Gå til innhold

Kjøpe bil, betale ned kredittgjeld eller billån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt merkelig overskift men.. Saken er at samboern og jeg skal kjøpe bil til ca 250 000,-. Vi har ikke felles økonomi, men har det på en måte allikevel da vi deler alle felles utgifter, eier leiligheten 50/50 og alle penga går i samme sluket..

Han har kredittgjeld på 40 000.- og jeg har 50 000,- jeg tenkte å bruke som egenkap til bil, så vi ikke trenger låne mer enn 200 000,-.

50 000,- er ikke mye penger, men det er allikevel en god slant det tar tid å spare opp. Vil det lønne seg for oss at vi betaler kredittgjelda hans, så den forsvinner.. eller at jeg bruker de 50 000,- som egenkap til bil? Samboern kommer uansett til å betale en litt større del på billånet enn meg, siden jeg nå har høy skatt sien vi skal ha barn i november (fra skatteklasse 2 til 1).

Kredittgjelda tar jo en evighet å li kvitt pga. høy rente.

Hva ville dere gjort? De 50 000,- skal brukes til å få kjøpt bil på billigst mulig måte uansett.. Vil ha så få lån som mulig, og har kun boliglån, og han har dette kredittlånet.

Gjest Elextra
Skrevet

Totalt sett vil det sikkert lønne seg å nedbetale kredittkortgjeld før noe annet, men jeg synes du bør tenke deg om én og to ganger før du nedbetaler hans gjeld. I hvertfall bør han i så fall underskrive på et gjeldsbrev til deg. Jada, høres kanskje lite hyggelig ut, men det er en kjennsgjerning at omtrent halvparten av inngåtte forhold i Oslo går i oppløsning.

Skrevet

Totalt sett vil det sikkert lønne seg å nedbetale kredittkortgjeld før noe annet, men jeg synes du bør tenke deg om én og to ganger før du nedbetaler hans gjeld. I hvertfall bør han i så fall underskrive på et gjeldsbrev til deg. Jada, høres kanskje lite hyggelig ut, men det er en kjennsgjerning at omtrent halvparten av inngåtte forhold i Oslo går i oppløsning.

Takk for svar. Blir nok ingen gjeldsbrev.. Jeg ser poenget ditt. jeg hadde flere gjeldsbrev med eksen min. Han jobber selvstendig, så avtalen er da at han vil betale ned mer på billånet når han har muliget. Vi skal også ha barn og gifte oss neste år, så jeg vil faktisk tørre å risikere 50 000,- på dette forholdet og mer til. :o)

Gjest Elextra
Skrevet

Takk for svar. Blir nok ingen gjeldsbrev.. Jeg ser poenget ditt. jeg hadde flere gjeldsbrev med eksen min. Han jobber selvstendig, så avtalen er da at han vil betale ned mer på billånet når han har muliget. Vi skal også ha barn og gifte oss neste år, så jeg vil faktisk tørre å risikere 50 000,- på dette forholdet og mer til. :o)

''Vi skal også ha barn og gifte oss neste år, så jeg vil faktisk tørre å risikere 50 000,- på dette forholdet og mer til.''

''

Det er ikke snakk om hvoridt man satser på forholdet eller ikke, men derimot om å være objektiv og fornuftig. Mannen min og jeg har et godt forhold og er gift og har flere barn, likevel har vi visse økonomiske avtaler oss i mellom.

Jeg synes ikke du skal innfri hans gjeld uten å ha det på papiret.

Skrevet

Kredittkort-lån er aldri å foretrekke. Det er alt for dyrt. Så lån alt i banken. Om dere får, så bør dere låne så mye at dere dekker all kredittkortgjeld og heller bruke pengene til å betale inn banklån.

Totalt sett vil dere da betale minst.

Gjest gjerrigknark.no
Skrevet

Vi har to biler uten lån,

kjøpte for sparepenger :-)

Men om vi skal ha ny bil senere

tar vi det fra boliglånet, har såkalt fleksilån, mye gunstigere enn å ta opp

kredittlån, eneste er at det tar litt lenger å betale ned lånet.

Har betalt ned omtrent halve huslånet så har en del å gå på der.

MEn vil helst se hva vi klarer å spare først, har rundt 120 tusen hver på hver vår sparekonto, så mulig vi tar litt fra sparekonto og litt fra fleksilånet :)

Gjest gjerrigknark.no
Skrevet

Hva med å heller satse på en billigere bil? Vi kjøpte en bil av denne typen og er fornøyd med det. http://www.finn.no/finn/car/used/result?CAR_MODEL/MAKE=762&CAR_MODEL=3792

Men du, jeg skal ha en bruktbil, men ikke for gammel, for må være isofix-fester i den

til isofix base (barnestolgreier vettu)...

hvordan vet jeg hvilke modeller som har det eller ei? Pleier det å stå i annonsene? Eller andre måter å sjekke det ut på?

Skrevet

Har dere vurdert å bake inn billånet inn i boliglånet, sjekke med banken om det lar seg gjøre? Kredittlån er absolutt aldri å foretrekke.

