Gå til innhold

Hvor sette skiltet på bilen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Arrrrgh.....her til lands så klarer de ikke skjønne at amerikanske biler ikke har plass til disse svære skjærene av skilter som blir utlevert av biltilsynet

Hvis vi har en bil, hvor det er luke/hull/plass til skilt og skiltet vi får utlevert biltilsynet er for stort for den plassen, hvor i all verden setter vi det da?

Det er ingen plass ved siden av, eller dvs det er det jo men da må vi bore hull i selve bilen!!!!

Setter vi det i vinduet så skygger det jo en del for sikten i bakvinduet, men men......

Hva svarte er det de tenker med her da??

Vet de opererer med kjøpeskilter i bedre størrelse men det er ikke aktuelt på en bil som blir brukt daglig

Hva mener de vi skal gjøre egentlig?

(skiltene er av plast og med sort ramme så de er ikke de beste å kappe av, det også er jo ulovlig foresten *sukk*)

Skrevet

De har da skilt tilpasset biler fra USA?

Med vennlig hilsen

Skrevet

De har da skilt tilpasset biler fra USA?

Med vennlig hilsen

Å, hadde det vært så vel du Sør

Men desverre

På sesongbiler så er det ganske vanlig å bruke kjøpeskilt, men på hverdagsbiler er jeg ikke lysten på det. Det blir garantert problemer av

Gjest høstløv
Skrevet

''Vet de opererer med kjøpeskilter i bedre størrelse men det er ikke aktuelt på en bil som blir brukt daglig

Hva mener de vi skal gjøre egentlig?''

Du kan få laget skilt som passer til bilen. Du må ikke ha skiltet liggende løst i bakvinduet, det skal være fastmontert på bilen. Prøv å høre med dette firma:

http://www.skiltfabrikken.no/index.html

Skrevet

''Vet de opererer med kjøpeskilter i bedre størrelse men det er ikke aktuelt på en bil som blir brukt daglig

Hva mener de vi skal gjøre egentlig?''

Du kan få laget skilt som passer til bilen. Du må ikke ha skiltet liggende løst i bakvinduet, det skal være fastmontert på bilen. Prøv å høre med dette firma:

http://www.skiltfabrikken.no/index.html

Ja, og selv om vi får festet det ordentlig så skal det vel strengt tatt også ha skiltlys? Og hvordan skal en montere det hist og pist på bilen liksom :(

Skal ringe skiltfabrikken i morgen. Har hørt at det går å få lovlige skilt som er mindre, kanskje de har det

Egentlig helt sykt vet du. Det er vel rundt 800.- kr. de koster, de vi får på biltilsynet, og med en gang må en på handletur etter nytt for å få brukt det :S

Gjest Skrankebetjenten
Skrevet

Vel, jeg skjønner ikke hva du hyler og bærer deg for.

i amerika har de skilter som passer til bilene, det samme har de i Norge, skiltene på bilene her er laget etter europeisk standard. men du mener selvfølgelig at her må vi følge amerikansk standard fordi DU har kjøpt deg amerikaner! Skiltene fra statens vegvesen passer utmerket til min Nissan og mannens BMW, de passer også til naboens Audi, og til naboguttens Volvo. Jeg ser ikke problemet ditt, annet enn at DU har kjøpt deg en bil og nekter å følge norske lover.

Vel, du har all mulighet til å søke statens vegvesen om skilter i SH/SH størrelse. Somkan passe på din bil. Du gjør det så enkelt at du skriver en frihåndssøknad, der du legger ved bilder av bilen din, der skiltet skal plasseres, skriver i cm hvor store og brede skiltene må være og at de vanlige skiltene i Norge/ EU ikke passer til den bilen du har importert. ( PS; Det er tollstedet som fortoller din bil som bestemmer hvilke skilter de skal ha, og ikke statensvegvesen, DU er ansvarlig for hvordan du fortoller bilen din ved import når du importerer privat og skiltenes størrelse ligger i TWIN og det er kun teknisk personell på statens vegvesen som kan forandre desse målene via en kontroll i kontrollhallen om du mener TWIN er feil i følge til modellen du har importert, må du ta kontakt med IMPORTØREN og ikke statens Vegvesen, de registrerer biler de importerer dem ikke )

Om det er snakk om en veteranbil, kan de ha hvilket som helst slags skilt så lenge modellen er før 1971

Skrevet

Vel, jeg skjønner ikke hva du hyler og bærer deg for.

i amerika har de skilter som passer til bilene, det samme har de i Norge, skiltene på bilene her er laget etter europeisk standard. men du mener selvfølgelig at her må vi følge amerikansk standard fordi DU har kjøpt deg amerikaner! Skiltene fra statens vegvesen passer utmerket til min Nissan og mannens BMW, de passer også til naboens Audi, og til naboguttens Volvo. Jeg ser ikke problemet ditt, annet enn at DU har kjøpt deg en bil og nekter å følge norske lover.

