Gå til innhold

Forpliktet til å hjelpe?

Anbefalte innlegg

Gjest ha hansker på bestandig?
Skrevet

Jeg og en veninne hadde en diskusjon ang. det å hjelpe til på et ulykkessted. Hvis du kommer til et ulykkessted hvor personene blør mye og du ikke har hansker, hva gjør du da? Du vet du vil få mye blod på hendene dine. Er man da forpliktet til å hjelpe til? Jeg ville ikke vært redd om jeg hadde helt hel hud men ved sår på hendene så ville jeg blitt redd for smitte. Hva hadde du gjort om du kom på et ylykkessted med masse blod?

Videoannonse
Annonse
Gjest prust
Skrevet

Jeg har ikke tenkt tanken om smitte. Har heldigvis ikke kommet ut for en situasjon som denne, men tror nok jeg ville ha hjulpet det jeg kunne, og ikke tenkt på smittefare.

brilleslangen
Skrevet

Jeg har ikke tenkt tanken om smitte. Har heldigvis ikke kommet ut for en situasjon som denne, men tror nok jeg ville ha hjulpet det jeg kunne, og ikke tenkt på smittefare.

tanken på om man var utsatt for smittefare tror jeg da ville dukket opp i ettertid, når man har fått det hele på avstand. Midt oppi situasjonen har man ikke tid til å tenke på slikt...

hidi, the scorpion
Skrevet

Man er forpliktet til å hjelpe, ja! Ha alltid en førstehjelpspute i bilen, så slipper du å bekymre deg;)

Gjest HIV er no dritt
Skrevet

Hadde tatt meg en røyk og ringt etter hjelp.

Skrevet

Man er forpliktet til å hjelpe, ja! Ha alltid en førstehjelpspute i bilen, så slipper du å bekymre deg;)

Vel talt!

Og skulle man være så uheldig å havne i en slik situasjon, er vel 1. prioritet å redde liv / begrense skade.

Risikoen for eventuelle infeksjoner er svinnende liten, og de får man evt hjelp til å hanskes med etter hvert.

Skrevet

I bilen har jeg hansker sammen med førstehjelpsutstyret, men strengt tatt er de nok mest der for evt tilfeller jeg må holde på med olje/ annet i motoren.

Hvis jeg kommer utfor noen som blør -voldsomt-, tar jeg meg nok ikke tid til å hente hanskene, men setter henda mot såret for å stoppe blødninga om det er mulig. Blod på henda er ekkelt, men ikke farlig så lenge man har normalt hel hud. Jeg ville vel vært mer bekymra for at "pasienten" skulle få bakterier inn i såret fra henda mine...

Hvis det er tid, bruker jeg selvsagt hansker.

For øvrig har jeg munn-til-munn-maske hengende på nøkkelknippet.

Skrevet

Hvis du kommer opp i en ulykke og velger å ikke hjelpe, vil du få et oppgjør med politiet etterpå og med stor sikkerhet miste førerkortet.

Kjøp deg hansker som du legger i bilen, samt en maske som brukes ved hjerte-lunge redning. En førstehjelpspute bør være obligatorisk.

http://www.lovdata.no/all/tl-19650618-004-002.html

Skrevet

Tror at det verste som kan skje er at offeret blir kvalt grunnet tunga i luftveiene rett og slett. Og at det enkleste grep er å sørge for åpne luftveier.

Man skal ha mer enn uflaks om man kommer over en åpen arterie som pumper.. og da kan man fint legge press på uten å kline så innmari mye om man tenker seg litt om.

Og smitte på denne måten for en person som havner oppi EN gang i livet har jeg aldri hørt om engang.

Skrevet

Nei, jeg ville heller ikke tenkt på smitte, tror jeg...

Kanskje hvis offeret lå i en haug med sprøytespisser ;-)

Gjest dette er nok et større dilemma.
Skrevet

Tror ikke dette med blodet hadde stoppet meg, derimot hadde jeg kanskje ikke hjulpet en person som hadde grisekjørt og satt andres liv og helse på spill ,eller som hadde meid ned en person i veien e.l.

Skrevet

Hadde tatt meg en røyk og ringt etter hjelp.

*LOL* ;-)

Skrevet

Har du hørt om at du skal ha førstehjelpsutstyr i kjøretøyet? Uansett - blod har aldri stoppet meg fra å hjelpe.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville ofret blodet en tanke i en slik situasjon.

