Gå til innhold

Lesbiske som får barn

Anbefalte innlegg

Gjest optimistens verden
Skrevet

Men da regner jeg med at det innebærer at donor er ukjent?

Jeg leste et sted at hun ble automatisk medmor, men hun må vel søke om det? Og gjelder det selv om de ikke er gift også?

Hvis det blir skilsmisse: hvem stiller sterkest av mor og medmor?

Ja, medmor må søke om å få adoptere. Adoptivforeldre har like store rettigheter som biologiske foreldre.

Vet ikke noe om dette med donorfar. Vil tro at denne ikke har noen rettigheter til barnet.

• Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

15

• morsan

7

• BobbyPeru

4

• Angustia

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli
Skrevet

Ingen har vel rett på et barn? Hvis du ville ha barn som lesbisk, kunne du ikke da fått barn med en fyr, spurt om han ville donere sæd eller dra til en sædklinikk? Noe annet hadde jo vært om du ikke hadde livmor.

Neida, ingen har rett til å få barn - men forskjellsbehandling pga seksuell legning liker jeg ikke. Adopsjon er også en mulighet.

Skrevet

jeg stiller også spørsmål om det å være et ønsket barn også medfører at en blir trygg og selvstendig på seg selv?

De fleste av oss er vel ønsket? Men det betyr vel ikke at foreldrene er flinkere oppdagere av den grunn? Barn som ikke er ønsket i utgangspunktet kan også oppdras til fine mennesker.

Eller får vi det best når far er ute av bildet?

Det er da ingen som sier at "far skal ut av bildet".

Ja, de fleste er ønskede, men noen er det ikke (blant heterofile). Det er mulig at denne gruppen trekker gjennomsnittet noe ned sammenlignet med lesbiske (som er mer modne (du blir ikke kunstig befruktet når du er 16 år), osv).

Skrevet

sammenlikner dem med alle varianter

Men det er neppe nok gifte lesbiske i Norge til å gi et godt sammenligningsgrunnlag, ettersom de ikke har vært mulig i seks måneder enda.

Skrevet

Begge undersøkelsene som det henvises til har en håpløs svakhet; resultatene korrigerer ikke for at de lesbiske foreldrene er mer ressursterke enn tverrsnittet av de heterofile foreldrene. Homofile mennesker som setter alle kluter til for å få seg barn er svært ressurssterke mennesker. Svært ressursterke mennesker har andre forutsetninger for å stimulere hverandre i familierelasjoner enn mennesker som er mindre ressursterke.

Dette reagerte i hvertfall jeg sporenstriks på når forklaringene ble presentert for en tid tilbake siden.

Skrevet

Jeg er absolutt for at lesbiske skal få assisert befrukning og få adoptere! Tror at de kan være like gode foreldre som alle andre.

Men jeg må si at jeg er litt skeptisk til forskningen som du refererer til. Jeg reagerer på at de sammenligner barn av lesbiske med alle andre barn. Jeg synes at de burde ha sammenlignet dem med barn som har kommet til verden ved assistert befrukning som har heterofile foreldre. Som den ene i en av artiklene sier:

''- Jeg tror disse barna her bedre psykisk helse fordi de er ønsket. Dette er barn som aldri kommer som et resultat av en fyllenatt på byen. Det er helt naturlig at de får vokse opp under gode familieforhold, sier Sibeko.''

Jeg tror at alle barn som blir til ved assisert befruktning er mer ønsket og har bedre utrustede foreldre (her snakker jeg på gruppeplan). Derfor blir det feil å sammenligne barn av lesbiske foreldre med alle andre barn.

Skulle gjerne ha sett forskning der alle barna som deltar er et resultat av assistert befruktning, men at den ene delen er barn som vokser opp med to mødre og den andre delen av en mor og en far! Spennende felt! :-)

''Jeg reagerer på at de sammenligner barn av lesbiske med alle andre barn. Jeg synes at de burde ha sammenlignet dem med barn som har kommet til verden ved assistert befrukning som har heterofile foreldre. ''

Men "terskelen" og "minstestandarden" er jo "vanlig befruktning", så så lenge det er minst like bra som det, er det jo ikke noe problem?

Vi forsøker ikke å finne ut av hvem/hva som er best, men hva som er godt nok.

Med vennlig hilsen

Gjest Dalmeny
Skrevet

Det er da ingen som sier at "far skal ut av bildet".

