Gå til innhold

Er det viktig å være gjeldsfri?

Anbefalte innlegg

Gjest segunda
Skrevet

Hvorfor er det viktig å være uten gjeld? Det er mange som strever og strever for å betale ned gjeld og venter på en eller annen tid som kanskje aldri kommer.

Det er ingen lommer på likkleder, og ikke mulig å betale seg inn i himmelen eller ut av helvete.

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

11

• Orio

11

• Colette

5

• Elis31

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest segunda
Skrevet

Get even - die in debt! ;-)

Med vennlig hilsen

Jeg har tenkt å dø i gjeld;-) Barna mine har fått beskjed om at de har arvet evnene mine og intelligensen og det kommer de langt med;-) Annet trenger de ikke for å klare seg.

Skrevet

Har ingen statistikk, men flere og fler velger å belåne huset sitt på nytt for å kunne "leve herrens glade dager" så jeg på et nyhetsinnslag på tv. Hvorfor ikke arvinger bør ha kommet så langt i livet, at de overhode ikke har brukt for de pengene uansett. Lev og nyt livet, uten å bry seg om å skulle betale seg inn perleporten eller sikre etterkommere.

Gjest må da tenke litt
Skrevet

Har ingen statistikk, men flere og fler velger å belåne huset sitt på nytt for å kunne "leve herrens glade dager" så jeg på et nyhetsinnslag på tv. Hvorfor ikke arvinger bør ha kommet så langt i livet, at de overhode ikke har brukt for de pengene uansett. Lev og nyt livet, uten å bry seg om å skulle betale seg inn perleporten eller sikre etterkommere.

Faren min ble litt sånn "gal" før han ble syk

og tok opp en del gjeld på huset,

huset var egentlig snart nedbetalt, men plutselig fikk han stormannsgalskap og skulle ha det ene og det andre, ny bil, tekniske duppeditter osv....

Så da han ble syk og døde var redningen at han hadde en fet forsikringspolise på 2 mill, det dekket gjelden pluss moren min fikk litt så hun kunne kjøpe seg en leilighet og være gjeldsfri på sine eldre dager.

Gjest segunda
Skrevet

Faren min ble litt sånn "gal" før han ble syk

og tok opp en del gjeld på huset,

huset var egentlig snart nedbetalt, men plutselig fikk han stormannsgalskap og skulle ha det ene og det andre, ny bil, tekniske duppeditter osv....

Så da han ble syk og døde var redningen at han hadde en fet forsikringspolise på 2 mill, det dekket gjelden pluss moren min fikk litt så hun kunne kjøpe seg en leilighet og være gjeldsfri på sine eldre dager.

Så da er arven reddet?

Skrevet

Det viktigste ved å være nesten gjeldsfri er at man får lite boutgifter og bedre råd. Og når jeg er 60 så skal jeg låne på leiligheten min så jeg kan leve herrens glade dager uten unger.

Gjest må da tenke litt
Skrevet

Så da er arven reddet?

Nei, men det er ikke kjekt å arve gjeld heller da :)

Vi fikk faktisk litt etter faren vår da han døde,

men det betydde ingenting. Ingen penger eller eiendom kan erstatte et liv.

Greit at en låner på huset, bare det er nok til at arvingene ikke blir sittende igjen i en gjeldsfelle etter ens død.

Selv har vi nedbetalt halve boliglånet alt og har ikke lån på bilene :)

Så jeg føler meg avslappet med tanke på pensjonisttilværelsen

og ikke minst at ungene mine slipper å arve gjeld.

Da hadde jeg snudd meg i grava.

Skrevet

Greit at en låner på huset, bare det er nok til at arvingene ikke blir sittende igjen i en gjeldsfelle etter ens død.

Man arver da ikke gjeld. Man arver det som er igjen etterat gjelda er betalt og er det tomt så arver man ingenting, og man slipper å betale gjelda.

Gjest Elextra
Skrevet

Trodde det var forrige generasjon (dvs. de som er pensjonister nå) som var opptatt av å være gjeldfrie. De fleste yngre tenker vel til og med at det er økonomisk lønnsomt å ha gjeld - da begrenses skatten og staten er med på nedbetalingen (i forhold til å betale formuesskatt).

Vi har ikke mye gjeld, og har tenkt at vi faktisk burde ha mer! :) Men alt i alt har vi god økonomi, da.

Gjest må da tenke litt
Skrevet

Man arver da ikke gjeld. Man arver det som er igjen etterat gjelda er betalt og er det tomt så arver man ingenting, og man slipper å betale gjelda.

spørs hva slags avtale man har det da.

Det moren min kunne risikert var at hun ikke hadde råd til å holde på huset og måtte leie seg et lite krypinn. hørt om slike.

Gjest Elextra
Skrevet

''Man arver da ikke gjeld. Man arver det som er igjen etterat gjelda er betalt og er det tomt så arver man ingenting, og man slipper å betale gjelda.''

Jo, om et hus eller leilighet er belånt mer enn det er verd, kan man vel arve gjeld.

Skrevet

''Man arver da ikke gjeld. Man arver det som er igjen etterat gjelda er betalt og er det tomt så arver man ingenting, og man slipper å betale gjelda.''

Jo, om et hus eller leilighet er belånt mer enn det er verd, kan man vel arve gjeld.

Ikke hvis man ber om offentlig skifte vel?

Skrevet

Psst...Nå må du snart sette deg ned og heie på Ghana, Dorthe :-)

Skrevet

Nei, du kan si nei til arv.

Skrevet

Det viktigste ved å være nesten gjeldsfri er at man får lite boutgifter og bedre råd. Og når jeg er 60 så skal jeg låne på leiligheten min så jeg kan leve herrens glade dager uten unger.

Ja de sier vel at våre barn kommer til å få bedre råd enn det vår generesjon har. Samtidig så synes jeg det er en hyggelig tanke at det skal være noe igjen til barna. Tror klasseskillet fort kommer til å bli her. De som arver og de som ikke....

Vi er en i slik situasjon at vi neppe kan regne med å arve noe. Klart det da blir stor forskjell i forhold til andre som arver.

Skrevet

Jeg har tenkt å dø i gjeld;-) Barna mine har fått beskjed om at de har arvet evnene mine og intelligensen og det kommer de langt med;-) Annet trenger de ikke for å klare seg.

Hva sier de til det?

Skrevet

Det var ikke forbrukslån/billån jeg tenkte på, men lån med sikkerhet i bolig. Slik at gjelden man ikke overstiger verdien av eiendelene eller risikerer gård og grunn.

Skrevet

spørs hva slags avtale man har det da.

Det moren min kunne risikert var at hun ikke hadde råd til å holde på huset og måtte leie seg et lite krypinn. hørt om slike.

Men er man gift så kan man da ikke ta opp lån uten ektefellens underskrift og det samme hvis man er samboere og eier felles bolig.

Skrevet

Da kan man frasi seg arven og slipper å betale gjelda

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...