Skrevet

Har dere vurdert å bake inn billånet inn i boliglånet, sjekke med banken om det lar seg gjøre? Kredittlån er absolutt aldri å foretrekke.

Vil ikke ha høyere boliglån, men skal ha eget billån i samme bank med bra rente.

Skrevet

Vi har to biler uten lån,

kjøpte for sparepenger :-)

Men om vi skal ha ny bil senere

tar vi det fra boliglånet, har såkalt fleksilån, mye gunstigere enn å ta opp

kredittlån, eneste er at det tar litt lenger å betale ned lånet.

Har betalt ned omtrent halve huslånet så har en del å gå på der.

MEn vil helst se hva vi klarer å spare først, har rundt 120 tusen hver på hver vår sparekonto, så mulig vi tar litt fra sparekonto og litt fra fleksilånet :)

Vi skal ikke ta opp kredittlån, hvis du leser en gang til så ser du spørsmålet mitt..

Gjest eget billån
Skrevet

Vil ikke ha høyere boliglån, men skal ha eget billån i samme bank med bra rente.

Kjempelurt !!!

Å bake et billån inn i et huslån ..... fytti grisen å dyr bil det hadde blitt etterhvert ....

Vi har også eget billån, betaler det ned på 5 år.

Tok opp lån på hele beløpet vi, sparekontoen rørte vi ikke, den bufferten er så kjekk å ha.

Skrevet

Kjempelurt !!!

Å bake et billån inn i et huslån ..... fytti grisen å dyr bil det hadde blitt etterhvert ....

Tok opp lån på hele beløpet vi, sparekontoen rørte vi ikke, den bufferten er så kjekk å ha.

''Kjempelurt !!! Å bake et billån inn i et huslån ..... fytti grisen å dyr bil det hadde blitt etterhvert ....''

Det er da mye lavere rente på et boliglån, så om man bare betaler inn det samme avdraget i tillegg som man ville gjort om man hadde tatt opp det ekstra lånet som går over 5 år, så vil jo det lønne seg.

Gjest Elextra
Skrevet

Kjempelurt !!!

''Kjempelurt !!! Å bake et billån inn i et huslån ..... fytti grisen å dyr bil det hadde blitt etterhvert ....

''

Hva mener du? Boliglånsrente er jo bestandlig lavere enn billånsrente, ergo blir det billigere. Du bestemmer jo selv hvor fort du vil betale ned lånet, det er ingen ting som tilsier at billånet må strekkes over 20 år.

Gjest eget billån
Skrevet

''Kjempelurt !!! Å bake et billån inn i et huslån ..... fytti grisen å dyr bil det hadde blitt etterhvert ....

''

Hva mener du? Boliglånsrente er jo bestandlig lavere enn billånsrente, ergo blir det billigere. Du bestemmer jo selv hvor fort du vil betale ned lånet, det er ingen ting som tilsier at billånet må strekkes over 20 år.

''Du bestemmer jo selv hvor fort du vil betale ned lånet, det er ingen ting som tilsier at billånet må strekkes over 20 år.''

Baker du et billån inn i et huslån, så betaler du jo ikke ned billånet fortere enn huset ... er vel ikke uvanlig at et huslån strekker seg over 15 - 20 år, hvor mange ganger har du da kanskje ikke byttet bil på disse årene .... ????

Skrevet

''Du bestemmer jo selv hvor fort du vil betale ned lånet, det er ingen ting som tilsier at billånet må strekkes over 20 år.''

Baker du et billån inn i et huslån, så betaler du jo ikke ned billånet fortere enn huset ... er vel ikke uvanlig at et huslån strekker seg over 15 - 20 år, hvor mange ganger har du da kanskje ikke byttet bil på disse årene .... ????

Husk at du styrer selv hvor mye du betaler ned om gangen. Det er ikke verre enn at du betaler inn ekstra slik at bilkostnaden er dekket inn etter f.eks 5 år, og da har du spart myyyye renter.

Gjest Elextra
Skrevet

''Baker du et billån inn i et huslån, så betaler du jo ikke ned billånet fortere enn huset ... er vel ikke uvanlig at et huslån strekker seg over 15 - 20 år, hvor mange ganger har du da kanskje ikke byttet bil på disse årene .... ????''

Det er overhodet ikke problematisk å avtale med banken at man betaler mer de første årene, f.eks. tilsvarende den del av lånet som bilen utgjør. Det vil bli billigere enn å ha et billån til høyere rente.

candyqueen_83
Skrevet

''Vi skal også ha barn og gifte oss neste år, så jeg vil faktisk tørre å risikere 50 000,- på dette forholdet og mer til.''

''

Det er ikke snakk om hvoridt man satser på forholdet eller ikke, men derimot om å være objektiv og fornuftig. Mannen min og jeg har et godt forhold og er gift og har flere barn, likevel har vi visse økonomiske avtaler oss i mellom.

Jeg synes ikke du skal innfri hans gjeld uten å ha det på papiret.

Fullstendig enig med deg! Mange som går i baret på det der altså.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...