Ja, de fleste er ønskede, men noen er det ikke (blant heterofile). Det er mulig at denne gruppen trekker gjennomsnittet noe ned sammenlignet med lesbiske (som er mer modne (du blir ikke kunstig befruktet når du er 16 år), osv).

Men det er jo flere lesbiske som ikke finner ut av sin legning før de har vært sammen med en av det motsatte kjønn. Da er det godt mulig at de har fått barn tidlig. I hvertfall kjenner jeg noen.

Men jeg vet ikke om studien tar for seg barn som kun vokser opp i lesbiske forhold fra fødselen av, eller om de også regner med barn som både har far og to mødre.

En del lesbiske har jo også barn med en kjent donor som kanskje også har en partner. Så disse barna får dobbelt opp av mødre og fedre. Er de også med i statistikken.

Jeg skulle også visst noe om hvor stort sammenlikningsgruppa er i forhold til barn av lesbiske. Og også om de som står for forskningen er lesbiske selv.

Skrevet

Begge undersøkelsene som det henvises til har en håpløs svakhet; resultatene korrigerer ikke for at de lesbiske foreldrene er mer ressursterke enn tverrsnittet av de heterofile foreldrene. Homofile mennesker som setter alle kluter til for å få seg barn er svært ressurssterke mennesker. Svært ressursterke mennesker har andre forutsetninger for å stimulere hverandre i familierelasjoner enn mennesker som er mindre ressursterke.

Dette reagerte i hvertfall jeg sporenstriks på når forklaringene ble presentert for en tid tilbake siden.

Nei, men det skal man da heller ikke korrigere for, ettersom "sammenligningsgrunnlaget" jo er "alle heterofile" med "de lesbiske som får barn".

Det man vil vise er at barn fra denne gruppen ikke gjør det dårligere enn "vanlige barn". Man forsøker ikke å lage det til en konkurranse.

Skrevet

Nei, men det skal man da heller ikke korrigere for, ettersom "sammenligningsgrunnlaget" jo er "alle heterofile" med "de lesbiske som får barn".

Det man vil vise er at barn fra denne gruppen ikke gjør det dårligere enn "vanlige barn". Man forsøker ikke å lage det til en konkurranse.

Følgende hypotese er testet tusen ganger: barn av ressursterke foreldre klarer seg bedre enn barn av ressursvake foreldre. Det er denne hypotesen disse forskerne egentlig verifiserer.

Dersom seksualitet er den uavhengige varibelen ( hetero versus lesbisk) og barns psykiske helse er den avhengige variabelen - så må man forsøke å korrigere for andre bakenforliggende eller mellomliggende variabler. Hvis ikke vet man ikke hvilke faktorer som forklarer hva. Årsakssammnehengene blir uklare.

Skrevet

Følgende hypotese er testet tusen ganger: barn av ressursterke foreldre klarer seg bedre enn barn av ressursvake foreldre. Det er denne hypotesen disse forskerne egentlig verifiserer.

Dersom seksualitet er den uavhengige varibelen ( hetero versus lesbisk) og barns psykiske helse er den avhengige variabelen - så må man forsøke å korrigere for andre bakenforliggende eller mellomliggende variabler. Hvis ikke vet man ikke hvilke faktorer som forklarer hva. Årsakssammnehengene blir uklare.

Men trenger ikke det.

Men trenger bare vise at dagens barn av lesbiske ikke gjør det verre enn "gjennomsnittsungen", fordi alt man trenger å vise er at de ikke blir skadelidende.

Også fordi man jo nettopp må ta høyde for at lebiske som vil ha barn ikke oppnår dette "i fylla på byen", men må gjennomgå betydelig planlegging, osv. for å få det til.

Gjest Kysten, Gyske Rev og Skagerak
Skrevet

Det er ingen menneskerett, nei - men jeg kan ikke se at heterofile har større "rett" enn homofile til å få barn.

Det viktigste er at man ikke belaster offentlige budsjetter.

Skrevet

For eksempel ved ikke å gjøre noe som helst som gjør at du blir sykemeldt: slalom, spise usunt, røke, drikke, ikke vaksinere deg, osv.

trollemor;o)
Skrevet

De får jo ikke adoptere, så " alle" disse ungene som allerede er født er ikke tilgjengelig for lesbiske og homofile.

