Gå til innhold

Høy fritt-T3

Anbefalte innlegg

Gjest Dolores77
Skrevet

Fikk for en stund siden labutskrift av blodprøver jeg tok

for noen år tilbake, og her stod det en høy fritt-T3 verdi.

Men legen sa ingenting den gangen. Leser på nettet at man kan ha det ved hypothyreose. Kan legen ha oversett prøven den gangen? Bør jeg gjøre henne oppmerksom på det just in case, eller kan legen ha tolket det som ikke noe å gå videre med?

Fortsetter under...

Skrevet

Om du har symptomer på hypotyreose, bør du opplyse legen din om dette.

Om du ikke har slike symptomer, kan du la det ligge.

Gjest Dolores77
Skrevet

Jeg har jo alltid vært litt trøtt av meg, blir fort sliten,

"normal" forbrenning, men vanskelig for å slanke meg.

Normal apetitt.

Har slitt med stive muskler i nakke/skuldre som fysioterapeut ikke fikk has på, han mente det kunne være andre underliggende årsaker som f.eks. stoffskiftet og mente jeg burde utrede dette,

men jeg har ikke gått videre med dette da, før jeg så disse gamle prøvene...

men er det vanlig at problemer med stoffskiftet kan gi stiv nakke?

Gjest Dolores77
Skrevet

Glemte å nevne skjeggvekst og kviser.

Hår som vokser oppover mot navlen, samt hår på haka,

og av og til 2-3 på puppene.

Men har ikke turt å gå til legen med dette pga jeg syns det er flaut.

Gjest winda
Skrevet

Vil bare nevne at jeg har hypothyreose og har også hårvekst sånn som du. Mener å huske at en god del av mine venninner har dette problemet uten å ha lavt stoffskifte. Den trettheten din kan komme fra dette. Jeg sov overalt før jeg fikk medisin.

Enkelt å få testet dette da. Du tar bare en blodprøve.

Skrevet

Normal apetitt.

Har slitt med stive muskler i nakke/skuldre som fysioterapeut ikke fikk has på, han mente det kunne være andre underliggende årsaker som f.eks. stoffskiftet og mente jeg burde utrede dette,

Of, jeg må slutte å lese slikt. Kjente stoffskiftet mitt sank og skuldrene verke med en gang her jeg sitter.. :0D

Men jeg innblildte meg at akkurat slike prøver må taes over et visst tidsrom for å få et reellt bilde, ettersom normalverdiene kan svinge?

Annonse

Gjest holaa
Skrevet

Du bør utredes mer med tanke på det hormonelle, mulig PCOS.

Gjest Dolores77
Skrevet

Du bør utredes mer med tanke på det hormonelle, mulig PCOS.

Men jeg har ikke hatt problemer med å få barn i alle fall og gyn.us. har vært fine :)

Skrevet

Normal apetitt.

Høyt fritt T3 ville da gitt høyt stoffskifte, og du ville vært tynn?

Med vennlig hilsen

Gjest Dolores77
Skrevet

Med vennlig hilsen

Nei jeg leste på nettet at T3 kunne være forhøyet ved hypothyreose, altså lavt stoftskifte.

Gjest Dolores77
Skrevet

Med vennlig hilsen

Men jeg ser noe interessant her

Fritt T3 (ikke proteinbundet thyroxin med 3 jod-atomer, i motsetning til 4 jodatomer i T4) har ingen plass som rutineprøve ved mistanke om primær hypothyreose, fordi serum-konsentrasjonen er normal eller til og med forhøyet i de tidlige stadier av sykdommen

http://no.wikipedia.org/wiki/Hypothyreose

Det var kun T3 som var forhøyet,

mulig legen ikke gikk videre pga de andre prøvene var normale.

Husker ikke hvorfor jeg tok prøvene den gangen, men tror jeg klaget på slapphet osv.

Ser at glemsomhet er et av symptoma, følte en periode jeg var veldig glemsom.

Nå er det mest at jeg ikke vet hvor mobilen osv er hehe :)

Men neglene mine er ikke sprø, de er så sterke at jeg får vondt i tennene om jeg prøver å bite :D

og ikke er jeg infertil, 2 barn :)

men energimangel, trøtthet, hårveksten, kviser, litt hårtap kanskje? men ikke nå...

tiltaksløshet, depresjon (litt av og på), tørt pistrete hår?= Mer tendens til å bli fett... tendens til å fryse? Hmmmm fryser lett om det e rkaldt, men blir fort for varm og, liker ikke ha det for varmt. Men fryser når jeg skal sove. Litt vektøkning gradvis over årene som har vært. Psykomotorisk treghet, noe de hadde tenkt å utrede da jeg var liten, men det ble ikke noe av.... Hes? Neh, ikke noe særlig tror jeg. Egentlig hatt regelmessig mens. Forstoppelse? Neh, stort sett normal.

Stort behov for ro? Tidvis. Var en del symptomer jeg har, men og en god del jeg ikke har.

Skrevet

Men jeg ser noe interessant her

Fritt T3 (ikke proteinbundet thyroxin med 3 jod-atomer, i motsetning til 4 jodatomer i T4) har ingen plass som rutineprøve ved mistanke om primær hypothyreose, fordi serum-konsentrasjonen er normal eller til og med forhøyet i de tidlige stadier av sykdommen

http://no.wikipedia.org/wiki/Hypothyreose

Det var kun T3 som var forhøyet,

mulig legen ikke gikk videre pga de andre prøvene var normale.

Husker ikke hvorfor jeg tok prøvene den gangen, men tror jeg klaget på slapphet osv.

Ser at glemsomhet er et av symptoma, følte en periode jeg var veldig glemsom.

Nå er det mest at jeg ikke vet hvor mobilen osv er hehe :)

Men neglene mine er ikke sprø, de er så sterke at jeg får vondt i tennene om jeg prøver å bite :D

og ikke er jeg infertil, 2 barn :)

men energimangel, trøtthet, hårveksten, kviser, litt hårtap kanskje? men ikke nå...

tiltaksløshet, depresjon (litt av og på), tørt pistrete hår?= Mer tendens til å bli fett... tendens til å fryse? Hmmmm fryser lett om det e rkaldt, men blir fort for varm og, liker ikke ha det for varmt. Men fryser når jeg skal sove. Litt vektøkning gradvis over årene som har vært. Psykomotorisk treghet, noe de hadde tenkt å utrede da jeg var liten, men det ble ikke noe av.... Hes? Neh, ikke noe særlig tror jeg. Egentlig hatt regelmessig mens. Forstoppelse? Neh, stort sett normal.

Stort behov for ro? Tidvis. Var en del symptomer jeg har, men og en god del jeg ikke har.

Men hvis TSH og fri T4 var normale er det nok greit.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...