Gå til innhold

Er det viktig å være gjeldsfri?

Anbefalte innlegg

Gjest segunda
Skrevet

''Man arver da ikke gjeld.''

Det er riktig, man kan frasi seg arven. Men hvis en bruker alt en kan når en lever, og dør med gjeld som er støtte enn verdien på eiendelene lar man i praksis andre gjøre opp for seg. Hvordan skulle det gå hvis alle gjorde slik?

Det er ikke stor sjanse for at alle dør med gjeld siden det er visse kriterier for å få ta opp lån. Du må ha pant i eiendom og/eller en inntekt som viser at du kan betjene lånet. Det er ikke bare fritt frem å låne penger hele livet.

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

11

• Orio

11

• Colette

5

• Elis31

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Dert stemmer nok. Jeg har frasagt meg endel av arven til dattera mi, hun har arvet hytta etter mine foreldre.

Det stemmer, dette er en av de tingene jeg faktisk har litt greie på.

:- )

Skrevet

Det stemmer, dette er en av de tingene jeg faktisk har litt greie på.

:- )

Det skulle jeg visst for et halvt år siden ;o)

Skrevet

Det er bare for pantsettelse av felles bolig du trenger samtykke av ektefelle/samboer.

Nå har jeg ikke mann så det er helt uaktuelt å ha en mann som tar opp lån uten at jeg vet om det.

Skrevet

Nå har jeg ikke mann så det er helt uaktuelt å ha en mann som tar opp lån uten at jeg vet om det.

En fordel ved å være singel.

;- )

Skrevet

Det skulle jeg visst for et halvt år siden ;o)

;- )

Gjest verinoca
Skrevet

Opplever ikke at folk er opptatt av å være gjeldsfrie akkurat, men heller som at de ønsker leve når de kan.

Skrevet

Det er i hvert fall svært behagelig :-)

Men blir man ikke "straffet" i huet og ræva av skattemyndigheter om man ikke har gjeld og eier en masse og tjener penger? Altså, ikke som Røkke men som vanlig arbeider med gjeldfri bolig og bil etc.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Ja de sier vel at våre barn kommer til å få bedre råd enn det vår generesjon har. Samtidig så synes jeg det er en hyggelig tanke at det skal være noe igjen til barna. Tror klasseskillet fort kommer til å bli her. De som arver og de som ikke....

Vi er en i slik situasjon at vi neppe kan regne med å arve noe. Klart det da blir stor forskjell i forhold til andre som arver.

Det er jeg usikker paa om du har rett i.

Hvis man jobber er man ikke avhengig av aa arve.Alle som jobber kan leve godt i Norge og hvis begge i et forhold jobber, skal man i teorien kunne leve et svaert godt liv.

Klasseskille i Norge vil vaere mellom de som jobber og de som er syke eller paa et annet vis faller utenfor frivillig eller ufrivillig.

Gjest fru figaro
Skrevet

Men blir man ikke "straffet" i huet og ræva av skattemyndigheter om man ikke har gjeld og eier en masse og tjener penger? Altså, ikke som Røkke men som vanlig arbeider med gjeldfri bolig og bil etc.

Formuesskatten burde i hvertfall vært fjernet.

Skrevet

Formuesskatten burde i hvertfall vært fjernet.

Jeg vil mye heller ha arveavgiften fjernet. Den kan jeg ikke forstå logikken bak.

Gjest Elextra
Skrevet

Nei, du arver uansett ikke gjeld.

Ved privat skifte må arvingene skrive under på at de overtar ansvaret for avdødes gjeld, men det er ingen sånne betingelser ved offentlig skifte. Kreditorene må melde seg innen en viss frist, og det som ikke går til dekning av gjelden er arv. Er det ikke nok verdier i boet til å dekke gjelden må kreditorene dele det som er, sånn at alle får dekket samme prosentandel av det de har krav på. Da blir det selvfølgelig ikke noe igjen til arvingene, men de har ikke ansvar for den delen av gjelden som ikke er betalt. Det er kreditorenes tap.

Takk for oppklaring :-). Det ringer jo en bjelle når jeg leser det.

Gjest fru figaro
Skrevet

Jeg vil mye heller ha arveavgiften fjernet. Den kan jeg ikke forstå logikken bak.

Arveavgiften bør også bort ja, helt enig.

Gjest Elextra
Skrevet

''Jeg vil mye heller ha arveavgiften fjernet. Den kan jeg ikke forstå logikken bak.''

Jeg er heller ikke begeistret for arveavgiften, men har ikke problemer med å forstå hensynet bak: Å jevne ut store formuesforskjeller og dermed begrense klassearv.

Skrevet

''Jeg vil mye heller ha arveavgiften fjernet. Den kan jeg ikke forstå logikken bak.''

Jeg er heller ikke begeistret for arveavgiften, men har ikke problemer med å forstå hensynet bak: Å jevne ut store formuesforskjeller og dermed begrense klassearv.

Bare så synd det ikke virker. Om man arver f eks en familiehytte med verdi på 3 eller 4 mill, så er det mange som ikke har råd til å arve den, men må selge den. De må i hvert fall sette grensene for hvor avgiften skal slå inn, mye høyere!

Skrevet

Bare så synd det ikke virker. Om man arver f eks en familiehytte med verdi på 3 eller 4 mill, så er det mange som ikke har råd til å arve den, men må selge den. De må i hvert fall sette grensene for hvor avgiften skal slå inn, mye høyere!

Det er da utrolige summer om det snakkes om her inne da. Det er vel ikke vanlig å arve slike summer.

Skrevet

Det er da utrolige summer om det snakkes om her inne da. Det er vel ikke vanlig å arve slike summer.

Jeg kjenner til flere eksempler på at folk ikke har råd til å arve familiehytter. Det er snakk om hytter som har vært i familien i generasjoner, men på grunn av det sinnsyke prisnivået det har blitt på hytter i enkelte områder, så blir en liten 50 kvadratmeters hytte uten strøm og vann verdsatt til 3-4 mill.

Skrevet

Det er jeg usikker paa om du har rett i.

Hvis man jobber er man ikke avhengig av aa arve.Alle som jobber kan leve godt i Norge og hvis begge i et forhold jobber, skal man i teorien kunne leve et svaert godt liv.

Klasseskille i Norge vil vaere mellom de som jobber og de som er syke eller paa et annet vis faller utenfor frivillig eller ufrivillig.

Nei, men la oss si at vi som ektepar ikke arver noe. Så har du et annet ektepar som kanskje arver 1,5 totalt fra sine. Klart det blir skille. I sentrale strøk er slike summer ikke urealistisk grunnet stor priststigning på hus.

Skrevet

Jeg kjenner til flere eksempler på at folk ikke har råd til å arve familiehytter. Det er snakk om hytter som har vært i familien i generasjoner, men på grunn av det sinnsyke prisnivået det har blitt på hytter i enkelte områder, så blir en liten 50 kvadratmeters hytte uten strøm og vann verdsatt til 3-4 mill.

Det med å ikke ha råd til å arve en kostbar fritidseiendom, tror jeg oftere har å gjøre med å skulle betale ut de andre arvingene. Hvis man er 2 søsken, må man jo ut med 1,5 mill for hytten med verdi 3 mill. Pluss arveavgiften.

Hvis man er enebarn og arver 3 mill er vel arveavgiften på ca 250.000... Det er jo ikke så stor sum for å arve en 3 millioners hytte...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...