Gå til innhold

Barnebidrag og arbeidsledighet

Anbefalte innlegg

Hei.

Mannen min opplevde noe "rart" da han var nyskilt fra sin første kone, og jeg lurer på riktigheten av det hele.

Håper du kan svare på det.

Han hadde fått beregnet bidrag utifra lønnen han hadde som arbeidstaker da de ble separert. Naturlig nok.

Så ble han arbeidsledig og søkte etterhvert om endring av bidrag. Han fikk avslag med den begrunnelse "at han hadde en forventet inntekt på kr. xx"!!

Etter nesten ett års arbeidsledighet, fikk han seg jobb og bidragsgjelden var formidabel.

Den har han betalt i sin helhet, men så skjer det noe merkelig.

Hans sønn flytter til oss og exen hans får innvilget bidrags-fritak. Dette begrunnes med at "bidragspliktige er under utdanning og mottar overgangs-stønad" (hun hadde et barn boende hos seg). Hun hadde derfor ikke "forventet inntekt" i det hele tatt.

Sånn som jeg ser det, betyr dette at "snøen som falt i fjor" teller mer enn hva som kommer.

Har mannen min fått riktig behandling?

Jeg spør kun av ren nysgjerrighet.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34950-barnebidrag-og-arbeidsledighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs når dette skjedde. Tidligere var det slik at bidraget ble regnet ut av dagpengegrunnlaget, dette er nå endret slik at det er bruttom dagpenger som gjelder.

Akkurat datoen husker jeg ikke i farten. Han bør kontakte trygdekontoret for å få en forklaring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...