Gå til innhold

Om å brette ut privatlivet på facebook

Anbefalte innlegg

Gjest noe kan man vel holde for seg selv?
Skrevet

Kjenner et par gravide som har lagt ut de minste detaljer om sin graviditet - og etterhvert fødsel på facebook.

Er jo fint det, men - de har gjerne 3-400 "venner" som kolleger, tidligere skole- og klassekamerater og noen få nære venner og slektninger på lista.

Skal man dele alt med alle?

Det neste er vel at de legger ut nærbilde av selve fødselen

og kanskje et lekkert bilde av morkaka :)

Skrevet

Det ser ut til at noen bruker FB som intim dagbok, skal innrømmer at jeg rister på hodet jevnlig, hehe. De burde blogge istedet.

Gjest segunda
Skrevet

Dette er ikke et problem blant de jeg har på facebook. Den gangen jeg fikk barn så var internett på fosterstadiet og det var aldri snakk om å legge noe ut.

Jeg husker likevel at jeg har en ung kollega på facebook hvor profilbildet er et bilde fra ultralyd. Jeg har ikke helt sansen for det.

Gjest trådstarter
Skrevet

Det ser ut til at noen bruker FB som intim dagbok, skal innrømmer at jeg rister på hodet jevnlig, hehe. De burde blogge istedet.

Ja, hvilken interesse har noen man prata med for 20 år siden av å vite om riene har startet f.eks.? :D Greit nok at man skryter eller legger inn et bilde av den nyfødte etter fødselen, eller et ultralydbilde for å avsløre at her er det ting på gang, men å daglig oppdatere hvor langt de har kommet, legge ut masse magebilder (gjerne uten klær og), hvor stor åpning de har... ja jeg vet ikke hva.

Jeg syns man eksponerer seg litt vel mye :) men det er jo meg da. Bra man er åpne hehe, men man må jo tenke på at dette ofte er ting man kanskje betror sine nærmeste,

ikke kolleger og gamle klassekamerater... eller hur?

Ser også andre på vennelista som skriver i profilen sin ting om privatlivet

litt sånn hintvis, så man skjønner at det er noe krangling på gang,

f.eks. noen som har baksnakka dem, noen som har lurt dem,

mannfolkproblemer osv....

jeg syns ikke noe om å legge ut dette heller jeg da.

Gjest trådstarter
Skrevet

Dette er ikke et problem blant de jeg har på facebook. Den gangen jeg fikk barn så var internett på fosterstadiet og det var aldri snakk om å legge noe ut.

Jeg husker likevel at jeg har en ung kollega på facebook hvor profilbildet er et bilde fra ultralyd. Jeg har ikke helt sansen for det.

Akkurat ultralydbilder har jeg ikke noe i mot da,

har selv hatt ultralydbilde som profilbilde, men bare en kort periode for å "fortelle nyheten" til de som måtte finne det av interesse, så fikk en del gratulasjoner :)

Mannen min mente at det var teit å legge ut da, men....

Så jeg er kanskje ikke så mye bedre selv sånn sett,

men et sted går grensa. Jeg driver ikke og legger ut om mine plager med bekkenløsning, spying, rier når den tid kommer, åpning, bilder av fødsel og morkaka som jeg vet at de to jeg har på lista er troende til :)

Heldigvis er de fleste "normale" og skjønner at facebook er facebook og ikke en intim dagbok man deler med sin beste venninne.

trollemor;o)
Skrevet

Men det er så få som leser bloggene ;-p

Gjest segunda
Skrevet

Ja, hvilken interesse har noen man prata med for 20 år siden av å vite om riene har startet f.eks.? :D Greit nok at man skryter eller legger inn et bilde av den nyfødte etter fødselen, eller et ultralydbilde for å avsløre at her er det ting på gang, men å daglig oppdatere hvor langt de har kommet, legge ut masse magebilder (gjerne uten klær og), hvor stor åpning de har... ja jeg vet ikke hva.

Jeg syns man eksponerer seg litt vel mye :) men det er jo meg da. Bra man er åpne hehe, men man må jo tenke på at dette ofte er ting man kanskje betror sine nærmeste,

Hvis det ble for mye av slikt blant mine facebookvenner så ville jeg slettet dem fra lista. Jeg har mennesker i alle aldersgrupper, til og med min mor i syttiårene, på min vennelista. Jeg har riktig mange unge mennesker og blir ikke var noe spesielt slikt.

Eneste jeg husker er ultralyd bildet som jeg ikke hadde helt sansen for, men brydde meg ikke særlig om. Jeg legger ikke ut om mitt kjærlighetsliv eller krangling med mine nærmeste på facebook.

Gjest Dalmeny
Skrevet

Vet du om all informasjonen når ut til alle, eller om de bare har en "fast kjerne " som får vite det mest private? Det finnes jo også innstilllinger der. Men det er viktig å være oppmerksom på det. Alle og enhver trenger jo ikke å vite om hvilken smertelindring men brukte eller ikke brukte under fødselen.

