Gå til innhold

Drepte soldater rører meg ikke..

Anbefalte innlegg

Gjest kanskje en bitch?
Skrevet

Jeg blir lett rørt, beveget når det skjer dramatiske katastrofer der uskyldige blir drept. Ble deppa da World trade senterene ble angrepet, gråt mange ganger undet tsunamia-katastrofen i Asia. Men de fire drepte soldatene i Afghanistan... Føler ikke noe stikk i hjertet eller sjokk.....

I media skriver de om hvor trist det er, hvol lei seg forsvarsministeren er...

Men ærlig talt? Det er ingen som tvinger dem til å jobbe i en av verdseens farligste krigssoner.... De valgte selv å dra ned dit, på tross av bekymrede pårørende, visste godt hvor farlig jobb de hadde....

Er det bare jeg som er usympatisk?

Skrevet

Hvordan hadde verden vært uten disse soldatene som drar inn i urolige områder for å delta i fredsbevaring? Det er ingen som tvinger dem, de drar etter eget ønske - men det er et viktig arbeid, som MÅ gjøres! Jeg tror kanskje at du ikke skjønner graden av viktighet i dette?

Jeg synes det er dypt tragisk at veibomben tok livet av fire mennesker :-(

Gjest kanskje en bitch?
Skrevet

Hvordan hadde verden vært uten disse soldatene som drar inn i urolige områder for å delta i fredsbevaring? Det er ingen som tvinger dem, de drar etter eget ønske - men det er et viktig arbeid, som MÅ gjøres! Jeg tror kanskje at du ikke skjønner graden av viktighet i dette?

Jeg synes det er dypt tragisk at veibomben tok livet av fire mennesker :-(

Jeg synes krig er grusomt... og uforståelig. Men Afhganistan har ikke rettet seriøste trusler mot Norge, angriper ikke oss.... Tror ikke akkurat de reiser ned dit kun fordi de har hjerter som brenner for fred i Afghanistan...

ShitDiddelyDo
Skrevet

Fordi det er en litt rar krig. Ingen ser ut til å kunne forklare hva vi gjør der, og hva godt de som gjør der egentlig gjør. Det er det ene svadautsagnet fra frustrerte politikere over hele verden om denne krigen, en krig der samtlige ser ut til å ha store vanskeligheter med å forkare hvorfor USA og Nato i det hele tatt er der, og hva godt vi bidrar med. Spesielt når ingenting tyder på at noe blir bedre, verken for lokalbefolkningen eller verdens sikkerhet.

Det er vel det ene. Det er vanskelig å fatte hva slags nytte norske soldater gjør i Afghanistan. Vår regjering har også problemer med å innrømme at vi er i krig.

Det andre er at de er soldater. De er i krig (hvis vi ser bort ifra at norske politikere ikke vil bruke ordet krig). I krig tar man liv, og man risikerer selv å bli drept.

Da blir det litt sånn: Jaja, ikke akkurat noen bombe, lizz. Soldater dør i krig. Intet nytt under solen.

Det er trist at unge mennesker dør, enten det er i krig eller annet, men i krig vet man at sannsynligheten for å dø er større enn normalt, samtidig som det er vanskelig å forstå hva slags nytte disse soldatene egentlig gjør for verden - sånn sammenlignet med f.eks. soldater under andre verdenskrig, som i det minste døde for en soleklar sak.

Hele greia er diffus.

Gjest togli
Skrevet

Jeg synes krig er grusomt... og uforståelig. Men Afhganistan har ikke rettet seriøste trusler mot Norge, angriper ikke oss.... Tror ikke akkurat de reiser ned dit kun fordi de har hjerter som brenner for fred i Afghanistan...

Det siste du sier der er jeg helt enig i! Mange reiser nok helst for spenningens skyld, at det er kult og tøft osv....

På den annen side blir det feil av oss å sitte her på berget og ikke gjøre noe for å hjelpe sivile afghanere. Uten hjelp fra andre land hadde Taliban fortsatt hatt makta i Afghanistan, og slike grupperinger har en tendens til å øke. Skummelt for resten av verden :-/

Gjest Soldatfrue
Skrevet

Jeg reagerer ikke med spesiell sorg og sjokk ved soldatdødsfall i krig - blant annet fordi jeg lever sammen med en tidligere yrkessoldat som forklarer meget godt at enhvert som reiser ut i krig er veldig klar over den situasjonen de går til og dødsfall er en kalkulert risiko. Jeg har selvfølgelig medfølelse med familie og venner av de avdøde, på samme måte som ved andre dødsfall - men jeg reagerer meg gråt og sjokk ved eks. tsunamien, WTC og også nedlakting av sivilbefolkninger i krigsområder.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det siste du sier der er jeg helt enig i! Mange reiser nok helst for spenningens skyld, at det er kult og tøft osv....

