Gå til innhold

Sykemelding, reise og tilgjengelighet

Anbefalte innlegg

Gjest snikfrid
Skrevet

Jeg vet at man vanligvis ikke kan reise ut av landet når man er sykemeldt, men i de tilfellene det skjer, er det da kun legen som tar avgjørelsen og trenger vite dette, eller skal arbeidsgiver også underrettes?

Er det ikke noe som heter at man skal være tilgjengelig for arbeidsgiver selv om man er 100% sykemeldt? Med tilgjengelig mener jeg at arb.giver kan ringe og høre hvordan det står til osv...

Skrevet

Nei, det er NAV som skal vite det, etter det jeg husker.

Med vennlig hilsen

Gjest snikfrid
Skrevet

Nei, det er NAV som skal vite det, etter det jeg husker.

Med vennlig hilsen

Ok, men er det ikke noe med at arbeidsgiver skal ta kontakt med den syke etter et visst antall dager (IA)?

Skrevet

Ok, men er det ikke noe med at arbeidsgiver skal ta kontakt med den syke etter et visst antall dager (IA)?

Du plikter ikke å ha mobiltelefonen din på når du er sykemeldt. Uansett, du kan jo bare ringe dem tilbake fra utlandet, og du har jo uansett lov til å reise hvis NAV godkjenner det.

Med vennlig hilsen

Gjest syns jeg
Skrevet

du kan da vel være ærlig som andre????

Gjest snikfrid
Skrevet

Så så...ro deg ned! Jeg er verken sykemeldt eller i langtvekkistan jeg da, men jeg tror noen andre er det

Gjest snikfrid
Skrevet

Det er nav som skal godkjenne det.

Javel, takk! Vet du også noe om ståa hvis dette ikke er meldt nav og personen bare har reist?

Skrevet

Så lenge det er klarert med NAV så er det helt OK å reise til utlandet når man er sykemeldt.

Med vennlig hilsen

Gjest snikfrid
Skrevet

Så lenge det er klarert med NAV så er det helt OK å reise til utlandet når man er sykemeldt.

Med vennlig hilsen

Ja jeg vet jo at det kan være fullt lovlig å oppholde seg der, men synes likevel det er rart arbeidsgiver ikke skal informeres. Det er tross alt arb.giver som betaler lønn de første 16 dagene.

Gir meg liksom ikke helt jeg da ;-)

Skrevet

Ja jeg vet jo at det kan være fullt lovlig å oppholde seg der, men synes likevel det er rart arbeidsgiver ikke skal informeres. Det er tross alt arb.giver som betaler lønn de første 16 dagene.

Gir meg liksom ikke helt jeg da ;-)

Du kan sende et postkort med et fint bilde av stranden til arbeidsgiveren, hvis du insisterer! ;-)

Da blir de nok fornøyd!

Med vennlig hilsen

Gjest snikfrid
Skrevet

Du kan sende et postkort med et fint bilde av stranden til arbeidsgiveren, hvis du insisterer! ;-)

Da blir de nok fornøyd!

Med vennlig hilsen

Kunne heller tenkt meg og fått et kort slik at jeg visste hvor nøklene vi trenger når vedkommende går på offisiell ferie om fjorten dager befinner seg.

Puuh...lang setning men...

Skrevet

Javel, takk! Vet du også noe om ståa hvis dette ikke er meldt nav og personen bare har reist?

Blir feilutbetalingsak hvis det blir oppdaga. I noen tilfeller straffesak også. Kan du ikke bare be legen om en bekreftelse og søke om utlandsopphold? Eventuelt ta ut ferie?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...