Gå til innhold

Er leger og psykiatere overmennesker?

Anbefalte innlegg

Gjest smil til livet :o)
Skrevet

Det kan da vare som mange grunner.... Noen synes fagene er veldig spennende. Noen liker tanken på at de kan redde liv og hjelpe så mange mennesker. En ganske taknemmelig jobb er det også.

Noen fordi de er er svært skoleflinke, liker å studere og vil ha en statusjobb med høy inntekt.

En venn av meg bestemte seg for å bli lege og kreftforsker etter at han mistet broren sin på grunn av Leukemi.... Han er snart ferdig utdannet.

Å noen ganger er det helt tilfeldig at en havner på medisinstudiet....

Men hvorfor må legestudenter ha ekstra motivasjon og tålmodighet?

Det er et interessant studie, er helt enig i det. Men mener du at legestudenter må ha ekstra motivasjon og tålmodighet fordi det er et langt og hardt studie? Hva med andre studier som er både harde og like lange? Hvorfor er legestudenter i en særstilling?

Skrevet

[quote name=smil til livet :o)' timestamp='1278090226' post='4391158]

Men hvorfor må legestudenter ha ekstra motivasjon og tålmodighet?

Det er et interessant studie, er helt enig i det. Men mener du at legestudenter må ha ekstra motivasjon og tålmodighet fordi det er et langt og hardt studie? Hva med andre studier som er både harde og like lange? Hvorfor er legestudenter i en særstilling?

Fordi de grunnene jeg beskrev gir dem ekstra tålmodighet og motivasjon...

Skrevet

Fordi de grunnene jeg beskrev gir dem ekstra tålmodighet og motivasjon...

Ok, jeg forstår fremdeles ikke hvorfor legestudenter å ha ekstra tålmodighet og motivasjon. Det er mange andre studier som også krever det.

Vi får vel bare bli enige om at vi er uenige :o)

Skrevet

[quote name=smil til livet :o)' timestamp='1278191081' post='4391863]

Ok, jeg forstår fremdeles ikke hvorfor legestudenter å ha ekstra tålmodighet og motivasjon. Det er mange andre studier som også krever det.

Vi får vel bare bli enige om at vi er uenige :o)

Fordi det er et beinhardt studium med enorme mengder teoretisk stoff og det i seks år på rad. En lege jeg kjenner måtte feks. pugge to nye sider med latinske ord og hva de betyr hver dag over lengre tid....

Ikke mye fritid da...

Skrevet

Fordi det er et beinhardt studium med enorme mengder teoretisk stoff og det i seks år på rad. En lege jeg kjenner måtte feks. pugge to nye sider med latinske ord og hva de betyr hver dag over lengre tid....

Ikke mye fritid da...

''Fordi det er et beinhardt studium med enorme mengder teoretisk stoff og det i seks år på rad. En lege jeg kjenner måtte feks. pugge to nye sider med latinske ord og hva de betyr hver dag over lengre tid....''

Da var nok det h#ns måte å lære på, Man bruker latin så mye i løpet av de 6 årene, at man trenger ikke å pugge. Noe må man selvfølgelig pugge, men kunnskapen sniker seg inn når man bruker latinsk aktivt. Og så kommer det selvfølgelig an på hvor lett man tar ting.

Det er mange studier med MYE teori, deriblant juss. Jus krever enormt mye og der er det mye mer teoretisk.Jeg tenker ikke at medisin er noe tyngre eller vanskeligere studium fht andre 6-årige utdannelser.

Det er mye teori på lege også (selvfølgelig), men man har under studietiden mye praksis slik at man ser hvordan yrket er, og man lærer mer.. Du får ikke full oversikt over mengden praksis når du går inn på UiO og klikker deg inn på medisin - der står det utplassering, og det kommer først i 10 semester. Men mye av undervisningen er slik at du er halv dag på skolebenken og halv dag på sykehus. Det kalles ikke da praksis/utplassering, men undervisningen foregår på sykehus med ekte pasienter i stedet for forelsning.

Latin høres veldig vanskelig ut, men det er det ikke nødvendigvis. Noen kan oppleve det som vanskelig, andre synes det er helt greit. Latinsk er veldig logisk, kan du feks det latinske navnet på en muskel sier det latinske navnet feste og utspring til muskelen. Det blir med andre ord mindre pugging, kan man det latinske får man som oftest feste og utspring med på kjøpet. Legestudenter dissekerer mennesker for å se hvordan det virkelig ser ut, det lærer man også enormt av uten pugging.

Muskelen jeg kommer på nå er den skrå halsmuskelen, som er den synlige skrå muskelen vi alle har på halsen. På latin heter den sternocleidomastoideus. Utifra det navnet kan man da lese at utspringet er fra sternum (brstbenet) og kragebenet (clavicula). Og festet er på processus mastoideus Det er benknuten man kan kjenne bak øret. Mastoideus er en del av tinningbenet (os temporale).

Skrå halsmuskel (m. ) er en spoleformet muskel med to hoder, henholdsvis fra brystbenet (sternum) og kragebenet (nøklebenet; gr. kleis som betyr nøkkel), og sitt feste i tinningbenets ru framspring bak øret. .mastoideus,

Man får også et mye mer presist språk ved å bruke latin. Feks i stedet for å si høyre og venstre (som kan misforståes for det avhenger jo av hvordan man står i fht pasienten. Da er latinske begreper for hvor skaden er mye enklere å bruke.

Det som kan være problematisk med latin er at man lærer latin og forholder seg til det i mange år, men man skal snakke norsk til pasientene. Det er ikke alltid tilfelle at en lege/fsioterapeut kan det norske ordet på muskelen. Og det er en glidende overgang - biceps vet de fleste hva betyr, å kalle den for den toholdete armbøyeren blir jo bare rart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...