Gå til innhold

Ang kjøp av "Fake-merker" i utlandet og straff

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av tråden under her ang Bjørn Borg vesker:)

Er det noen som har blitt tatt med fake-varer i bagasjen og fått tusenlapper i bot?? Tror vel dette er noe de fleste kjøper med seg en ting eller 5 av på vei hjem fra feks Tyrkia ferien:)

Hvis man har med seg en t-skjorte og et par vesker, blir man tatt, og hvordan?

Lurer veldig, men jeg skal IKKE kjøpe fake altså... hihi

Skrevet

En ting jeg lurer på i den forbindelse....

Hvis man er så grønn at man ikke kjenner til alle disse overprisede merkene, hva da?

Jeg er sikker på at det finnes en hel del "fine" merker jeg ikke kjenner til,- så jeg kan jo finne på å kjøpe fake uten å vite om det ;-)

(Ja - jeg er next-to-nothing interessert i mote...)

Skrevet

Hvis man er så grønn at man ikke kjenner til alle disse overprisede merkene, hva da?

Jeg er sikker på at det finnes en hel del "fine" merker jeg ikke kjenner til,- så jeg kan jo finne på å kjøpe fake uten å vite om det ;-)

Exellente! Dette var en gooood unnskyldning i tollen:)

Og det er helt sant som du sier, er ikke sikkert du visste at det var et fake.merke:)

Gjest tolltull
Skrevet

Er vel ikke det å HA de fake varene som er ulovlig, men det å kjøpe dem.

Bli tatt på fersken idet man kjøper dem.

Skrevet

Er vel ikke det å HA de fake varene som er ulovlig, men det å kjøpe dem.

Bli tatt på fersken idet man kjøper dem.

Åja, i de landene de selges? Er det noen som går rundt og "tar " kundene?

Trodde det var Norsk lov jeg, at det ikke var lov og ha de med inn i landet her:)

Skrevet

vel, enn kan jo helt klart late som man er stokk steikje dum, og håpe på at tollerene ikke gjennomskuer deg. De selger svært lite "ukjente" designermerker i utlandet, og man bør være blind om man tror man får DG, versage osv til 5 Euro.

OG per idag er vi alle så opplyste at det blir for dumt å spille dum også ;)

Jeg ble tatt for noen år siden. Over 10000 i bot siden jeg innrømte at jeg visste det var fake, men heldigvis ikke noe fengselsstraff... men de klærne jeg kjøpte er borte og destruert, og jeg mistet godt og vel 20000,- da det faktisk var litt klær, men ikke en hel koffert...

Gjest tolltull
Skrevet

Trodde det var Norsk lov jeg, at det ikke var lov og ha de med inn i landet her:)

Jeg har hørt at italiensk politi kan gi deg bøter om du kjøper fake i Italia. Der og da.

mulig det gjelder ved innførsel til Norge også, men det har jeg aldri hørt noe om.

Gjest tulltull
Skrevet

"- Blir man ved en rutinekontroll ved innreise til Norge tatt med piratvarer i kofferten, skjer det ingenting så lenge det ikke er mistanke om at varene skal brukes omsettes, forteller Viggo Elster i Toll- og avgiftsdirektoratet til Dine Penger.

Fatter Tollvesenet derimot mistanke om at du tar med piratvarer inn i landet som skal omsettes, risikerer du at varene blir beslaglagt.

- Tollvesenet tar så kontakt med rettighethaver. Det er så opp til rettighetshaver og ta saken videre til namsretten, forteller Elster.

Kun til privat bruk

Ser tollerne at du har med deg en fake Louis Vuitton veske og et par fake Dior briller hjem fra ferie, lar de deg beholde vesken og brillene. Har du derimot med deg fem like vesker og 10 par briller, tar de nok veskene og brillene".

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=500283

Skrevet

vel, enn kan jo helt klart late som man er stokk steikje dum, og håpe på at tollerene ikke gjennomskuer deg. De selger svært lite "ukjente" designermerker i utlandet, og man bør være blind om man tror man får DG, versage osv til 5 Euro.