Gjest Dalmeny
Skrevet

Tror ikke dette med blodet hadde stoppet meg, derimot hadde jeg kanskje ikke hjulpet en person som hadde grisekjørt og satt andres liv og helse på spill ,eller som hadde meid ned en person i veien e.l.

Så du mener altså at du ikke har plikt til å hjelpe hvis du tenker at bilisten har en stor del av skylden selv? Så det betyr at du må gjøre en vurdering der og da?

På den andre siden vet du jo ikke hva som er skylden til at en person har grisekjørt.

Gjest Dalmeny
Skrevet

Nei, jeg ville heller ikke tenkt på smitte, tror jeg...

Kanskje hvis offeret lå i en haug med sprøytespisser ;-)

Jeg har forstått det slik at det skal store tankbiler til å for å smitte en person med hiv gjennom blod. Hvis du ligger med en som har hiv blir det noe annet. Men noen sjanser må man ta her i livet. En person kan også ha en sprengstoff inni kroppen som kan eksplodere mens du hjelper til.

Gjest dette er nok et større dilemma.
Skrevet

Så du mener altså at du ikke har plikt til å hjelpe hvis du tenker at bilisten har en stor del av skylden selv? Så det betyr at du må gjøre en vurdering der og da?

På den andre siden vet du jo ikke hva som er skylden til at en person har grisekjørt.

Jeg vet jeg er forpliktet til å hjelpe. Men tror kanskje at jeg hadde latt være, slik trådstarter heller ikke har lyst til å ta i blod uten hansker.

Hva grunnen til råkjøringen hadde vært er uten betydning. Ansvarsfulle voksne personer råkjører ikke! Men det gjør veldig ofte fulle folk, ungdom som skal tøffe seg osv...når det går utover uskyldige folk eller kunne gjort., ja da tror jeg det er flere enn meg som hadde vegret seg.

Gjest Dalmeny
Skrevet

Jeg vet jeg er forpliktet til å hjelpe. Men tror kanskje at jeg hadde latt være, slik trådstarter heller ikke har lyst til å ta i blod uten hansker.

Hva grunnen til råkjøringen hadde vært er uten betydning. Ansvarsfulle voksne personer råkjører ikke! Men det gjør veldig ofte fulle folk, ungdom som skal tøffe seg osv...når det går utover uskyldige folk eller kunne gjort., ja da tror jeg det er flere enn meg som hadde vegret seg.

Men altså, synes du det ikke er drøyt å la være å hjelpe? Det kan du faktisk bli anmeldt for. Det står ingenting om at du kan la være å hjelpe hvis du ikke sympatiserer med bilisten. Du er forpliktet til å hjelpe, dine egne følelser må du ta etterpå.

Ja det finnes idiotiske bilister. Ungdommer som ikke har den sperra de bør ha. Men jeg kan da ikke la en bilist dø fordi jeg synes vedkommende er en tufs! Konsekvensene får politiet ta seg av.

Jeg må si jeg blir sjokkert her. Hvis du er redd for smitte får du ta med deg hansker. Du kan da ikke stå der og se på at et menneske blør ihjel fordi du redd for å bli smittet av noe. Eller var du ironisk nå?

Gjest Dalmeny
Skrevet

tanken på om man var utsatt for smittefare tror jeg da ville dukket opp i ettertid, når man har fått det hele på avstand. Midt oppi situasjonen har man ikke tid til å tenke på slikt...

Men hvis man skal tenke smitte så må en nesten unngå alle situasjoner som omhandler blod. En eldre dame falt om på gata og blødde fra hodet. Jeg ba om noen servietter og tørket blodet for å se skadeomfanget. burde jeg latt være og heller ikke tatt i henne av frykt for en eventuell smitte?

Mrs. Wallace
Skrevet

I bilen har jeg hansker sammen med førstehjelpsutstyret, men strengt tatt er de nok mest der for evt tilfeller jeg må holde på med olje/ annet i motoren.

Hvis jeg kommer utfor noen som blør -voldsomt-, tar jeg meg nok ikke tid til å hente hanskene, men setter henda mot såret for å stoppe blødninga om det er mulig. Blod på henda er ekkelt, men ikke farlig så lenge man har normalt hel hud. Jeg ville vel vært mer bekymra for at "pasienten" skulle få bakterier inn i såret fra henda mine...

Hvis det er tid, bruker jeg selvsagt hansker.

For øvrig har jeg munn-til-munn-maske hengende på nøkkelknippet.

''Jeg ville vel vært mer bekymra for at "pasienten" skulle få bakterier inn i såret fra henda mine...''

Godt poeng.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...