Gå til innhold

Lesbiske som får barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis hun er utro mot han og blir gravid. Ektemannen vet ikke at barnet ikke er hans. Hvis han finner det ut at han ikke er far, kan han da fjerne seg selv som far?

Eller kan han som hun var utro med få seg selv oppsatt som far hvis han kommer med en DNA-prøve? Har han som hun hadde en one-night stand med, ingen rettigheter hvis hun blir gravid?

http://www.lovdata.no

;-)

Med vennlig hilsen

• Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

15

• morsan

7

• BobbyPeru

4

• Angustia

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli
Skrevet

Jeg kan komme på et par provoserende grunner; At to kvinner kan få befruktning på statens regning ved IVF, med donor. Som her i landet er "kjent", men som i DK fortsatt er anonym.

Men to homoer har ikke samme mulighet.

Brudd på likestilling som ellers predikes veldig høyt.

At fars rolle skal taes så mye på alvor at det snakkes om å tvinge igjennom for eksempel en deling av permisjonen. Men samtidig er ikke far så viktig at han ikke kan være en til dels anonym donor...

Barn trenger mer enn omsorgsfulle foreldre i henhold til loven om å kjenne sitt opphav. Men når det kommer til stykket er ikke barns rettigheter så viktig alikevel, når enkelte grupper bestemmer seg for at dette VIL de ha.

Så har vi barna som strander i India. Eller andre steder på kloden.

Loven er gjennomhullet som en sveitserost på dette feltet, og barna er de som betaler prisen. Mangel på konsekvent behandling og grenser er tydelig fra de som styrer. Og de som har penger gir faen og kjøper det de vil ha i alle fall.

Så alt i alt. Jeg vet ikke jeg. Jeg tror det er opp til den generasjonen som kommer å si hva de mener. For de er faktisk berettiget til det.

Jeg er enig i at lovverket er merkelig og bør endres, men tolket trådstarters innlegg som en diskusjon rundt det at to av samme kjønn får barn sammen. Det har jeg overhode ingen problemer med. Hadde jeg vært lesbisk hadde jeg syntes det var grusomt å ikke ha rett til å få barn...

Skrevet

Jeg er enig i at lovverket er merkelig og bør endres, men tolket trådstarters innlegg som en diskusjon rundt det at to av samme kjønn får barn sammen. Det har jeg overhode ingen problemer med. Hadde jeg vært lesbisk hadde jeg syntes det var grusomt å ikke ha rett til å få barn...

Hvorfor skal du ha "rett til å få" barn?

Gjest Dalmeny
Skrevet

Ingen har vel rett på et barn? Hvis du ville ha barn som lesbisk, kunne du ikke da fått barn med en fyr, spurt om han ville donere sæd eller dra til en sædklinikk? Noe annet hadde jo vært om du ikke hadde livmor.

Gjest Dalmeny
Skrevet

Det er vel neppe en bombe at dem som er så heldige å ha to _mødre_ klarer seg best! ;-)

Så fremt mødrene ikke er psykopater da! At lesbiske skiller seg tre ganger så ofte som heterofile gjør jo at disse barna vil oppleve flere skilsmisser. Hvordan vil det være for et barn som har to mødre, at den ene moren flytter ut? Vil det være tilsvarende for en som har en mor og en far?

Gjest optimistens verden
Skrevet

Jeg er absolutt for at lesbiske skal få assisert befrukning og få adoptere! Tror at de kan være like gode foreldre som alle andre.

Men jeg må si at jeg er litt skeptisk til forskningen som du refererer til. Jeg reagerer på at de sammenligner barn av lesbiske med alle andre barn. Jeg synes at de burde ha sammenlignet dem med barn som har kommet til verden ved assistert befrukning som har heterofile foreldre. Som den ene i en av artiklene sier:

''- Jeg tror disse barna her bedre psykisk helse fordi de er ønsket. Dette er barn som aldri kommer som et resultat av en fyllenatt på byen. Det er helt naturlig at de får vokse opp under gode familieforhold, sier Sibeko.''

