Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal pusse opp bad, og vv- berederen er 15 år gammel. Har skjønt det sånn at den er i grenseland for om den bør byttes eller ikke. Den er myye brukt, men fungerer fremdeles. Hva ,med energisparing? Er det mye å hente med tanke på strømsparing ved ny tank i forhold til gammel tank?

Noen som vet noe om dette? Noen som har byttet bereder og tydelig sett at strømforbruket har gått ned? Det dusjes mye her i huset, og jeg tror vi bruker mye strøm på varmtvann. Men jeg er likevel usikker på om det vil lønne seg å bytte ut en bereder som fungerer.

Fortsetter under...

Gjest Elextra
Skrevet

Hvis den er 15 år gammel, og dere skal pusse opp badet, ville jeg utvilsomt skiftet den ut. Om det virkelig er nødvendig og lønner seg økonomisk er jeg dog usikker på.

Skrevet

Hei,

Forutsatt at du ikke bor på et av de få stedene i Norge hvor det er kalk i vannet, ser VVB din ut som den dagen den ble laget. Det eneste som slites er varmeelementet, og det kan skiftes når det går (akkurat som en lyspære). Ingen grunn til å skifte hele tanken.

Alle VVB (nye og gamle) er akkurat like effektive i å varme vann. Strømmen går jo til å varme vann. Nye VVB er dog bedre isolert, så de kan bruke litt mindre strøm for å vedlikeholde varmen.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det står litt om saken på enova.no

http://hjemme.enova.no/sitepageview.aspx?articleID=3167

Personlig ville jeg ha byttet, vil tro det har skjedd en del i utviklingen på 15 år og står berederen på badet dere pusser opp ville jeg ikke vært i tvil. Sikkert billigere å bake det inn i rørleggerprisen nå enn å måtte tilkalle rørlegger om 1-2-3-4 år for å bytte.

Men sjekk med enova, de ha chat der også hvor de svarer omgående.

Skrevet

Det står litt om saken på enova.no

http://hjemme.enova.no/sitepageview.aspx?articleID=3167

Personlig ville jeg ha byttet, vil tro det har skjedd en del i utviklingen på 15 år og står berederen på badet dere pusser opp ville jeg ikke vært i tvil. Sikkert billigere å bake det inn i rørleggerprisen nå enn å måtte tilkalle rørlegger om 1-2-3-4 år for å bytte.

Men sjekk med enova, de ha chat der også hvor de svarer omgående.

Det er ikke noe særlig utvikling som er mulig på et varmeelement, og en vanntank i rustfritt stål. ;-) Det eneste som er bedre er isolasjonen, og det betyr ikke så mye på et bad, som man ønsker skal ha litt varme.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Forutsatt at du ikke bor på et av de få stedene i Norge hvor det er kalk i vannet, ser VVB din ut som den dagen den ble laget. Det eneste som slites er varmeelementet, og det kan skiftes når det går (akkurat som en lyspære). Ingen grunn til å skifte hele tanken.

Alle VVB (nye og gamle) er akkurat like effektive i å varme vann. Strømmen går jo til å varme vann. Nye VVB er dog bedre isolert, så de kan bruke litt mindre strøm for å vedlikeholde varmen.

Med vennlig hilsen

Ok. Takk for seriøst svar.

Så du mener at det ikke er verdt å betale de 5500,- kr det vil koste å skifte berederen? Den skal ikke stå på det nye badet, men på vaskerommet vegg i vegg med badet.

Annonse

Skrevet

Vår ble byttet ved nyttårstider, den var litt over 20 år gammel. Den virket fortsatt, men det ble en sprekk i den.

Vi satte inn en som var _litt_ større enn den vi hadde fra før. Ingen merkbare forskjeller i strømforbruket som vi kan relatere til varmtvannet.

Gjest for og i mot
Skrevet

Så du mener at det ikke er verdt å betale de 5500,- kr det vil koste å skifte berederen? Den skal ikke stå på det nye badet, men på vaskerommet vegg i vegg med badet.

Så lenge den ikke skal stå på badet, er dere jo ikke så avhengig av å gjøre det samtidig med den andre oppussingen.

Jeg ville hørt med rørleggeren om dere får et godt tilbud nå som dere kjøper mye hos dem i forbindelse med det nye badet. Hvis ikke hadde jeg kanskje ventet.

