Gå til innhold

betyr nonstop på flyreiser alltid nonstop?

Anbefalte innlegg

Gjest Spenol1
Skrevet

Hvis man skal fly en lengre strekning og leser at det er en nonstopflygning, er det da utelukket at flyet må tanke underveis? Regnes påfyll av drivstoff som en stopp selv om passasjerene ikke må bytte fly?

Skrevet

Ja, på flyspråket betyr nonstop akkurat det, altså ikke noen stopp på veien.

Direktefly derimot, kan mellomlande på veien, så lenge det ikke involverer flybytte.

Kan høres ut som det samme, men er det altså ikke. ;)

Gjest Elextra
Skrevet

Direktefly derimot, kan mellomlande på veien, så lenge det ikke involverer flybytte.

Aha, da lærte jeg noe nytt i dag og.

Gjest Spenol1
Skrevet

Nå er jeg ikke helt sikker på om jeg forsto deg, begynner å bli sent på kvelden her ;)

Men hvis flyet må tanke underveis uten flybytte hva står det da?

Skrevet

Nå er jeg ikke helt sikker på om jeg forsto deg, begynner å bli sent på kvelden her ;)

Men hvis flyet må tanke underveis uten flybytte hva står det da?

Hvis du skal videre med samme flymaskin, altså at du bare lander for tanking, er det et direktefly. Nonstop går fra a til å uten stopp eller flybytte.

Skrevet

Aha, da lærte jeg noe nytt i dag og.

Jeg også :-)

Men jeg kan bare huske at flyet har stoppet for tanking én gang, uten at noen passasjerer skulle av, og det var på chartertur i 1984 (!) da flyet på vei hjem fra Madeira stoppet i Nord-Spania et sted for å fylle bensin;-)

Så i praksis har det vært likhetstegn mellom direktefly og nonstopfly! :-)

Skrevet

Jeg også :-)

Men jeg kan bare huske at flyet har stoppet for tanking én gang, uten at noen passasjerer skulle av, og det var på chartertur i 1984 (!) da flyet på vei hjem fra Madeira stoppet i Nord-Spania et sted for å fylle bensin;-)

Så i praksis har det vært likhetstegn mellom direktefly og nonstopfly! :-)

Ja det er mye vanligere med nonstop fly nå, kontra "melkeruter" som det ofte var før.

Men det er enda noen igjen da, spesielt til Afrika og Asia. For ikke å snakke om til grisgrendte strøk i Norge. ;-)

Skrevet

Ja det er mye vanligere med nonstop fly nå, kontra "melkeruter" som det ofte var før.

Men det er enda noen igjen da, spesielt til Afrika og Asia. For ikke å snakke om til grisgrendte strøk i Norge. ;-)

Husker en gang på 80-tallet jeg var stand by i Trondheim (noe som ga de billigste billettene den gangen). Jeg skulle til Kristiansand, og istedenfor nonstop flight fikk jeg en skikkelig melkerute via hele Vetslandet! Husker ikke helt hvilke steder vi var innom, men det var tre stopp før Kr. sand, f eks Ålesund, Bergen, Stavanger. Det var mye opp & ned på én dag!

Skrevet

Husker en gang på 80-tallet jeg var stand by i Trondheim (noe som ga de billigste billettene den gangen). Jeg skulle til Kristiansand, og istedenfor nonstop flight fikk jeg en skikkelig melkerute via hele Vetslandet! Husker ikke helt hvilke steder vi var innom, men det var tre stopp før Kr. sand, f eks Ålesund, Bergen, Stavanger. Det var mye opp & ned på én dag!

Valuta for pengene. :-)

Gjest Spenol1
Skrevet

Hvis du skal videre med samme flymaskin, altså at du bare lander for tanking, er det et direktefly. Nonstop går fra a til å uten stopp eller flybytte.

Men vil det stå på billetten at man skal stoppe og tanke? Ellers tror jeg at jeg hadde blitt litt forvirret om jeg lå og halvsov og så måtte vi gjøre klar for landing mens det var 7 timer igjen til dit jeg egentlig skulle.

Skrevet

Valuta for pengene. :-)

Ja absolutt! Og den gangen var det jo bittelitt servering på alle småturer også, iallfall en kopp kaffe, så jeg fikk mer en nok kan du si ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...