Jeg tror at alle barn som blir til ved assisert befruktning er mer ønsket og har bedre utrustede foreldre (her snakker jeg på gruppeplan). Derfor blir det feil å sammenligne barn av lesbiske foreldre med alle andre barn.

Skulle gjerne ha sett forskning der alle barna som deltar er et resultat av assistert befruktning, men at den ene delen er barn som vokser opp med to mødre og den andre delen av en mor og en far! Spennende felt! :-)

Gjest optimistens verden
Skrevet

Jeg lurer på hva som skjer om en person skulle ha noen motforestillinger mot dette. Jeg tror vel ingen her tør noe annet enn å si at de er veldig positive til det. Men det må også være rom for å stille en del spørsmål omkring dette. Det er vel ikke helt uproblematisk heller.

Hvordan er reglene om medmorskap? Hvis en kvinne lever i et lesbisk forhold og blir gravid ved hjelp at kunstig innseminasjon blir da den andre kvinnen automatisk medmor, eller må hun søke om det?

Hva om de går i fra hverandre, har den andre kvinnen automatisk besøksrett eller rett til delt omsorg hvis de ikke er gift?

Om et likekjønnet ekteskap går i oppløsning, er det hipp som happ hvem som får barnet? Har den biologiske moren noen fortrinnsrett? Hørte en sak i USA hvor barnet havnet hos den ikke-biogiske moren.

Kan barnet ha både en mor, medfor og en far?

Den moren som ikke føder barnet må adoptere barnet slik at begge mødre får like rettigheter.

Gjest optimistens verden
Skrevet

''tukling med naturen, det fins mange trengende barn som allerede er født''

Enig med deg i at dette gjelder også for heterofile mennesker som er barnløse og trenger assistert befruktning. Det er vel få som mener at barnløse heterofile ikke bør få barn fordi de fra naturens side ikke kan få barn... Dette handler med om diskriminering, men at man skylder på dette med tukling med naturen. Og det argumentet med at det allerede finnes barn i verden som trenger å bli adoptert til Norge er ganske idiotisk da homofile ikke får lov til å adoptere... Dessuten vil jo disse barna også bli mobbet i like stor grad dersom dette med mobbing også blir brukt som argument.

Det er mange barn som vokser opp med en alenemor og da vil jeg si at det er bedre med to mødre enn én :)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Av en eller annen merkelig grunn er det lettere å akseptere at to lesbiske får barn, enn at et mannlig homofilt par får det....

...tror...

Gjest utsira
Skrevet

Av en eller annen merkelig grunn er det lettere å akseptere at to lesbiske får barn, enn at et mannlig homofilt par får det....

...tror...

Det sier seg selv.

Gjest Dalmeny
Skrevet

Den moren som ikke føder barnet må adoptere barnet slik at begge mødre får like rettigheter.

Men da regner jeg med at det innebærer at donor er ukjent?

Jeg leste et sted at hun ble automatisk medmor, men hun må vel søke om det? Og gjelder det selv om de ikke er gift også?

Hvis det blir skilsmisse: hvem stiller sterkest av mor og medmor?

Gjest tåplige argumenter ja
Skrevet

Enig med deg i at dette gjelder også for heterofile mennesker som er barnløse og trenger assistert befruktning. Det er vel få som mener at barnløse heterofile ikke bør få barn fordi de fra naturens side ikke kan få barn... Dette handler med om diskriminering, men at man skylder på dette med tukling med naturen. Og det argumentet med at det allerede finnes barn i verden som trenger å bli adoptert til Norge er ganske idiotisk da homofile ikke får lov til å adoptere... Dessuten vil jo disse barna også bli mobbet i like stor grad dersom dette med mobbing også blir brukt som argument.

Det er mange barn som vokser opp med en alenemor og da vil jeg si at det er bedre med to mødre enn én :)

En digresjon:

Det er færre barn i verden frigitt for adopsjon enn det er adopsjonssøkere ;)

At det finnes fattige barn og barn som ikke har det så bra, betyr ikke at de derved kan adopteres bort.De fleste har jo familie i en aller annen forstand. Fattige eller ei.

