Gå til innhold

normalt at off instanser ikke tar kopi av brev?

Anbefalte innlegg

Gjest brev uten kopi
Skrevet

Jeg var innlagt på sykehus for et halvt år siden. Jeg fikk en epikrise som jeg reagerte veldig på. Jeg synes det bare var full og feilaktige opplysninger der og sendte et brev til sykehuset om det, og at jeg ville at de skulle legge til mine kommentarer i et vedlegg.

Jeg hørte ikke fra sykehuset på flere måneder. Jeg purret på dem, men fikk beskjed om at de (psykiateren ) hadde sendt brev. Jeg hadde ikke mottatt noe brev. De skulle sende brev om igjen, men jeg fikk fremdeles ikke noe brev. Jeg hadde heller ikke byttet andresse de siste fem årene.

Til sutt ble jeg så irritert at jeg koblet inn pasientombudet. Så viste det seg at de ikke hadde noen kopi av det brevet de mente de hadde sendt til meg.

Er det normalt? Sender offentlige instanser ut brev til folk uten å sikre seg en egen kopi? Kan de også sende ut to brev til den samme personen uten å ha en eneste kopi?

*klør meg i hodet*

illuminatum
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig.

Brevet skal ligge i journalen din.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg trodde offentlige instanser var pålagt å holde arkiv over all korrespondanse etter bl.a. forvaltningsloven. Kjenner ikke detaljene, men googlet meg til følgende vedr. Arkivloven:

''Arkivplikten i kommunal sektor

Offentlige organ plikter ifølge arkivforskriften § 1-1, første ledd å holde arkiv. Med "offentlige organ" menes statlig, fylkeskommunal og kommunal institusjon eller enhet.[5] Det følger videre av § 1-1 at arkivplikten innebærer et ansvar for å holde arkiv i samsvar med bestemmelsene i arkivforskriften. Intensjonen er at arkivet ikke bare skal dekke kortsiktige forvaltningsmessige behov, men også sikre langsiktige samfunnsmessige behov for å ta vare på viktig dokumentasjon. Arkivloven § 6 fastslår derfor at fylkeskommunale og kommunale institusjoner plikter å ha arkiv som er ordnet og innrettet slik at dokumentene er sikret som informasjonskilder for samtid og ettertid. [6]

Fylkeskommunene og kommunene har ansvaret for at underliggende organer får nødvendige rettledninger, råd og instrukser for arkivarbeidet, i samsvar med bestemmelser gitt i eller i medhold av arkivloven, jf. arkivforskriften § 1-1.

Plikten til å holde arkiv innebærer blant annet at kommunene og fylkeskommunene må ha forskriftsmessige arkivlokaler, at system for journalføring og arkivering samt lagringsmedier og lagringssystem oppfyller bestemte krav, og at arkivmateriale som er bevaringsverdig, det være seg elektronisk eller papirbasert, blir avlevert til et arkivdepot hvor det både skal være sikret for ettertiden, og, innen visse rammer, tilgjengelig for publikum. ''

http://tidsskrift.nkrf.prosjektweb.net/06_2009/artikkel2.html

Gjest smil til livet :o)
Skrevet

De tar vel ikke papirkopi hvis det er det du tenker på. All journalfølring skal være elektronisk. Og et evt brev skulle ha vært registrert på deg i sykehusets datasystem.

Gjest Elextra
Skrevet

[quote name=smil til livet :o)' timestamp='1277863334' post='4389471]

De tar vel ikke papirkopi hvis det er det du tenker på. All journalfølring skal være elektronisk. Og et evt brev skulle ha vært registrert på deg i sykehusets datasystem.

Trådstarter sier vel ikke at de skal ha papirkopi, uansett går vel det ut på ett.

Skrevet

Trådstarter sier vel ikke at de skal ha papirkopi, uansett går vel det ut på ett.

''Til sutt ble jeg så irritert at jeg koblet inn pasientombudet. Så viste det seg at de ikke hadde noen kopi av det brevet de mente de hadde sendt til meg.

Er det normalt? Sender offentlige instanser ut brev til folk uten å sikre seg en egen kopi?''

Papir eller ikke går ut på ett. Mitt poeng er at alt av journalføring og dokumenter skrives elektronisk på sykehus. En form for kopi er jo da dokumentet som er skrevet på PC'n. Sykehuset skal ikke trenge å ta en kopi, det lagres jo på data'n. Har de ikke noe brev å vise til tviler jeg på at det er skrevet/sendt i det hele tatt. Og hvor ofte forsvinner to brev i posten?

Gjest Elextra
Skrevet

[quote name=smil til livet :o)' timestamp='1277882170' post='4389496]

''Til sutt ble jeg så irritert at jeg koblet inn pasientombudet. Så viste det seg at de ikke hadde noen kopi av det brevet de mente de hadde sendt til meg.

Er det normalt? Sender offentlige instanser ut brev til folk uten å sikre seg en egen kopi?''

Papir eller ikke går ut på ett. Mitt poeng er at alt av journalføring og dokumenter skrives elektronisk på sykehus. En form for kopi er jo da dokumentet som er skrevet på PC'n. Sykehuset skal ikke trenge å ta en kopi, det lagres jo på data'n. Har de ikke noe brev å vise til tviler jeg på at det er skrevet/sendt i det hele tatt. Og hvor ofte forsvinner to brev i posten?

Nå forstår jeg hva du mente, og tror vi er enige :-)

Gjest brev uten kopi
Skrevet

At det går an å skrive to brev til meg uten å ha en kopi høres for utrolig ut. Jeg tenker vel heller at denne psykateren er uten skrupler , at hun har løyet om det hele. Jeg ble også lovet en nevropsykologisk utredning, noe hun gikk bort i fra senere,når min behandler ringte henne.

Så her er det noe veldig gærent Lurer på hva de andre i behandlerteamet reagerte når de fikk pasientombudet på saken. Om hva hun sa til dem da.håper i hvertfall at hun fikk seg en smekk..

Skrevet

Vi er veldig enige... Ikke så lett med kommunikasjonen alltid :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...