Gå til innhold

Brumlefantens Amerikabrev

Anbefalte innlegg

The Punisher
Skrevet

Jeg klager mye. For mange klager jeg nok alt for mye. På mange måter kan jeg skjønne hvorfor folk mener det. Det kommer rapporter etter rapporter som forteller at Norge er et av de beste landene å bo i, ja kanskje til og med det aller beste.

Og, jeg må jo innrømme at jeg ikke har det vondt her. Mormor fikk plass på gamlehjemmet. Moder’n har fått en haug med hjerteoperasjoner, og er i live i dag, takket være helsevesenet. Selv får jeg sykepenger når jeg er syk, og pensjon når jeg blir gammel. Barna mine har fått eller får utdannelse. Politi og rettsvesen etterforsker og straffer om jeg blir utsatt for noe kriminelt.

Så? Hva har jeg egentlig å klage på? Det kan jo ikke være mye, med tanke på alt det flotte jeg nevnte over?

I korte trekk kan vi summere mine klager opp i det faktum at mormor ikke fikk plass på gamlehjemmet før moder’n nærmest kollapset av slitet med å ta seg av henne. Det var ikke plass. Moder’n måtte til slutt bare reise. Da var det plutselig ledig plass. Moder’ns første operasjon ble ikke utført før det var nær sagt for sent. Hun måtte bli døden nær før noen anså det som viktig å holde liv i en mor som var enslig forsørger for to. Jeg får sykepenger når jeg er syk, men må være syk i over et år før jeg får behandling. Barna mine har lært mindre på skolen enn det jeg gjorde, men skolen koster likevel mer. Politiet etterforsker snart bare bankran og drap. Staten vedlikeholder ikke veier og annen infrastruktur.

Dette er kun få ting i dette herlige landet, som ser så flott ut fra utsiden. Problemene er dog så mange at jeg på sett og vis ikke en gang har begynt.

Velferdsstaten

Mange mener nok jeg er gal som er medlem i Det Liberale Folkepartiet. DLF mener at velferdsstaten må bort. Som de fleste andre er jeg ikke helt enig med partiet jeg er medlem i. Jeg kan på sett og vis like tanken på en stat som er bygget opp med noen grunnleggende velferdsordninger. Grunnen til at jeg er medlem i DLF er at jeg mener vi trenger en voldsom liberalisering av samfunnet, og det finner jeg ikke i noen av partiene på Stortinget.

Jeg vil gjerne at barnebarna mine skal få sin utdannelse. Jeg vil gjerne at barna mine skal få sykepenger. Jeg vil gjerne at jeg skal få en operasjon når jeg trenger det. Jeg tar gjerne en betryggende pensjon når jeg blir gammel. Jeg håper også at mamma får plass på gamlehjemmet når det blir behov for det. Jeg vil gjerne at vi alle sammen skal ha veier å kjøre på og frisk vann i springen.

Det er dog et enormt problem med velferdsstaten. Den er rett og slett selvutslettende. Stadig flere ordninger for stadig flere mennesker og grupper, og selvfølgelig kreves det mer og mer.

Noe skal betale for dette. Derfor blir skattetrykket høyere og høyere. Arbeidsgiveren betaler avgift på vårt utførte arbeid. Vi betaler skatt av de pengene vi tjener. Vi betaler nye avgifter når vi bruker pengene. Vi betaler skatt på nytt hvis vi sparer dem i banken eller investerer dem i noe. Og, er det noe til overs når vi dør, så må vi jammen i meg betale ytterligere skatt for å gi dem til våre etterkommere. Tror du skatten og oljen holder til å betale for legetimen din? Neida. Et legebesøk på 6 minutter koster deg 170 kroner. Tror du at skatten og oljen holder til at staten kan bygge veier og holde infrastrukturen oppdatert? Neida. Du må betale bompenger for å kjøre på ordentlige veier. Tror du skatten og oljen holder til at du får hjelp av politiet når du ringer fordi du hører uvedkommende romstere i leiligheten din på natterstid? Nei, er du gal? Skal du ha den type hjelp må du gå til private vaktselskaper og betale for det selv.

Propagandaministeriet

Nordmenn har de siste 20 årene fått et slags informasjonssjokk. Fra å være et land med en TV-kanal som sluttet sine sendinger kl. 22:30 om kvelden og som silte sin informasjon så godt at de ble kalt Arbeiderpartiets Rikskringkasting (ARK) i stedet for Norsk Rikskringkasting, har vi i dag et vell av TV-kanaler og vi kan se på TV døgnet rundt. Vi har fått internett og kan lese nyheter og artikler fra hele verden. Man skulle i alle fall tro at vi fikk informasjon nok til å reflektere litt over ting.

Hvem er det som formidler den informasjonen vi tar til oss? Det er det som er vikitg å tenke på, ikke hvor stor mulighet til å innhente informasjon. I dag er det fremdeles NRK som har den største tilliten av nyhetsformidlerne. TV2 kommer et stykke bak. I tillegg har vi aviser som Aftenposten, Dagsavisen, VG og Dagbladet.

saken fortsetter på http://www.brumlefanten.com/2010/05/11/brumlefantens-amerikabrev-2/ - et godt innlegg fra en som kaller seg brumlefanten. en god blogg som provoserer raljerer rundt viktige poeng.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det koster deg helt sikkert ikke ekstra å bruke avsnitt, slik at innlegget ditt blir lesbart.