Skrevet

Så fremt mødrene ikke er psykopater da! At lesbiske skiller seg tre ganger så ofte som heterofile gjør jo at disse barna vil oppleve flere skilsmisser. Hvordan vil det være for et barn som har to mødre, at den ene moren flytter ut? Vil det være tilsvarende for en som har en mor og en far?

Sammenligner du gifte lesbiske, eller lesbiske samboere, med gifte heterofile, eller samboende heterofile?

Gjest Dalmeny
Skrevet

Sammenligner du gifte lesbiske, eller lesbiske samboere, med gifte heterofile, eller samboende heterofile?

sammenlikner dem med alle varianter

Gjest Dalmeny
Skrevet

jeg skulle gjerne visst litt mer om hvordan disse barna av lesbiske reagerer på samlivsbrudd. Statistisk sett så skiller homofile og lesbiske seg tre ganger så ofte som heterofile. Hvordan blir det for et barn at den ene mammaen flytter ut?

Gjest togli
Skrevet

Hvorfor skal du ha "rett til å få" barn?

Det er ingen menneskerett, nei - men jeg kan ikke se at heterofile har større "rett" enn homofile til å få barn.

Gjest Dalmeny
Skrevet

Jeg stiller spørsmål om hvilket standpunkt forskerne har i utgangspunktet. Om de selv ønsker å få frem at de lesbiske er de beste foreldrene så er det vel ikke så vanskelig å lage forskning om det. Og dette gjaldt visst ikke bare lesbiske i parforhold, men enslige lesbiske også.

Hva med homofile fedre, er de bedre enn andre fedre?

Og hva om en forskningstudie hadde konkludert med at barn av lesbiske klarte seg dårligst, hadde de turt å publisere den da?

Gjest Dalmeny
Skrevet

jeg stiller også spørsmål om det å være et ønsket barn også medfører at en blir trygg og selvstendig på seg selv?

De fleste av oss er vel ønsket? Men det betyr vel ikke at foreldrene er flinkere oppdagere av den grunn? Barn som ikke er ønsket i utgangspunktet kan også oppdras til fine mennesker.

Eller får vi det best når far er ute av bildet?

Gjest optimistens verden
Skrevet

En digresjon:

Det er færre barn i verden frigitt for adopsjon enn det er adopsjonssøkere ;)

At det finnes fattige barn og barn som ikke har det så bra, betyr ikke at de derved kan adopteres bort.De fleste har jo familie i en aller annen forstand. Fattige eller ei.

Nettopp! Det er så mange som tror at alle barn som har det fælt og sulter kan bli adoptert! Hadde det bare vært så enkelt så synes jeg at alle i Norge burde adoptere :)

Skrevet

Jeg er absolutt for at lesbiske skal få assisert befrukning og få adoptere! Tror at de kan være like gode foreldre som alle andre.

Men jeg må si at jeg er litt skeptisk til forskningen som du refererer til. Jeg reagerer på at de sammenligner barn av lesbiske med alle andre barn. Jeg synes at de burde ha sammenlignet dem med barn som har kommet til verden ved assistert befrukning som har heterofile foreldre. Som den ene i en av artiklene sier:

''- Jeg tror disse barna her bedre psykisk helse fordi de er ønsket. Dette er barn som aldri kommer som et resultat av en fyllenatt på byen. Det er helt naturlig at de får vokse opp under gode familieforhold, sier Sibeko.''

Jeg tror at alle barn som blir til ved assisert befruktning er mer ønsket og har bedre utrustede foreldre (her snakker jeg på gruppeplan). Derfor blir det feil å sammenligne barn av lesbiske foreldre med alle andre barn.

Skulle gjerne ha sett forskning der alle barna som deltar er et resultat av assistert befruktning, men at den ene delen er barn som vokser opp med to mødre og den andre delen av en mor og en far! Spennende felt! :-)

''Jeg reagerer på at de sammenligner barn av lesbiske med alle andre barn. Jeg synes at de burde ha sammenlignet dem med barn som har kommet til verden ved assistert befrukning som har heterofile foreldre. ''

Godt poeng.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...