På den annen side blir det feil av oss å sitte her på berget og ikke gjøre noe for å hjelpe sivile afghanere. Uten hjelp fra andre land hadde Taliban fortsatt hatt makta i Afghanistan, og slike grupperinger har en tendens til å øke. Skummelt for resten av verden :-/

Det tragiske med hele denne situasjonen er at Taliban lå nede med brukket rygg. Men hva finner Bush på? Jo! Nå flytter vi oss over til Irak - riktignok ulovlig, og rett nok basert på en løgn, og knuser Saddam. Da blir pappa stolt, tenker jeg!

Og Taliban får igjen mobibilisert, og Afghanistan lider.

Hva som er best å gjøre nå er det langt smartere mennesker enn meg som får diskutere, men det går jo ikke an å skru tiden tilbake. Det er i hvert fall sikkert.

Det som dessverre også er sikkert er at sivilbefolkninga i Afghanistan lider langt mer nå enn under Taliban, og verden er vel strengt tatt ikke noe tryggere sted i dag enn før 9/11. Tvert imot.

Så alt har gått galt, akkurat som motstanderne av Irak-krigen spådde.

Men det som er sikkert er at vi ikke er der for å hjelpe kvinner og barn. Vi er der for å knuse Taliban. I det ligger det å drepe kvinner og barn. Ikke bevisst, men kvinner og barn dør fordi vi er der, da det er fryktelig vanskelig å skille sivilist fra sivil. Dette med å slippe bomber riktig synes også vanskelig.

Og ikke er vi krig heller ...

Skrevet

Fordi det er en litt rar krig. Ingen ser ut til å kunne forklare hva vi gjør der, og hva godt de som gjør der egentlig gjør. Det er det ene svadautsagnet fra frustrerte politikere over hele verden om denne krigen, en krig der samtlige ser ut til å ha store vanskeligheter med å forkare hvorfor USA og Nato i det hele tatt er der, og hva godt vi bidrar med. Spesielt når ingenting tyder på at noe blir bedre, verken for lokalbefolkningen eller verdens sikkerhet.

Det er vel det ene. Det er vanskelig å fatte hva slags nytte norske soldater gjør i Afghanistan. Vår regjering har også problemer med å innrømme at vi er i krig.

Det andre er at de er soldater. De er i krig (hvis vi ser bort ifra at norske politikere ikke vil bruke ordet krig). I krig tar man liv, og man risikerer selv å bli drept.

Da blir det litt sånn: Jaja, ikke akkurat noen bombe, lizz. Soldater dør i krig. Intet nytt under solen.

Det er trist at unge mennesker dør, enten det er i krig eller annet, men i krig vet man at sannsynligheten for å dø er større enn normalt, samtidig som det er vanskelig å forstå hva slags nytte disse soldatene egentlig gjør for verden - sånn sammenlignet med f.eks. soldater under andre verdenskrig, som i det minste døde for en soleklar sak.

Hele greia er diffus.

Problemet er at det blotte nærværet av utenlandske styrker har gjort situasjonen for sivilbfolkningen uutholdelig. NATO-styrkene klarer knapt å forsvare seg selv, og slettes ikke afghanerne. Derimot har man gitt islamske ekstremistiske grupper næring for lang tid fremover.

Dette er et nytt Vietman, og før eller siden kommer man til å måtte trekke seg ut med halen mellom bena.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Problemet er at det blotte nærværet av utenlandske styrker har gjort situasjonen for sivilbfolkningen uutholdelig. NATO-styrkene klarer knapt å forsvare seg selv, og slettes ikke afghanerne. Derimot har man gitt islamske ekstremistiske grupper næring for lang tid fremover.

Dette er et nytt Vietman, og før eller siden kommer man til å måtte trekke seg ut med halen mellom bena.

''Problemet er at det blotte nærværet av utenlandske styrker har gjort situasjonen for sivilbfolkningen uutholdelig. NATO-styrkene klarer knapt å forsvare seg selv, og slettes ikke afghanerne. Derimot har man gitt islamske ekstremistiske grupper næring for lang tid fremover. Dette er et nytt Vietman, og før eller siden kommer man til å måtte trekke seg ut med halen mellom bena''

Dette er vel noe alle utenom de mest høyrevridde er enige om, og dette ble det advart mot før krigen startet.

Problemet nå - som situasjonen allerede har oppstått - er å vite hva man skal gjøre.

- Fortsette krigen?

- trekke seg ut?

