Gå til innhold

4 norske soldater drept i Afghanistan

Anbefalte innlegg

Skrevet

En forferdelig pris å betale for å delta i denne krigen, men vi har vært tildels heldige hittil. Jeg mener fremdeles at det er riktig at vi har styrker der, vi kan ikke gjemme oss bak skjørtene til andre land når det kommer til internasjonale operasjoner.

Mine kondolanser til de familiene som har blitt rammet.

Gjest togli
Skrevet

Henger meg på den...

Vi bør være stolte av de fredsbevarende styrkene. Trist at det går menneskeliv :-(

Skrevet

Mine kondolanser med. Og glad "mine" gutter er vel hjemme igjen. (Venner og sønner av venner)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Henger meg på den...

Vi bør være stolte av de fredsbevarende styrkene. Trist at det går menneskeliv :-(

''Henger meg på den...

Vi bør være stolte av de fredsbevarende styrkene. Trist at det går menneskeliv :-(''

Er forsåvidt enig jeg også, men det er vel snart på tide at vi begynner å kalle en spade for en spade, og sier vi sender disse unge menneskene i krigen, og fienden er en utholdende jævel som har vært i kontinuerlig krig siden lenge før de fleste av soldatene ble født.

Dette er ikke et FN-oppdrag der vi sender soldater for å bevare freden. Dette er krig. Og i krig dør unge menn.

Gjest togli
Skrevet

''Henger meg på den...

Vi bør være stolte av de fredsbevarende styrkene. Trist at det går menneskeliv :-(''

Er forsåvidt enig jeg også, men det er vel snart på tide at vi begynner å kalle en spade for en spade, og sier vi sender disse unge menneskene i krigen, og fienden er en utholdende jævel som har vært i kontinuerlig krig siden lenge før de fleste av soldatene ble født.

Dette er ikke et FN-oppdrag der vi sender soldater for å bevare freden. Dette er krig. Og i krig dør unge menn.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Helt sikkert mange unge som ikke helt skjønner alvoret i hva de begir seg ut på... Spenningen som drar dem :-/

På den annen side hadde det gått til h.... i Afghanistan dersom FN ikke bidro md soldater....

Jeg tror nok alle som drar til Afghanistan vet hva de begir seg ut på. De blir godt drilla.

Men det er drøyt at politikerne fortsatt kaller operasjonene nordmenn deltar i med alle andre ord enn krig, når det er krig det er.

Således er det heller ikke overraskende at nordmenn dør, og flere vil dø. Sannsynligvis mange flere. Nordmenn har vært innvolvert i kamper nesten daglig de siste ukene og månedene, og fienden er ikke enkel å få has på. Bare spør russerne. Det er de samme gutta nordmenn i dag kriger mot, 30 år etter at russerne måtte gi opp, nå i krig der intet har blitt bedre, tvert imot, i løpet av nesten 10 år med krig.

Gjest togli
Skrevet

Jeg tror nok alle som drar til Afghanistan vet hva de begir seg ut på. De blir godt drilla.

Men det er drøyt at politikerne fortsatt kaller operasjonene nordmenn deltar i med alle andre ord enn krig, når det er krig det er.

Således er det heller ikke overraskende at nordmenn dør, og flere vil dø. Sannsynligvis mange flere. Nordmenn har vært innvolvert i kamper nesten daglig de siste ukene og månedene, og fienden er ikke enkel å få has på. Bare spør russerne. Det er de samme gutta nordmenn i dag kriger mot, 30 år etter at russerne måtte gi opp, nå i krig der intet har blitt bedre, tvert imot, i løpet av nesten 10 år med krig.

Men nordmennene har vel ikke lov til å drepe med mindre de eller sivilbefolkningen blir trua? De er der først og fremst for å beskytte de sivile? Sånn sett blir det jo ikke riktig å si at nordmennene er der for å krige?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Men nordmennene har vel ikke lov til å drepe med mindre de eller sivilbefolkningen blir trua? De er der først og fremst for å beskytte de sivile? Sånn sett blir det jo ikke riktig å si at nordmennene er der for å krige?

Jeg vet ikke hva slags regler de i utgangspunktet skal følge, men i følge dagens nyheter har nordmenn vært involvert i trefninger nesten hver eneste dag de siste månedene.

Nordmenn dreper og blir drept. Det går ikke an å kalle dette noe annet enn krig. Dette er ikke som tidligere FN-oppdrag - der nordmenn har vært nettopp fredsbevarende styrker.

Om det er riktig eller ikke er en annen sak. Jeg vet ikke nok til å ta noen stilling til det, men nå som det nå engang er som det er der nede, tror jeg det er bedre at vi deltar med våre allierte enn at vi ikke gjør det.)ÿ`þþ¿þ

Skrevet

''Jeg tror nok alle som drar til Afghanistan vet hva de begir seg ut på. De blir godt drilla.''

De "vet" det nok, i den grad det går an for unge gutter/menn å ta det skikkelig inn over seg...

ShitDiddelyDo
Skrevet

''Jeg tror nok alle som drar til Afghanistan vet hva de begir seg ut på. De blir godt drilla.''

De "vet" det nok, i den grad det går an for unge gutter/menn å ta det skikkelig inn over seg...