Utover det, du ønsker i pose og sekk.

Med vennlig hilsen

Gjest The Punisher - i sør...
Skrevet

Det koster deg helt sikkert ikke ekstra å bruke avsnitt, slik at innlegget ditt blir lesbart.

Utover det, du ønsker i pose og sekk.

Med vennlig hilsen

hvor hen, mener du at jeg vil ha det i pose og sekk? du er veldig kjapp med de automatiske tankene og følelsene dine her, synes jeg. og følelsene skal man som kjent ikke stole på.... MEn for å spare meg for et innlegg ekstra, så vil jeg tilføye...

Jeg er lykkelig glad for at jeg ble født med vinnerloddet i hånda, med å bli født i Norge. Jeg er takknemlig for velferdsstaten og for hva den fostrer. Inkl. trygdede mishandlere av systemet, Inkl byråkrater og ansatte i tollvesenet. Jeg er glad i Norge, mitt fedreland, takknemlig for de som vil dø for meg, soldatene. JEg er glad vi er i NATO. OG jeg er glad for at vi kan si fra, når avgiftshelvete er gått for langt. at en avis kan trykke, eller si det på nett, uten å få kappa hodet av meg, hengt eller annet. .

Skrevet

''Fra å være et land med en TV-kanal som sluttet sine sendinger kl. 22:30 om kvelden og som silte sin informasjon så godt at de ble kalt Arbeiderpartiets Rikskringkasting (ARK) i stedet for Norsk Rikskringkasting, har vi i dag et vell av TV-kanaler og vi kan se på TV døgnet rundt. ''

Bare så synd at det ikke er noe interessant å se på da.

Skrevet

Basically - du ønsker alle godene til velferdssamfunnet, men du ønsker ikke å betale for det?

Jeg er enig i at det er mye som kunne være bedre i Norge. Og vi bruker mye penger på ting som vi nok ikke hadde behøvd å bruke så mye penger på (store administrasjoner f.eks.), men jeg er likevel så utrolig uenig med deg :)

The Punisher
Skrevet

Basically - du ønsker alle godene til velferdssamfunnet, men du ønsker ikke å betale for det?

Jeg er enig i at det er mye som kunne være bedre i Norge. Og vi bruker mye penger på ting som vi nok ikke hadde behøvd å bruke så mye penger på (store administrasjoner f.eks.), men jeg er likevel så utrolig uenig med deg :)

Det er lov å være uenig vet du. Men som jeg skriver i hovedinnlegget, det er ikke jeg som har skrevet amerikabrevet. Men det er interessant å se norge fra denne vinkelen. Også viktig. MEn jeg vil understreke at jeg er bevisst på hvor godt vi har det her, men det må ikke gå så langt at vi kjøper denne holdningen til enhverpris. for vår regjering bruker dette for det er verdt. Vi betaler veldig mye avgifter. og jeg antar veldig ofte, at slike holdninger som du f.eks har, så blir det farlig. på sikt. OG en må se fremover. DET er vi IKKE flink til i Norge.

Skrevet

hvor hen, mener du at jeg vil ha det i pose og sekk? du er veldig kjapp med de automatiske tankene og følelsene dine her, synes jeg. og følelsene skal man som kjent ikke stole på.... MEn for å spare meg for et innlegg ekstra, så vil jeg tilføye...

Jeg er lykkelig glad for at jeg ble født med vinnerloddet i hånda, med å bli født i Norge. Jeg er takknemlig for velferdsstaten og for hva den fostrer. Inkl. trygdede mishandlere av systemet, Inkl byråkrater og ansatte i tollvesenet. Jeg er glad i Norge, mitt fedreland, takknemlig for de som vil dø for meg, soldatene. JEg er glad vi er i NATO. OG jeg er glad for at vi kan si fra, når avgiftshelvete er gått for langt. at en avis kan trykke, eller si det på nett, uten å få kappa hodet av meg, hengt eller annet. .

''hvor hen, mener du at jeg vil ha det i pose og sekk? ''

Når du klager over et "avgiftshelvete", men samtidig som du vil ha alle godene som avgiftene og skattene finansierer.

Med vennlig hilsen

The Punisher
Skrevet

''hvor hen, mener du at jeg vil ha det i pose og sekk? ''

Når du klager over et "avgiftshelvete", men samtidig som du vil ha alle godene som avgiftene og skattene finansierer.