Skrevet

Glad jeg ikke har Facebook, slipper å forholde meg til alt dette........

Gjest togli
Skrevet

Man velger jo selv hva man vil legge ut på sin egen side, så jeg ser ikke problemet ;)

For min egen del ville dette blitt for privat, men bevares..vi lever i et fritt land :)

Gjest togli
Skrevet

Glad jeg ikke har Facebook, slipper å forholde meg til alt dette........

Facebook er en frivillig sak og jeg har aldri opplevd det trådstarter skriver - og jeg har nærmere 600 venner på FB...

Gjest togli
Skrevet

Nå er det jo slik at man legger ut ting og tenker at det er info for de mest interesserte (de nærmeste vennene og familien). De andre kan jo bare hoppe over.

Det siste du sier der er jeg enig i. Sladder på FB blir for dumt...

Gjest trådstarter
Skrevet

Facebook er en frivillig sak og jeg har aldri opplevd det trådstarter skriver - og jeg har nærmere 600 venner på FB...

Det er jo det jeg mener, det er ikke normalt å legge ut SÅ mye om seg selv på facebook. Disse jeg snakker om blir faktisk baktalt på jobb, ikke av meg da.. men de rister på hodet og syns de er kvalme. Jeg har lyst til å hinte til de, men vil ikke blande meg, for da blir de nok kanskje lei seg - og sint på meg.

Gjest togli
Skrevet

Det er jo det jeg mener, det er ikke normalt å legge ut SÅ mye om seg selv på facebook. Disse jeg snakker om blir faktisk baktalt på jobb, ikke av meg da.. men de rister på hodet og syns de er kvalme. Jeg har lyst til å hinte til de, men vil ikke blande meg, for da blir de nok kanskje lei seg - og sint på meg.

Men hvorfor skal man blande seg inn? Vi lever i et fritt land og folk må selv få lov å bestemme hva de ønsker å berette om sitt privatliv.... Jeg har nok med meg selv og mine, og orker ikke å kaste bort tid på å irritere meg over at folk er forskjellig fra meg ;)

Jeg synes nesten det er hakket verre med folk som skal diktere hva som er "riktig" å legge ut på FB enn at noen faktisk legger ut mer enn hva godt er ;)

Skrevet

Men hvorfor skal man blande seg inn? Vi lever i et fritt land og folk må selv få lov å bestemme hva de ønsker å berette om sitt privatliv.... Jeg har nok med meg selv og mine, og orker ikke å kaste bort tid på å irritere meg over at folk er forskjellig fra meg ;)

Jeg synes nesten det er hakket verre med folk som skal diktere hva som er "riktig" å legge ut på FB enn at noen faktisk legger ut mer enn hva godt er ;)

Enig i at folk kan legge ut akkurat hva de vil. Det er jo litt av poenget med FB. Og jeg ønsker å bestemme selv hvem jeg vil ha som venn der. Jeg har opplevd at folk jeg kjente for 20 år siden har lagt meg til. Så viser det seg at de legger ut rasistiske ytringer eller masse annet jeg ikke liker. Da sletter jeg dem, jeg ser ikke FB som et diskusjonsforum.

Skrevet

Hvis folk ikke vil lese/se kan de vel bare la være?

Skrevet

Akkurat ultralydbilder har jeg ikke noe i mot da,

har selv hatt ultralydbilde som profilbilde, men bare en kort periode for å "fortelle nyheten" til de som måtte finne det av interesse, så fikk en del gratulasjoner :)

Mannen min mente at det var teit å legge ut da, men....

Så jeg er kanskje ikke så mye bedre selv sånn sett,

men et sted går grensa. Jeg driver ikke og legger ut om mine plager med bekkenløsning, spying, rier når den tid kommer, åpning, bilder av fødsel og morkaka som jeg vet at de to jeg har på lista er troende til :)

Heldigvis er de fleste "normale" og skjønner at facebook er facebook og ikke en intim dagbok man deler med sin beste venninne.

Da er du da vitterlig ikke noe bedre selv enn dem du driver å klager på!

Skrevet

og det har IKKE slått deg at det er lettere å si dette til "alle" på facebook, enn å skrive 140 meldinger til fjern og nær som lurer?

mariaflyfly
Skrevet

''De burde blogge istedet.

''

Eller begge deler. :P

Gjest togli
Skrevet

Enig i at folk kan legge ut akkurat hva de vil. Det er jo litt av poenget med FB. Og jeg ønsker å bestemme selv hvem jeg vil ha som venn der. Jeg har opplevd at folk jeg kjente for 20 år siden har lagt meg til. Så viser det seg at de legger ut rasistiske ytringer eller masse annet jeg ikke liker. Da sletter jeg dem, jeg ser ikke FB som et diskusjonsforum.

Og det er jo helt greit at man sletter de man ikke føler for å ha som venner på FB :I)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...