Gå til innhold

NHD: Hvilken diagnose vil du gi religiøse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller bytter ut den ene avhengigheten med den andre? Jeg har sett flere eksempler på at mennesker som har vokst opp i religiøse hjem, har forertrukket rus i stedet for religion når de blir voksne. Som om de er avhengige av noe å støtte seg til, som ikke helt tilhører den vanlige hverdag.

Jeg hadde senest i dag en bekjent innom på jobben, som er rusmisbruker. Jeg spurte han om hvordan det sto til med "den og den" fra hans rusmiljø. Og han svarte da, at jo, det var var bra, men at de "selvfølgelig" hadde blitt "frelst"....og dermed klarte å holde seg rusfrie.

Men for de fleste vil det være sunnere å ha en tro enn å ruse seg. Jeg tror vi alle trenger noe å støtte oss til iblant, noen er så heldige å ha familie og venner å ty til når livet går en imot. Andre må ty til rus (eller religion?). Mange finner trøst og styrke i troen på at det er noe mer enn bare dette livet og oss mennesker, at det er noe guddommelig mektig som kan gripe inn og ordne opp hvis ting blir for ille.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men for de fleste vil det være sunnere å ha en tro enn å ruse seg. Jeg tror vi alle trenger noe å støtte oss til iblant, noen er så heldige å ha familie og venner å ty til når livet går en imot. Andre må ty til rus (eller religion?). Mange finner trøst og styrke i troen på at det er noe mer enn bare dette livet og oss mennesker, at det er noe guddommelig mektig som kan gripe inn og ordne opp hvis ting blir for ille.

Jeg vet ikke hva som er verst, jeg. Så lenge man er avhengig av noe utenfor seg selv, så er man temmelig sårbar.

Skrevet

Jeg vet ikke hva som er verst, jeg. Så lenge man er avhengig av noe utenfor seg selv, så er man temmelig sårbar.

Narkomane har i alle fall større problemer i forhold til arbeid, helse, familieliv og sånne ting.

Skrevet

Narkomane har i alle fall større problemer i forhold til arbeid, helse, familieliv og sånne ting.

Enig. Men det er bl.a. fordi det er kriminelt og være narkoman.

Gjest SommerDoler
Skrevet

Men det er noe merkelig ved det faktum at veldig mange narkomane blir "frelst", og dermed slutter med narkotika. Er det da en sykdom som flytter seg til en annen, eller hva er det som skjer? Jeg vet ikke...

Det er vel ikke så veldig mange narkomane som blir frels. Men av de få som slutter, så blir nok mange av dem frelst.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Enig. Men det er bl.a. fordi det er kriminelt og være narkoman.

Mener du at om bruk av narkotika ikke hadde vært kriminelt, ville du likestilt det å være narkoman med å f.eks være aktiv i en karismatisk frimenighet?

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Man får jo diagnoser for det meste i dag, så hvorfor ikke?

Det skader ikke å hverken tenke seg litt om, eller prøve å ta på seg litt nøytrale briller og lære litt om "de religiøse" før en stiller et såpass uintelligent og fordomsfullt spørsmål som dette!

Gjest solfryd
Skrevet

Jasså, du Akrabadada... Så du tror at religiøse er syke i hodet?

Hva med f.eks de som er seksuelt umoralske og begynner å hore rundt allerede i 14- års alderen... _De_ er virkelig noen som burde fått en psykiatrisk diagnose trædd over hodet, spør du meg...

Skrevet

Kanskje du først og fremst tenker på religiøse som oppfører seg merkelig, som de er bare i sin egen verden, mennesker som heier å skriker og digger seg selv på en måte ? Kanskje du også tenker på hysteri ?

Forstår deg i tilfelle der, når ikke folk kan oppføre seg som siviliserte mennesker. Men visst vi snakker om mennesker som har en sterk tro, så har ikke det å gjøre med å oppføre seg som gale i tilfelle.

"Kanskje du først og fremst tenker på religiøse som oppfører seg merkelig, som de er bare i sin egen verden, mennesker som heier å skriker og digger seg selv på en måte ?"

Å, var det fotballsupportere du snakket om? lol :)

Skrevet

"Kanskje du først og fremst tenker på religiøse som oppfører seg merkelig, som de er bare i sin egen verden, mennesker som heier å skriker og digger seg selv på en måte ?"

Å, var det fotballsupportere du snakket om? lol :)

Nei, jeg tenkte på sekter der mage oppfører seg som forskrudde, der en egentlig ikke kan lære noen ting, en at det kan virke noe underholdende for enkelte. En kan vel ikke kalle dette noen diagnose som en helhet, men det må vel kalles som et masshysteri.

• 2 uker senere...
Gjest Jeg vet
Skrevet

Jeg tror de rett og slett får noe å støtte seg til.

Neida, de opplever at Gud finnes, og erfarer det i sitt daglig liv.

Den hellige ånd åpenbarer hvilken vilje Gud har for den troende, og ved å erfare Guds eksistens og kraft endres det mentale i mennesket.Mennesket får troens øyner, som er en bevissthet utenfor det vanlige spekteret. Man begynner å se ting med andre øyner for å si det enkelt., og dette er likt for alle som tror. Altså, Jesus åpenbarer det samme til alle mennesker som tror på han, altså ekte troende, ikke de som bare leker at de tror.

Man erfarer at bibelen og den "bevistthet" som åpenbarer seg er ene og samme greia. Altså at ÅND og Ordet er samme sak.

Men dette ser man ikke hvis man ikke erfarer det. Og hvis man står utenfor det er det vanskelig å forstå. Det må erfares.

hidi, the scorpion
Skrevet

Neida, de opplever at Gud finnes, og erfarer det i sitt daglig liv.

Den hellige ånd åpenbarer hvilken vilje Gud har for den troende, og ved å erfare Guds eksistens og kraft endres det mentale i mennesket.Mennesket får troens øyner, som er en bevissthet utenfor det vanlige spekteret. Man begynner å se ting med andre øyner for å si det enkelt., og dette er likt for alle som tror. Altså, Jesus åpenbarer det samme til alle mennesker som tror på han, altså ekte troende, ikke de som bare leker at de tror.

Man erfarer at bibelen og den "bevistthet" som åpenbarer seg er ene og samme greia. Altså at ÅND og Ordet er samme sak.

Men dette ser man ikke hvis man ikke erfarer det. Og hvis man står utenfor det er det vanskelig å forstå. Det må erfares.

Veldig godt sagt, jeg vet;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...