To onder begge deler, spesielt for sivilbefeolkningen, men også for verden.

Gjest kanskje en bitch?
Skrevet

Jeg har sympati i dem som døde for fred i Norge under verdenskrigene... For dem som kjemper for fred i eget land.

Gir poeng til George Bush som fanget Saddam Hussein, men ikke for henrettelsen.

Synes også det er sykt at en hel verden så på at Hitler slaktet alle jødene...

Å hva skjer når de pøser på med soldater i Afghanistan, jo motkrigen trappes opp... Det å legge ut på biltur i farlige strøk for å lete etter bilbomber..... Nei, da hadde jeg pakket kofferten å reist hjem for å ta vare på meg selv om mine nærmeste.

Skrevet

Det tragiske med hele denne situasjonen er at Taliban lå nede med brukket rygg. Men hva finner Bush på? Jo! Nå flytter vi oss over til Irak - riktignok ulovlig, og rett nok basert på en løgn, og knuser Saddam. Da blir pappa stolt, tenker jeg!

Hva som er best å gjøre nå er det langt smartere mennesker enn meg som får diskutere, men det går jo ikke an å skru tiden tilbake. Det er i hvert fall sikkert.

Det som dessverre også er sikkert er at sivilbefolkninga i Afghanistan lider langt mer nå enn under Taliban, og verden er vel strengt tatt ikke noe tryggere sted i dag enn før 9/11. Tvert imot.

Men det som er sikkert er at vi ikke er der for å hjelpe kvinner og barn. Vi er der for å knuse Taliban. I det ligger det å drepe kvinner og barn. Ikke bevisst, men kvinner og barn dør fordi vi er der, da det er fryktelig vanskelig å skille sivilist fra sivil. Dette med å slippe bomber riktig synes også vanskelig.

Ja, det er mange tragiske aspekter ved det som skjer i fghanistan.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ja, det er mange tragiske aspekter ved det som skjer i fghanistan.

Så mange at det egentlig er merkelig at debatten først har skutt skikkelig i været (internasjonalt) i det siste.

Det er også merkelig at alle synes enige om en ting: Vi må ut.

Hva som skal til før vi kan trekke oss ut synes derimot noe vagt.

Skrevet

Jeg har sympati i dem som døde for fred i Norge under verdenskrigene... For dem som kjemper for fred i eget land.

Å hva skjer når de pøser på med soldater i Afghanistan, jo motkrigen trappes opp... Det å legge ut på biltur i farlige strøk for å lete etter bilbomber..... Nei, da hadde jeg pakket kofferten å reist hjem for å ta vare på meg selv om mine nærmeste.

Hadde krigen mot Hitler kun blitt ført av dem som "kjempet for sitt eget land", ville Hitler styrt Europa nå. Uten støtte fra USA ville krigen fått en annen utgang.

Etter annen verdenskrig (1949) har vi vært medlem av Nato. Natos prinsipp er "en for alle, alle for en". Dvs at om et land blir angrepet, er det som et angrep på hele alliansen. Det vil igjen si at mange soldater må føre kamper utenfor sin egen nasjon.

Krigen i Afganistan kan diskuteres. Jeg er heller ikke særlig begeistret for at våre soldater er der. Dog er jeg sterk tilhenger av at det er vår demokratisk valgte regjering som bestemmer dette. De norske soldatene gjør det de skal gjøre i et demokrati. De gjør den jobben regjering og Storting ber dem om å gjøre. Denne jobben gjør de med så stor motivasjon at de er villige til å ofre sitt liv. For det fortjener de ære!

Gjest kanskje en bitch?
Skrevet

Jeg følger ikke så veldig mye med i krigspolitikk og historie, men har fått med meg at det er mange armerikaanere som nå sitter å lurer på hvorfor i huleste de dro til Vietnam og kjempet der uten å føle no helst seier.

Jeg tro aldri det blir fred i Midt-Østen. samme om en har 10.000 soldater eller 500.000, Det er bare å innse fakta.... Om Norge sender 50 elller 1000 soldater. I det store og hele vil det ikke hjelpe det slag... En må ta gå etter de øverste lederne på taktiske måter om det skal være håp...

Gjest togli
Skrevet

Vi kan iallefall være enige om at det er en vanskelig sak og at det kanskje ikke finnes noe fasitsvar på hva som er riktig?

Jeg synes iallefall det er vanskelig å vite hvordan man skal løse dette på best mulig måte...

Men er du sikker på at lokalbefolkningen hadde det bedre under taliban? Jeg mener å ha hørt det motsatte?

Gjest togli
Skrevet

Jeg også.... ;)

Men tror jeg er glad for at _noen_ våger seg på å reise dit...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...