Dessuten er det sprøyt, og det må alle snart lære seg, at det finnes så utrolig mange barn som trenger foreldre. Hvorfor står vi som adopterer i kø i årevis hvis det er så innmari mange??

trollemor;o)
Skrevet

''tukling med naturen, det fins mange trengende barn som allerede er født''

Enig med deg i at dette gjelder også for heterofile mennesker som er barnløse og trenger assistert befruktning. Det er vel få som mener at barnløse heterofile ikke bør få barn fordi de fra naturens side ikke kan få barn... Dette handler med om diskriminering, men at man skylder på dette med tukling med naturen. Og det argumentet med at det allerede finnes barn i verden som trenger å bli adoptert til Norge er ganske idiotisk da homofile ikke får lov til å adoptere... Dessuten vil jo disse barna også bli mobbet i like stor grad dersom dette med mobbing også blir brukt som argument.

Det er mange barn som vokser opp med en alenemor og da vil jeg si at det er bedre med to mødre enn én :)

Er det en regel at adopterte blir mobbet? Du skjønner, jeg har to adopterte gutter som er meget populære og de opplever ikke mer mobbing enn andre kamerater gjør.

Gjest togli
Skrevet

Det viktigste for meg er at mennesker sidestilles :)

Gjest hos oss er det slik ja
Skrevet

Har noen venner som er lesbiske foreldre. Mødrene eller barna er ikke mer anderledes eller spesielle enn andre barn. Dermed kan man ikke si at noen tar skade av dette. Så jeg sier at det bør være fritt frem for alle å få barn uansett legning.

Gjest togli
Skrevet

Har noen venner som er lesbiske foreldre. Mødrene eller barna er ikke mer anderledes eller spesielle enn andre barn. Dermed kan man ikke si at noen tar skade av dette. Så jeg sier at det bør være fritt frem for alle å få barn uansett legning.

Tar barna skade av det så handler det kun om fordommene til folk rundt dem ;)

Gjest optimistens verden
Skrevet

''Jeg reagerer på at de sammenligner barn av lesbiske med alle andre barn. Jeg synes at de burde ha sammenlignet dem med barn som har kommet til verden ved assistert befrukning som har heterofile foreldre. ''

Men "terskelen" og "minstestandarden" er jo "vanlig befruktning", så så lenge det er minst like bra som det, er det jo ikke noe problem?

Vi forsøker ikke å finne ut av hvem/hva som er best, men hva som er godt nok.

Med vennlig hilsen

Ja, jeg mener ikke å si at det ikke er godt nok. Jeg er for at at lesbiske skal kunne få barn. Poenget mitt er at man ikke ut fra den forskningen som du refererer til kan si at lesbiske foreldre er bedre enn heterofile.

Skrevet

Ja, jeg mener ikke å si at det ikke er godt nok. Jeg er for at at lesbiske skal kunne få barn. Poenget mitt er at man ikke ut fra den forskningen som du refererer til kan si at lesbiske foreldre er bedre enn heterofile.

Fra forskningen kan man se at barn fra dagens lesbiske klarer seg best. Det betyr selvsagt ikke at det vil være slik i all fremtid.

Et annet poeng er at så lenge det er såpass omstendelig for lesbiske å få barn som det nå engang er, så må man regne med at lesbiske mødre er mer ressurssterke og/eller planlegger mer enn gjennomsnittet.

Med vennlig hilsen

Gjest optimistens verden
Skrevet

Er det en regel at adopterte blir mobbet? Du skjønner, jeg har to adopterte gutter som er meget populære og de opplever ikke mer mobbing enn andre kamerater gjør.

Jeg sier ikke at adopterte blir mer mobbet enn andre barn, men det er flere som er mot at lesbiske skal få assistert befruktning fordi de mener at barna kan bli mobbet. Derfor mener noen at de heller får adoptere enn å føde sine egne barn. Det er da jeg mener at dersom barna skulle bli mer mobbet enn andre barn i og med at de har to mødre så burde det samme gjelde for de som adopterer. Og dette er jeg ikke enig i. Derfor er jeg uenig i det argumentet som de som er mot at homofile skal få assistert befruktning ikke holder.

Det var altså bare en konstatering at de som er i mot at homofile skal kunne få hjelp til å få barn ikke kan komme med argumentet at barn som blir født ved hjelp av assistert befruktning ikke blir mobbet mer enn om de skulle ha adoptert :) Jeg vil tro at adopterte i seg selv ikke blir mer mobbet enn andre, men de som mener at det er skadelig at barn har to foreldre av samme grunn mener jo at de vil bli mobbet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...