnen til transplantasjonen var jo fordi hennes lunger var svært syke.

Ikke misforstå - synes så klart det er en trist sak.

Skrevet

''Det er ingen som selger organer, verken i Norge eller Storbritannia, via offisielle veier - og det er det denne saken handler om.''

Og det vet du alt om...?

Tror deg ikke en plass.

Systemet er så gjennområtten som en sil, penger gir deg hva du vil ha og når du vil ha!

Hun skrev "via offisielle veier", ikke sant?

Hvis du har dokumentasjon på at det offisielle systemet for organdonasjon i Norge er så korrupt, kan du jo tipse enten noen i helsevesenet eller pressen.

Gjest speer
Skrevet

Og det vet du alt om...?

Tror deg ikke en plass.

''Hvem bryr seg om fattige med èn nyre...?''

Er det noe bedre med "rike" uten nyrer da?

Gjest Shira :o)
Skrevet

Fra linken:

''En talsperson for sykehuset som gjennomførte transplantasjonen, University Hospital of South Manchester, sier det er få lunger tilgjengelig.

- Fordi antall lungedonorer er svært lav og 30 prosent av de som står i donorkø dør mens de venter, er vi tvunget til å senke kravene.

''

Så få flere donorer er viktig, så jeg vil oppfordre til å fylle ut donorkort.

Nå vil det være få som kvalifiserer til gode lunger, men til færre med donorkort, til enda mindre sjangse for å faktisk få friske lunger.

http://www.organdonasjon.no/

Skrevet

Hva mener du?

Selvsagt finnes det kjempetriste tilfeller blant mottakere av organer. Noe må sikkert gjøres med kontrollene av disse organene siden slike ting kan skje.

De som får organer, er alvorlig syke mennesker. De er fullt klare over risikoen ved å motta donerte organer - det kan gå galt på mange vis. Men å stille spørsmål ved om dette har gått for langt, det skjønner jeg ikke...

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

Min mening er at når en person som har røykt i 30, dør, så bør lungene bli begravet sammen med personen. Synes det blir for galt, det blir som å gi et hjertesykt menneske et nytt hjerte som har tilhørt en person som har hatt ørten hjerteinfarkt eller noen lignende.

Gjest mener jeg
Skrevet

Min mening er at når en person som har røykt i 30, dør, så bør lungene bli begravet sammen med personen. Synes det blir for galt, det blir som å gi et hjertesykt menneske et nytt hjerte som har tilhørt en person som har hatt ørten hjerteinfarkt eller noen lignende.

Men hvis alternativet er å dø, så kanskje man heller vil ha en slik lunge. Det bør imidlertid gjøres oppmerksom på det, slik at en selv kan vurdere nytte opp mot risiko, og hva en vil ta sjansen på.

Skrevet

Nå døde denne jenta av lungebetennelse da, og ikke lungekreft. Selv om hun fikk lungene fra en storrøyker må ikke det bety at det er syke lunger.

Og hvor lenge til ville hun ha levd om hun ikke fikk gått gjennom denne transplantasjonen? Det er det ingen som vet, men grunnen til transplantasjonen var jo fordi hennes lunger var svært syke.

Ikke misforstå - synes så klart det er en trist sak.

''Nå døde denne jenta av lungebetennelse da, og ikke lungekreft. ''

Hmmm... skjønner at jeg ikke leste helt artikkelen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...