Med vennlig hilsen

Din naivitet forbauser meg, Sør. Det er mange avgifter som gir penger i kassa under påskuddet miljø etc, Som gjør at statskassa flyter over, men som vi ikke ser kommer i retur med den hensikt den skulle. Mye i bilpolitikken er helt på hue, avgift bare for å ha ei avgift. Det er ikke en fornuftig avgift engangsavgiften f.eks, eller motorstørrelsesavgiften, eller omregistreringsavgiften på nyere kjøretøy.. men sånt merker vel ikke du, før Doktor Onlineavgiften kommer med kr 599 som innmeldingsavgift, samt pålegg fra EU direktiv 176/10 om at fastlegeordningen skal lettes i form av at alle innbyggere er nødt til å konsultere en lege her inne, før lege kontaktes. ;-) Det er slik mange bilister ser på mange av de avgiftene vi betaler.

Nei, Sør, jeg vil ikke ha det i pose og sekk. For all del. Jeg arbeider i kommunen. Og vet veldig godt at org. koster penger. Jeg betaler skatten min med glede, og flere avgifter. Men flere tusen andre avgifter begynner å bli høy nok til at forholdene ikke stemmer overens med hensikten. flere nevnt overfor. men bare spør, hvis du lurer på noe sør. Men ikke betal alle avgifter uten tvil og undring, Sør. Det blir farlig. Det må gå an å komme en slik oppfordring, selv om den ikke er politisk korrekt, og uten å bli hengt ut.

Skrevet

Din naivitet forbauser meg, Sør. Det er mange avgifter som gir penger i kassa under påskuddet miljø etc, Som gjør at statskassa flyter over, men som vi ikke ser kommer i retur med den hensikt den skulle. Mye i bilpolitikken er helt på hue, avgift bare for å ha ei avgift. Det er ikke en fornuftig avgift engangsavgiften f.eks, eller motorstørrelsesavgiften, eller omregistreringsavgiften på nyere kjøretøy.. men sånt merker vel ikke du, før Doktor Onlineavgiften kommer med kr 599 som innmeldingsavgift, samt pålegg fra EU direktiv 176/10 om at fastlegeordningen skal lettes i form av at alle innbyggere er nødt til å konsultere en lege her inne, før lege kontaktes. ;-) Det er slik mange bilister ser på mange av de avgiftene vi betaler.

Nei, Sør, jeg vil ikke ha det i pose og sekk. For all del. Jeg arbeider i kommunen. Og vet veldig godt at org. koster penger. Jeg betaler skatten min med glede, og flere avgifter. Men flere tusen andre avgifter begynner å bli høy nok til at forholdene ikke stemmer overens med hensikten. flere nevnt overfor. men bare spør, hvis du lurer på noe sør. Men ikke betal alle avgifter uten tvil og undring, Sør. Det blir farlig. Det må gå an å komme en slik oppfordring, selv om den ikke er politisk korrekt, og uten å bli hengt ut.

Poenget er at for at det skal gå rundt må Norge A/S ha in X milliarder kroner. Man kan selvsagt variere X litt, og man kan fordele X på en forskjellig måte, men faktum er at staten må hanke inn X milliarder kroner.

Dette kan gjøres via skatter, avgifter, bomvei, mva. osv. - disse rammer folk i ulik grad, men samlet sett må de komme til X.

Gjest The Punisher svarer ikke Sør
Skrevet

Poenget er at for at det skal gå rundt må Norge A/S ha in X milliarder kroner. Man kan selvsagt variere X litt, og man kan fordele X på en forskjellig måte, men faktum er at staten må hanke inn X milliarder kroner.

Dette kan gjøres via skatter, avgifter, bomvei, mva. osv. - disse rammer folk i ulik grad, men samlet sett må de komme til X.

DEt forbauser meg selv at jeg spør, men klarer ikke å la være.

Hvor gammel er du, og hvor naiv?

Har du et annet liv enn DOL?

Skrevet

DEt forbauser meg selv at jeg spør, men klarer ikke å la være.

Hvor gammel er du, og hvor naiv?

Har du et annet liv enn DOL?

Hvis du absolutt skal diskutere person, gjør det på Meldinger.

Jeg er meget langt fra naiv, og har erfaring fra svært mange land/samfunn, og derfor ser man jo hva som virker og hva som ikke gjør det.

Utover det er det greit hvis du holder deg til sak.

Gjest Kognitiv
Skrevet

synes dette innlegget var interessant. Og det bør anerkjennes at det tenkes annerledes i dette landet. The punisher er ikke personlig i sine innlegg

Gjest frudolén
Skrevet

Hvis du absolutt skal diskutere person, gjør det på Meldinger.

Jeg er meget langt fra naiv, og har erfaring fra svært mange land/samfunn, og derfor ser man jo hva som virker og hva som ikke gjør det.

Utover det er det greit hvis du holder deg til sak.

''Jeg er meget langt fra naiv, og har erfaring fra svært mange land/samfunn, ''

Og dermed har du alltid rett?

Skrevet

''Jeg er meget langt fra naiv, og har erfaring fra svært mange land/samfunn, ''

Og dermed har du alltid rett?

Nei, det har jeg jo uansett! :-)

Med vennlig hilsen

Gjest frudolén
Skrevet

Nei, det har jeg jo uansett! :-)

Med vennlig hilsen

Like godt å legge ned Åpent Form da, altså...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...