(Men jeg har sett hvor mye avleiringer og ekkelt det ligger i bunnen av en slik bereder, så på den annen side ville jeg likt tanken på en helt ny og ren beholder til dusjvannet mitt..)

Skrevet

Nei, jeg ville ikke betalt det, så lenge den ikke skal bygges totalt inn (og man må rive noe for å komme til varmelementet). Varmelementet kan vare 15 år til, og det er det eneste som slites.

Be elektrikeren om å sjekke ledningene på den, selv om det ikke er noen grunn til at det skal være noe feil med de.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Så lenge den ikke skal stå på badet, er dere jo ikke så avhengig av å gjøre det samtidig med den andre oppussingen.

Jeg ville hørt med rørleggeren om dere får et godt tilbud nå som dere kjøper mye hos dem i forbindelse med det nye badet. Hvis ikke hadde jeg kanskje ventet.

(Men jeg har sett hvor mye avleiringer og ekkelt det ligger i bunnen av en slik bereder, så på den annen side ville jeg likt tanken på en helt ny og ren beholder til dusjvannet mitt..)

Jeg har åpnet 3 slike beredere (ca 20 år gamle, og i rustfritt stål) og de var plettfri inni. Du kunne bokstavelig talt ikke se at de hadde vært brukt. Det kan selvsagt variere litt med hvor i landet du bor.

Med vennlig hilsen

brilleslangen
Skrevet

Nei, jeg ville ikke betalt det, så lenge den ikke skal bygges totalt inn (og man må rive noe for å komme til varmelementet). Varmelementet kan vare 15 år til, og det er det eneste som slites.

Be elektrikeren om å sjekke ledningene på den, selv om det ikke er noen grunn til at det skal være noe feil med de.

Med vennlig hilsen

hos meg er det kalkrikt vann, og min tank er fra 2000 tror jeg...Men måtte skifte element i vinter pga kortslutning. Rørleggeren sa det var vanlig her i området jeg bor pga at kalken som avleires på elementet. Etter at rørleggeren hadde skiftet element var tanken igjen så god som ny...

Mora mi har en tank fra 1979 som det aldri har vært noe trøbbel med

Skrevet

Vi byttet varmtvannsberedet for et par år siden, og merker ingenn forskjell på strømforbruker. Den gamle tanken var fra 1982, så den varte i mange år.

Jeg ser lenger ned her at tanken ikke står på badet som skal pusses opp, men på naborommet.Det er derfor ikke selve oppussingsjobben på badet som har betydning for om tanken bør byttes ut eller ikke.

Skrevet

Vi byttet varmtvannsberedet for et par år siden, og merker ingenn forskjell på strømforbruker. Den gamle tanken var fra 1982, så den varte i mange år.

Jeg ser lenger ned her at tanken ikke står på badet som skal pusses opp, men på naborommet.Det er derfor ikke selve oppussingsjobben på badet som har betydning for om tanken bør byttes ut eller ikke.

Jo, for vi skal legge flis på gulvet på vaskerommet samtidig. Dermed må vv - berederen likevel ut - og settes inn igjen. Spørsmålet var derfor da om vi burde bytte den da, siden den gamle likevel må ut og da kan vi jo sette inn en ny. Sparer ca 1500 kr på dette i forhold til om den gamle ryker, og vi likevel må sette inn en ny.

Annonse

Skrevet

Jo, for vi skal legge flis på gulvet på vaskerommet samtidig. Dermed må vv - berederen likevel ut - og settes inn igjen. Spørsmålet var derfor da om vi burde bytte den da, siden den gamle likevel må ut og da kan vi jo sette inn en ny. Sparer ca 1500 kr på dette i forhold til om den gamle ryker, og vi likevel må sette inn en ny.

Det eneste som normal kan "ryke" i en VVB er varmelementet, som er raskt å skifte (uten å skifte selve tanken). Det er som å skifte en litt komplisert lyspære.

Med vennlig hilsen

Gjest Draketemmeren
Skrevet

Det eneste som normal kan "ryke" i en VVB er varmelementet, som er raskt å skifte (uten å skifte selve tanken). Det er som å skifte en litt komplisert lyspære.

Med vennlig hilsen

Du har kunnskaper om det meste du Sør. :)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Da ville jeg ha satt inn ny.

Skrevet

Du har kunnskaper om det meste du Sør. :)

Med vennlig hilsen

Om noe, i hvert fall! ;-)

Takk.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...