Vel, du har all mulighet til å søke statens vegvesen om skilter i SH/SH størrelse. Somkan passe på din bil. Du gjør det så enkelt at du skriver en frihåndssøknad, der du legger ved bilder av bilen din, der skiltet skal plasseres, skriver i cm hvor store og brede skiltene må være og at de vanlige skiltene i Norge/ EU ikke passer til den bilen du har importert. ( PS; Det er tollstedet som fortoller din bil som bestemmer hvilke skilter de skal ha, og ikke statensvegvesen, DU er ansvarlig for hvordan du fortoller bilen din ved import når du importerer privat og skiltenes størrelse ligger i TWIN og det er kun teknisk personell på statens vegvesen som kan forandre desse målene via en kontroll i kontrollhallen om du mener TWIN er feil i følge til modellen du har importert, må du ta kontakt med IMPORTØREN og ikke statens Vegvesen, de registrerer biler de importerer dem ikke )

Om det er snakk om en veteranbil, kan de ha hvilket som helst slags skilt så lenge modellen er før 1971

Ha ha ha ha..."skrankebetjenten"...la meg gjette...Du jobber på biltilsynet :D

Med det sure oppstøtet så må du jo det *ler godt*

"Nekter å følge norske lover", "skiltene passer naboens Audi". Himmel og hav så teetralsk a du ;)

Som medlem av amcarklubber og selvsakt med masse venner innen det samme så nei, det er ikke så fandens enkelt som du beskriver. Da hadde ikke 80 % av veteranene kjørt med enten ulovlige kjøpeskilt eller store snøplauger i fronten!!

Og at vi før 71 kan gjør slik og så, jeg snakker ikke om bare før 71, jeg snakker amerikansk bil generelt

I dag har jeg møtt masse kjempekoselige folk på to stk biltilsyn, men generelt så er det tryner som ditt folk møter. Hva ER det egentlig som gjør at dere våkner opp med feil bein ut av senga først HVER dag?

;)

Gjest Dolores77
Skrevet

Komisk at du nevner dette, jeg så en norskregistrert bil i stad,

men med et knøtlite skilt sammenlignet med de norske...

Skrevet

Ha ha ha ha..."skrankebetjenten"...la meg gjette...Du jobber på biltilsynet :D

Med det sure oppstøtet så må du jo det *ler godt*

"Nekter å følge norske lover", "skiltene passer naboens Audi". Himmel og hav så teetralsk a du ;)

Som medlem av amcarklubber og selvsakt med masse venner innen det samme så nei, det er ikke så fandens enkelt som du beskriver. Da hadde ikke 80 % av veteranene kjørt med enten ulovlige kjøpeskilt eller store snøplauger i fronten!!

Og at vi før 71 kan gjør slik og så, jeg snakker ikke om bare før 71, jeg snakker amerikansk bil generelt

I dag har jeg møtt masse kjempekoselige folk på to stk biltilsyn, men generelt så er det tryner som ditt folk møter. Hva ER det egentlig som gjør at dere våkner opp med feil bein ut av senga først HVER dag?

;)

''Hva ER det egentlig som gjør at dere våkner opp med feil bein ut av senga først HVER dag?

''

Nå jobber ikke jeg i Statens Vegvesen, men jeg vil tippe at svaret på det du spør om finner du i din egen holdning.

Skrevet

''Hva ER det egentlig som gjør at dere våkner opp med feil bein ut av senga først HVER dag?

''

Nå jobber ikke jeg i Statens Vegvesen, men jeg vil tippe at svaret på det du spør om finner du i din egen holdning.

