Gå til innhold

Er det viktig å være gjeldsfri?

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Ikke hvis man ber om offentlig skifte vel?

Må innrømme at jeg ikke vet dette sikkert, men jeg trodde gjelden fulgte eiendommen selv etter død. Men som Elis31 sier kan man vel i så fall si fra seg arven og ender i 0 i stedet for i minus.

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

11

• Orio

11

• Colette

5

• Elis31

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra
Skrevet

Da kan man frasi seg arven og slipper å betale gjelda

Ja, det har du vel rett i.

Skrevet

Psst...Nå må du snart sette deg ned og heie på Ghana, Dorthe :-)

Jeg sitter foran skjermen jeg da, må jo heie på Ghana :o)

Skrevet

''Man arver da ikke gjeld. Man arver det som er igjen etterat gjelda er betalt og er det tomt så arver man ingenting, og man slipper å betale gjelda.''

Jo, om et hus eller leilighet er belånt mer enn det er verd, kan man vel arve gjeld.

Nei, du arver uansett ikke gjeld.

Ved privat skifte må arvingene skrive under på at de overtar ansvaret for avdødes gjeld, men det er ingen sånne betingelser ved offentlig skifte. Kreditorene må melde seg innen en viss frist, og det som ikke går til dekning av gjelden er arv. Er det ikke nok verdier i boet til å dekke gjelden må kreditorene dele det som er, sånn at alle får dekket samme prosentandel av det de har krav på. Da blir det selvfølgelig ikke noe igjen til arvingene, men de har ikke ansvar for den delen av gjelden som ikke er betalt. Det er kreditorenes tap.

Skrevet

''Man arver da ikke gjeld. Man arver det som er igjen etterat gjelda er betalt og er det tomt så arver man ingenting, og man slipper å betale gjelda.''

Jo, om et hus eller leilighet er belånt mer enn det er verd, kan man vel arve gjeld.

Nei, du arver uansett ikke gjeld.

Ved privat skifte må arvingene skrive under på at de overtar ansvaret for avdødes gjeld, men det er ingen sånne betingelser ved offentlig skifte. Kreditorene må melde seg innen en viss frist, og det som ikke går til dekning av gjelden er arv. Er det ikke nok verdier i boet til å dekke gjelden må kreditorene dele det som er, sånn at alle får dekket samme prosentandel av det de har krav på. Da blir det selvfølgelig ikke noe igjen til arvingene, men de har ikke ansvar for den delen av gjelden som ikke er betalt. Det er kreditorenes tap.

Skrevet

Ja de sier vel at våre barn kommer til å få bedre råd enn det vår generesjon har. Samtidig så synes jeg det er en hyggelig tanke at det skal være noe igjen til barna. Tror klasseskillet fort kommer til å bli her. De som arver og de som ikke....

Vi er en i slik situasjon at vi neppe kan regne med å arve noe. Klart det da blir stor forskjell i forhold til andre som arver.

Det har du rett i, jeg har arvet litt mens andre jeg kjenner har arvet 10 ganger mer. Samtidig synes jeg det er hyggelig at foreldrene mine reiste bort nesten alle pengene sine. det er jo ikke jeg som har tjent de pengene.

Men om jeg låner en mill på leiligheten min så arver mine tre mer enn jeg har gjort så det er ikke synd på dem. Samtidig har de skikkelig utdannelse og vil antageligvis klare seg bra.

Gjest segunda
Skrevet

Nei, men det er ikke kjekt å arve gjeld heller da :)

Vi fikk faktisk litt etter faren vår da han døde,

men det betydde ingenting. Ingen penger eller eiendom kan erstatte et liv.

Greit at en låner på huset, bare det er nok til at arvingene ikke blir sittende igjen i en gjeldsfelle etter ens død.

Selv har vi nedbetalt halve boliglånet alt og har ikke lån på bilene :)

Så jeg føler meg avslappet med tanke på pensjonisttilværelsen

og ikke minst at ungene mine slipper å arve gjeld.

Da hadde jeg snudd meg i grava.

Jeg er helt enig i at ingen skal låne mer enn det som går an å betale, men jeg synes det er feil å vente til pensjonstilværelsen med å bruke penger.

Skrevet

Må innrømme at jeg ikke vet dette sikkert, men jeg trodde gjelden fulgte eiendommen selv etter død. Men som Elis31 sier kan man vel i så fall si fra seg arven og ender i 0 i stedet for i minus.

