Gå til innhold

Er det viktig å være gjeldsfri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det med å ikke ha råd til å arve en kostbar fritidseiendom, tror jeg oftere har å gjøre med å skulle betale ut de andre arvingene. Hvis man er 2 søsken, må man jo ut med 1,5 mill for hytten med verdi 3 mill. Pluss arveavgiften.

Hvis man er enebarn og arver 3 mill er vel arveavgiften på ca 250.000... Det er jo ikke så stor sum for å arve en 3 millioners hytte...

Det har blitt billigere, men før 2009 var det mye dyrere å arve. Lista står her: http://www.arveoppgjor.no/visartikkel.asp?art=147

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

11

• Orio

11

• Colette

5

• Elis31

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra
Skrevet

Det med å ikke ha råd til å arve en kostbar fritidseiendom, tror jeg oftere har å gjøre med å skulle betale ut de andre arvingene. Hvis man er 2 søsken, må man jo ut med 1,5 mill for hytten med verdi 3 mill. Pluss arveavgiften.

Hvis man er enebarn og arver 3 mill er vel arveavgiften på ca 250.000... Det er jo ikke så stor sum for å arve en 3 millioners hytte...

''Det med å ikke ha råd til å arve en kostbar fritidseiendom, tror jeg oftere har å gjøre med å skulle betale ut de andre arvingene. Hvis man er 2 søsken, må man jo ut med 1,5 mill for hytten med verdi 3 mill. ''

Ja, arver man en hytte verd 3-5 mill. har man sjelden store problemer med å finansiere arveavgiften, selv om det selvfølgelig kan medføre et akutt likviditetsproblem.

Gjest segunda
Skrevet

Nei, men la oss si at vi som ektepar ikke arver noe. Så har du et annet ektepar som kanskje arver 1,5 totalt fra sine. Klart det blir skille. I sentrale strøk er slike summer ikke urealistisk grunnet stor priststigning på hus.

Jeg er ikke opptatt av slike skiller. Jeg kommer aldri til å arve noe og føler ikke at det skiller meg fra andre i samfunnet.

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

Jeg gleder meg til vi en gang om mange år blir gjeldfrie. Har vært i forhold, og senere ekteskap, hvor gjeld har fulgt med på kjøpet.... Så siden jeg var 14 år så har jeg "visst" hva gjeld er. målet er å bli gjeldfri så fort som mulig.......

Skrevet

for meg er det ikke viktig å være gjeldsfri, men at gjelden er overkommelig og fornuftig. av den grunn har jeg faktisk kun studielån per dags dato, fordi det er det jeg har råd til å betjene. om jeg en dag får en lønn som tilsier at jeg skulle klare å betjene et boliglån i tillegg hadde det vært veldig fint, men jeg er veldig better safe than sorry. jeg tør ikke ta sjansen på å låne uten at jeg MÅ. kredittgjeld er tabu i min bok, to say the least.

Gjest Nei - ikke i dag....
Skrevet

Det er viktig for meg å ikke ha mye gjeld. Da velger jeg heller billigere løsninger.

Vi har bodd rimelig + hatt gamle biler i mange år. Og nå er vi gjeldsfrie.

I denne tiden har vi ikke brukt mye penger, men vi har unnet oss gangske bra ferier. Altså prioritert.

I år får vi begge nye biler:-)

Skrevet

Nei, du arver uansett ikke gjeld.

Ved privat skifte må arvingene skrive under på at de overtar ansvaret for avdødes gjeld, men det er ingen sånne betingelser ved offentlig skifte. Kreditorene må melde seg innen en viss frist, og det som ikke går til dekning av gjelden er arv. Er det ikke nok verdier i boet til å dekke gjelden må kreditorene dele det som er, sånn at alle får dekket samme prosentandel av det de har krav på. Da blir det selvfølgelig ikke noe igjen til arvingene, men de har ikke ansvar for den delen av gjelden som ikke er betalt. Det er kreditorenes tap.

''Ved privat skifte må arvingene skrive under på at de overtar ansvaret for avdødes gjeld, men det er ingen sånne betingelser ved offentlig skifte.''

Men privat skifte er vel mest vanlig blant "folk flest"? Man kan vel da risikere å overta gjeld man ikke visste om?

Skrevet

''Ved privat skifte må arvingene skrive under på at de overtar ansvaret for avdødes gjeld, men det er ingen sånne betingelser ved offentlig skifte.''

Men privat skifte er vel mest vanlig blant "folk flest"? Man kan vel da risikere å overta gjeld man ikke visste om?

Man kan risikere det. Det kan unngås ved å utstede et preklusivt proklama. Det er kort fortalt å rykke inn en annonse i avisen som sier at alle krav mot avdøde som ikke meldes inn innen en frist på seks uker bortfaller. Man kan også begjære offentlig skifte, men overta det til privat skifte når omfanget av gjelden er kartlagt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...