Gå til innhold

Kjernesunn familie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har lest boken og evt. oppfølgerboken?

Synes det høres interessant ut, og vil gjerne høre om andre som har lagt om kostholdet til familien på denne måten.

Og om noen har erfart endringer på barn og voksne.

(endring mht adhd, allergi, urolighet, rastløshet)

Kanskje det virkelig stemmer at " man er hva man spiser?"

Skrevet

Jeg har en tilstand som gir ustabilt blodsukker, men svarer allikevel. Jeg kuttet ut alle raske karbohydrater og kuttet ned på andre karbohydrater betraktelig (boken beskriver i hovedsak et kosthold uten de raske karbohydratene, barn trenger en del av andre karbohydrater). Samtidig økte jeg inntaket av grønnsaker (ikke frukt).

Etter en uke tenkte jeg: "Så det er sånn det føles ut å ha nok energi til en hel dag." I tillegg ble humøret mitt godt og stabilt. Jeg følte det som om jeg endelig fungerte normalt etter lang tids sykdom. Jeg kuttet 1,5 time av søvnen om natten.

Merk at jeg ikke hadde spesielt dårlig kosthold tidligere. Helt normalt, tror jeg.

Skrevet

Jeg tror det er noe i det, men samtidig må jeg si at den familien må ha reagert noe ekstremt voldsomt på sukker og raske karbohydrater! For det er da ikke normalt å reagere så veldig som de gjorde?

Jeg er litt på den linja der sjøl for tiden, men ikke så ekstremt som de da. Jeg tror helt klart at veldig mye av all den dritten i har i oss ikke akkurat er av det gode for kroppen og prøver å spise rene matvarer uten særlig mye tilsetningsstoffer og kutte ut sukker og raske karbohydrater så godt det lar seg gjøre innen rimelighetens grenser.

Skrevet

Jeg har en tilstand som gir ustabilt blodsukker, men svarer allikevel. Jeg kuttet ut alle raske karbohydrater og kuttet ned på andre karbohydrater betraktelig (boken beskriver i hovedsak et kosthold uten de raske karbohydratene, barn trenger en del av andre karbohydrater). Samtidig økte jeg inntaket av grønnsaker (ikke frukt).

Etter en uke tenkte jeg: "Så det er sånn det føles ut å ha nok energi til en hel dag." I tillegg ble humøret mitt godt og stabilt. Jeg følte det som om jeg endelig fungerte normalt etter lang tids sykdom. Jeg kuttet 1,5 time av søvnen om natten.

Merk at jeg ikke hadde spesielt dårlig kosthold tidligere. Helt normalt, tror jeg.

Ja, det var interessant å høre. Jeg har en idé om at vi også vil få det bedre om vi gjør noen grep med kostholdet vårt. Så egentlig er det bare å sette igang, men synes det er greit å få noen innspill.

Det er så motiverende å se at andre har positive erfaringer.

Skrevet

Jeg tror det er noe i det, men samtidig må jeg si at den familien må ha reagert noe ekstremt voldsomt på sukker og raske karbohydrater! For det er da ikke normalt å reagere så veldig som de gjorde?

Jeg er litt på den linja der sjøl for tiden, men ikke så ekstremt som de da. Jeg tror helt klart at veldig mye av all den dritten i har i oss ikke akkurat er av det gode for kroppen og prøver å spise rene matvarer uten særlig mye tilsetningsstoffer og kutte ut sukker og raske karbohydrater så godt det lar seg gjøre innen rimelighetens grenser.

Ja, det er klart at de har jo kjørt linja helt ut da, og gjort hele kostholdet sitt til sin livsoppgave nærmest.

De har bl.a. nesten sluttet å drikke vin, barna har med seg kaker selv i bursdager, samt hivd ut TV'en.

Vel, jeg har litt tro på å gjør små grep av gangen, slik at familien ikke protesterer vilt. Da er det mye vanskeligere å få gjennomslag.

Skrevet

Ja, det er klart at de har jo kjørt linja helt ut da, og gjort hele kostholdet sitt til sin livsoppgave nærmest.

De har bl.a. nesten sluttet å drikke vin, barna har med seg kaker selv i bursdager, samt hivd ut TV'en.

Vel, jeg har litt tro på å gjør små grep av gangen, slik at familien ikke protesterer vilt. Da er det mye vanskeligere å få gjennomslag.

Jeg har forøvrig samme erfaringer som Glimtipper når det gjelder stabilt blodsukker. :o) Har som sagt kuttet ut sukker og i alle fall raske karbohydrater (spiser noe av den sene sorten) og er helt kvitt søtsuget og den kraftige hungeren - jeg var alltid sulten!

I dag f.eks. spiste jeg frokost kl. 8:15 og lunsj kl. 15:30. Da begynte jeg å bli småsulten, men det hadde ikke vært noe problem å vente en stund til. Om det blir noen middag i dag vet jeg ikke ennå, jeg får se om jeg blir sulten. :o)

Selv min kjære har kommentert det, tidligere pleide vi å spise frokost på søndagene i 9-10-tiden og innen middag i 15-16-tiden måtte jeg ha påfyll gjerne både en og to ganger. Nå er det han som blir sulten først!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...