He he, ja ikke sant ;) Du overså jo glatt at jeg skrev at jeg har møtt drøss med blide arbeidere på to stk. stasjoner i dag. Har ikke no problem med attityden min jeg, en grunn for at mannen sendte meg i dag kanskje ;)

Hva vi generelt hører om dette derimot

Men så klart Sør...man kjenner igjen andre på seg selv ofte, du kjenner til den? :D

Skrevet

He he, ja ikke sant ;) Du overså jo glatt at jeg skrev at jeg har møtt drøss med blide arbeidere på to stk. stasjoner i dag. Har ikke no problem med attityden min jeg, en grunn for at mannen sendte meg i dag kanskje ;)

Hva vi generelt hører om dette derimot

Men så klart Sør...man kjenner igjen andre på seg selv ofte, du kjenner til den? :D

Nei, jeg har egentlig ikke problemer med folk hos Vegvesenet. :-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Nei, jeg har egentlig ikke problemer med folk hos Vegvesenet. :-)

Med vennlig hilsen

Nei, det har du sikkert ikke

Her inne derimot ;)

Skrevet

Rart at bilprodusentene i Amerika ikke skjønner at bilskilt i andre verdensdeler kan ha andre mål og derfor unngår å ha slike 'spesialhull' for skiltene...;-) Føyer seg vel inn i rekka...;-)

Skrevet

Å, hadde det vært så vel du Sør

Men desverre

På sesongbiler så er det ganske vanlig å bruke kjøpeskilt, men på hverdagsbiler er jeg ikke lysten på det. Det blir garantert problemer av

Halvveis off-topic her, men det får stå sin prøve: Hva er kjøpeskilt? Ble nysgjerrig jeg.

Skrevet

Halvveis off-topic her, men det får stå sin prøve: Hva er kjøpeskilt? Ble nysgjerrig jeg.

Med det mener jeg skilt du får kjøpt som lages i ulovlige størrelser og av uautoriserte skiltmakere :)

Altså, de blir seende ut akkurat som de skal i så måte at kjennetegnet er korrekt og meget likt i utseende som vanlig, skiltet får også god plass der skilta skal stå slik at skiltlys og sånn fungerer optimalt men siden det er laget av uautoriserte og er av andre størrelser enn de som utleveres her så er det ulovlig

Mange gjør dette for at de omtrent ikke får plass til de skiltene som blir utlevert dem. Feks.så har du sportsbiler som de må brette kantene på skiltet på for å få dem på, eller de må legges utenpå på en måte og gjør at det ser ut som en sportsbil med snøbrøyt ;)

Skrevet

Med det mener jeg skilt du får kjøpt som lages i ulovlige størrelser og av uautoriserte skiltmakere :)

Altså, de blir seende ut akkurat som de skal i så måte at kjennetegnet er korrekt og meget likt i utseende som vanlig, skiltet får også god plass der skilta skal stå slik at skiltlys og sånn fungerer optimalt men siden det er laget av uautoriserte og er av andre størrelser enn de som utleveres her så er det ulovlig

Mange gjør dette for at de omtrent ikke får plass til de skiltene som blir utlevert dem. Feks.så har du sportsbiler som de må brette kantene på skiltet på for å få dem på, eller de må legges utenpå på en måte og gjør at det ser ut som en sportsbil med snøbrøyt ;)

Aha! Takk for svaret :)

Skrevet

Du kan bestille mindre skilt. Det har vi på vår bil.

Skrevet

Vårt er mindre og høyere. (Som på MC?) Passer vår amerikanske bil:-)

Skrevet

Trafikkstasjonen sier til meg at vi er pålagt å bruke skilter med "norsk størrelse"

Når skiltet da ikke går inn i hullet på bilen så må vi enten høre om en forhandler har noen utbyggingsbraketter eller så må vi bygge ut selv :/

Vi kan sende søknad om å få lage mindre skilter men jeg måtte ikke regne med et positivt svar på det

:)

Skrevet

Trafikkstasjonen sier til meg at vi er pålagt å bruke skilter med "norsk størrelse"

Når skiltet da ikke går inn i hullet på bilen så må vi enten høre om en forhandler har noen utbyggingsbraketter eller så må vi bygge ut selv :/

Vi kan sende søknad om å få lage mindre skilter men jeg måtte ikke regne med et positivt svar på det

:)

Da har de endret rutiner. Det er jo noen år siden vi gjorde det, men da var det ikke noe problem. Da vi viste bilen (import fra USA) så ble det bare krysset av for andre skilt. Muligens en person som normalt sett ikke jobber på biltilsynet?????

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...