Det er i hvert fall helt frivillig å arve:

http://www.dinside.no/2738/arver-du-gjeld

Skrevet

En tinglyst pantsettelse følger eiendommen. Hvis verdien av eiendommen (og andre verdier i boet) er mindre enn gjelden, er løsningen å begjære offentlig skifte. Da fordeles det som er av verdier på kreditorene, arvingene får det som eventuelt måtte bli til overs.

Skrevet

Jeg sitter foran skjermen jeg da, må jo heie på Ghana :o)

Det skal jeg også gjøre:-)

Gjest fru figaro
Skrevet

Man arver da ikke gjeld. Man arver det som er igjen etterat gjelda er betalt og er det tomt så arver man ingenting, og man slipper å betale gjelda.

''Man arver da ikke gjeld.''

Det er riktig, man kan frasi seg arven. Men hvis en bruker alt en kan når en lever, og dør med gjeld som er støtte enn verdien på eiendelene lar man i praksis andre gjøre opp for seg. Hvordan skulle det gå hvis alle gjorde slik?

Skrevet

En tinglyst pantsettelse følger eiendommen. Hvis verdien av eiendommen (og andre verdier i boet) er mindre enn gjelden, er løsningen å begjære offentlig skifte. Da fordeles det som er av verdier på kreditorene, arvingene får det som eventuelt måtte bli til overs.

''En tinglyst pantsettelse følger eiendommen. Hvis verdien av eiendommen (og andre verdier i boet) er mindre enn gjelden, er løsningen å begjære offentlig skifte. Da fordeles det som er av verdier på kreditorene, arvingene får det som eventuelt måtte bli til overs.''

Det er akkurat slik jeg har forstått det også.

Gjest segunda
Skrevet

spørs hva slags avtale man har det da.

Det moren min kunne risikert var at hun ikke hadde råd til å holde på huset og måtte leie seg et lite krypinn. hørt om slike.

Vi snakker ikke helt om det samme. Når det gjelder gjenlevende ektefelle så har h*n vært med på å stifte gjelden, og det blir feil å måtte sitte helt uten noe i pensjonstilværelsen.

Jeg snakker om barn som arver.

Skrevet

Da kan man frasi seg arven og slipper å betale gjelda

En frasier seg ikke arven, en begjærer offentlig skifte. Hvis en fraskriver seg arven er det noen andre som arver i stedet, for eksempel dine barn, og som i så fall måtte ta over gjelden. Det som kan arves er strengt tatt bare det overskuddet som er igjen etter at kreditorer har fått sitt og begravelse er betalt.

Gjest segunda
Skrevet

Hva sier de til det?

De smiler selvfølgelig. Hva hadde du ventet?

Skrevet

Det er riktig, man kan frasi seg arven. Men hvis en bruker alt en kan når en lever, og dør med gjeld som er støtte enn verdien på eiendelene lar man i praksis andre gjøre opp for seg. Hvordan skulle det gå hvis alle gjorde slik?

Jeg har da ikke mulighet til å låne mer enn en viss prosent av hva leiligheten min er verdt, og annet lån får jeg ikke, jeg har for liten inntekt til det.

Skrevet

Det er en risiko bankene/andre tar når de låner ut penger/yter kreditt: de risikerer å ikke få igjen det de har lånt ut. Det kan også skyldes konkurs eller gjeldsordning. For å redusere denne risikoen foretas det en grundig vurdering før et lån innvilges.

Skrevet

''En tinglyst pantsettelse følger eiendommen. Hvis verdien av eiendommen (og andre verdier i boet) er mindre enn gjelden, er løsningen å begjære offentlig skifte. Da fordeles det som er av verdier på kreditorene, arvingene får det som eventuelt måtte bli til overs.''

Det er akkurat slik jeg har forstått det også.

Da har du helt rett.

:- )

Skrevet

En frasier seg ikke arven, en begjærer offentlig skifte. Hvis en fraskriver seg arven er det noen andre som arver i stedet, for eksempel dine barn, og som i så fall måtte ta over gjelden. Det som kan arves er strengt tatt bare det overskuddet som er igjen etter at kreditorer har fått sitt og begravelse er betalt.

Dert stemmer nok. Jeg har frasagt meg endel av arven til dattera mi, hun har arvet hytta etter mine foreldre.

Skrevet

Men er man gift så kan man da ikke ta opp lån uten ektefellens underskrift og det samme hvis man er samboere og eier felles bolig.

Det er bare for pantsettelse av felles bolig du trenger samtykke av ektefelle/samboer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...