Jeg ble tatt for noen år siden. Over 10000 i bot siden jeg innrømte at jeg visste det var fake, men heldigvis ikke noe fengselsstraff... men de klærne jeg kjøpte er borte og destruert, og jeg mistet godt og vel 20000,- da det faktisk var litt klær, men ikke en hel koffert...

Å nei, 10 000 i bot, fytti rakkern, så kjedelig!

Jaja, jeg har uansett ingen planer om storhandel, men tror kanskje ungen kommer til og handle litt, bl annet fotballdrakter og de er vel ganske fake mange av de og:)

Og et par briller, en veske og en tskjorte kanskje:)

Du gjør det vel neppe igjen tenker jeg:)

Gjest togli
Skrevet

Jeg kjøpte endel solbriller, klokker etc i "dyre merker" i Spania ifjor og var en smule engstelig for tollen ;)

Dersom jeg ble stoppa vurderte jeg faktisk å si at jeg var døv og derfor ikke hadde hørt om disse merkene før... Hehe, i noen tilfeller er det greit å spille på folks fordommer mot oss døve (mindre begavet osv) - iallefall for å redde skinnet ;-P

mariaflyfly
Skrevet

Jeg kjøpte endel solbriller, klokker etc i "dyre merker" i Spania ifjor og var en smule engstelig for tollen ;)

Dersom jeg ble stoppa vurderte jeg faktisk å si at jeg var døv og derfor ikke hadde hørt om disse merkene før... Hehe, i noen tilfeller er det greit å spille på folks fordommer mot oss døve (mindre begavet osv) - iallefall for å redde skinnet ;-P

*Fniser*

Skrevet

Jeg har hørt at italiensk politi kan gi deg bøter om du kjøper fake i Italia. Der og da.

mulig det gjelder ved innførsel til Norge også, men det har jeg aldri hørt noe om.

Det er sant, du kødder ikke med kopier av merkevarer i Italia og Tyskland.

Mrs. Wallace
Skrevet

Ånei, i enkelte av de typiske piratlandene er politiet ekstremt aktive på å hanke inn folk som handler piratvarer. Det er flere turister som har gått på en smell ved å handle kopivarer i Italia, for eksempel. Og da snakker vi bøter i 5000 - 10.000-kronersklassen for et par solbriller.

Jeg vet også om folk som har blitt stoppet på mellomlanding i Amsterdam og Frankfurt med piratvarer fra Thailand, og fått store problemer på grunn av det.

Skrevet

Ånei, i enkelte av de typiske piratlandene er politiet ekstremt aktive på å hanke inn folk som handler piratvarer. Det er flere turister som har gått på en smell ved å handle kopivarer i Italia, for eksempel. Og da snakker vi bøter i 5000 - 10.000-kronersklassen for et par solbriller.

Jeg vet også om folk som har blitt stoppet på mellomlanding i Amsterdam og Frankfurt med piratvarer fra Thailand, og fått store problemer på grunn av det.

Men hvorfor tar de ikke selgeren i disse bodene da, istedet for og ta turistene:) Dårlig gjort.... !

Skrevet

Tjihi:)

Mrs. Wallace
Skrevet

Men hvorfor tar de ikke selgeren i disse bodene da, istedet for og ta turistene:) Dårlig gjort.... !

De tar selgerne også - men det er klart at det er effektivt å fjerne de som sørger for etterspørselen, ikke bare de som tilbyr varen.

Skrevet

Det er svært stor forskjell på å "være godt opplyst" og å være såpass interessert i mote at man kjenner til alle snobbemerkene...

Jeg er helt sikker på at f.eks. min mann ikke ville kjent til mer enn 10% av de merkene. Jeg, sikkert noen flere, men helt sikkert ikke alle ;-)

Skrevet

Jeg har kjøpt fake, men i små mengder. Aldri blitt tatt.

Skrevet

Både i Fr.rike og Italia har jeg sett gateselgere/strandselgere forsvinne som dugg for solen når det kommer politi - det sprer seg ekstremt fort fra en selger til en annen.

Skrevet

''si at jeg var døv og derfor ikke hadde hørt om disse merkene før...''

*he he* Akkurat som at en blind kunne ha sagt at h*n ikke har noe syn på saken, for h*n er jo blind! ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...