Det er en annen sak. Som tjueåringer er vi alle udødelige, og ikke minst spenningssøkende med vårt ungdommelige overmot.

Gjest togli
Skrevet

Jeg vet ikke hva slags regler de i utgangspunktet skal følge, men i følge dagens nyheter har nordmenn vært involvert i trefninger nesten hver eneste dag de siste månedene.

Nordmenn dreper og blir drept. Det går ikke an å kalle dette noe annet enn krig. Dette er ikke som tidligere FN-oppdrag - der nordmenn har vært nettopp fredsbevarende styrker.

Om det er riktig eller ikke er en annen sak. Jeg vet ikke nok til å ta noen stilling til det, men nå som det nå engang er som det er der nede, tror jeg det er bedre at vi deltar med våre allierte enn at vi ikke gjør det.)ÿ`þþ¿þ

Nei, jeg vet egentlig ikke nok om dette jeg heller.. men som du sier - det er nok best vi bidrar uansett... Glemmer ikke en utrolig bra film jeg så for et par år siden. Handla om det som skjedde i Rwanda og hvor fortvilte lokalbefolkningen var når FN bestemte seg for at det var for utrygt for FN-soldatene å være der, så de ble sendt hjem :-/

ShitDiddelyDo
Skrevet

Nei, jeg vet egentlig ikke nok om dette jeg heller.. men som du sier - det er nok best vi bidrar uansett... Glemmer ikke en utrolig bra film jeg så for et par år siden. Handla om det som skjedde i Rwanda og hvor fortvilte lokalbefolkningen var når FN bestemte seg for at det var for utrygt for FN-soldatene å være der, så de ble sendt hjem :-/

Meget bra film. Har du sett Shooting Dogs? Hvis ikke bør du se den også. Samme greia, samme konflikt.

Skrevet

Drillet i hele tre uker?

Jeg synes det er helt forferdelig at man sender 20-åringer nedover. jeg tror ikke disse gutta er klar over hva de gjør. De er rett og slett for unge.

mariaflyfly
Skrevet

Drillet i hele tre uker?

Jeg synes det er helt forferdelig at man sender 20-åringer nedover. jeg tror ikke disse gutta er klar over hva de gjør. De er rett og slett for unge.

''Jeg synes det er helt forferdelig at man sender 20-åringer nedover. jeg tror ikke disse gutta er klar over hva de gjør. De er rett og slett for unge.

''

Kunne ikke sagt meg mer enig.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Drillet i hele tre uker?

Mulig du har rett i det, men det er nå engang alltid unge menn som har utkjempet verdens kriger.

Dvs - kanskje med unntak av nettopp deres motstandere i Afghanistan.

Skrevet

Mulig du har rett i det, men det er nå engang alltid unge menn som har utkjempet verdens kriger.

Dvs - kanskje med unntak av nettopp deres motstandere i Afghanistan.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg vet det, men det hjelper ikke. Jeg skjønner jo hvorfor, de er uredde og uten familie. Men det er jo så unge, det er bare unger egentlig. Jeg synes det var helt grusomt når min var i Kosovo og hadde jeg visst på forhånd hva de drev med der så hadde jeg antagelig prøvd å stoppe ham. Jeg fikk helt sjokk i etterkant når jeg fikk vite hva han hadde drevet med.

Jeg er jo enig i at det er grusomt, og at mange attenåringer ikke er i stand til å ta et sånt valg. Jeg har sett flere komme hjem fra FN-tjeneste og slite. De dro pga penger og spenning, men penga var ikke så lettjente som de trodde.

Afghanistan er nok hakket verre. Dette er virkelig krig.

Skrevet

Jeg er jo enig i at det er grusomt, og at mange attenåringer ikke er i stand til å ta et sånt valg. Jeg har sett flere komme hjem fra FN-tjeneste og slite. De dro pga penger og spenning, men penga var ikke så lettjente som de trodde.

Afghanistan er nok hakket verre. Dette er virkelig krig.

Jeg kjenner et par som har vært der og og det er nok verre der. Men min var med på mer enn jeg hadde forestillt meg han og.

Og jeg som attpåtil er så glad i krigsfilmer burde ha skjønt lunta, men det gjorde jeg faktisk ikke. Jeg trodde "fredbevarende styrker" betydde at de var fredelige. Jeg var skikkelig dum og uvitende.

Gjest togli
Skrevet

Meget bra film. Har du sett Shooting Dogs? Hvis ikke bør du se den også. Samme greia, samme konflikt.

Den har jeg ikke sett... Får notere den på seerverdig-film-lista mi... I utgangspunktet orker jeg ikke blod og vold på filmer, men noen filmer må man bare få med seg fordi de har et dypere innhold man ikke bør gå glipp av..

ShitDiddelyDo
Skrevet

Den har jeg ikke sett... Får notere den på seerverdig-film-lista mi... I utgangspunktet orker jeg ikke blod og vold på filmer, men noen filmer må man bare få med seg fordi de har et dypere innhold man ikke bør gå glipp av..

Tror ikke det er så forferdelig mye blod og vold (men jeg husker ikke nøyaktig). Sånne filmer blir fryktelig brutale selv om man ikke ser en dråpe blod.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...