Gå til innhold

barn og barnehagen

Anbefalte innlegg

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

"- Barnehagene konkurrerer om barna, og reklamerer med lengre åpningstider. Det fører til at barna blir lengre i barnehagen - i enkelte barnehager opptil elleve timer, sier Rygh.

- Og det er veldig lenge. Når en toåring sover 12 timer om natten, og er 11 timer i barnehagen, blir det ikke mye tid sammen med foreldrene. 11 timer i barnehagen er ekstremt.

Barn har ikke godt av å være for lenge i barnehagen, mener Rygh.

- Lange dager gir trøtte barn og mindre kontakt mellom foreldre og barn. Jeg mener dette er et avgjørende verdivalg. Barn ønsker å se sine foreldre i våken tilstand. Men med begge foreldre i full jobb, så ser barn allerede sine foreldre lite. Så med utvidet åpningstid i barnehagen, blir det nesten slik at barn både leveres og hentes i søvne, sier Rygh."

Dette stod på trykk på vg nett idag. Dette understreker den diskusjonen jeg startet for noen uker siden ang. barn og barnehager. Synes synd på dagens barn, som har barnehagen som sitt 1. hjem. Regner med at jeg får flere krasse svar/kommentarer på dette, men synes det er et tema som er veldig viktig i dagens samfunn. Det står senere i artikkelen, at en kan jo lure hvorfor noen får barn i det hele tatt, når de må være så lenge i barnehagen...

Skrevet

Jeg tror de færreste barn er så lenge i barnehagen. Foreldre trenger ikke "eksperter" til å fortelle seg det.

De foreldrene som bruker barnehagen så lenge annet enn unntaksvis, har antakelig så lite å tilby barnet sitt at det er bra for alle (barnet, samfunnet og foreldrene) at det faktisk har et barnehagetilbud

tror

Skrevet

Jeg er veldig enig i at det ikke er bra for hverken barn eller voksne at barna er i barnehagen 11 timer om dagen. Men, denne saken blir vinklet feil. At barnehagene har lange åpningstider betyr ikke nødvendigvis at barna er der fra dørene åpnes og til de stenges. Det betyr bare at de som har behov for tidlig åpningstid, kan leverer barna tidlig - og hente dem tidlig. Samt at de som har behov for sen åpningstid, kan levere barna sent og hente dem tilsvarende sent :)

Jeg er en svoren tilhenger av at foreldre og barn skal være sammen så mye som mulig, og liker ikke institusjonaliseringen av barna våre fra de er født. Men, det er nå en gang slik at det norske samfunnet er lagt opp til at de fleste må ha barn i barnehagen en eller annen gang.

Da er det jo fint at åpningstidene kan tilpasses både de som starter på jobb kl. 07 og slutter 15, og de som starter 8 og slutter 16. Noen steder opererer de også med senere åpningstider som favner de som jobber til både 17 og 18 også.

Gjest det finnes VELDIG mange barn som har mer enn 9 timers dag.
Skrevet

Jeg tror de færreste barn er så lenge i barnehagen. Foreldre trenger ikke "eksperter" til å fortelle seg det.

De foreldrene som bruker barnehagen så lenge annet enn unntaksvis, har antakelig så lite å tilby barnet sitt at det er bra for alle (barnet, samfunnet og foreldrene) at det faktisk har et barnehagetilbud

tror

Jeg skulle gjerne vært enig med det du skriver her. Dessverre jobber jeg i barnehage og ser at situasjonen til altfor mange av barna i våre avdelinger kommer under kategorien som trådstarter sikter til.

Så det stemmer ikke at det gjelder mindretallet av barn i vårt samfunn i dag.

Gjest MayLynn
Skrevet

Tror ikke mye på at unger til vanlig er i barnehagen 11 timer... Hos oss er regelen max 9 timer men de aller fleste gjør slik at den ene forelderen leverer og den andre henter. Dermed blir det kanskje bare 5-6 timer i barnehagen.

Det som kan være bra med lengre åpningstider er at det blir enklere for de som ikke jobber A4. Men det trenger jo ikke bety at ungene er i barnehagen 11 timer... Hvis ungen blir hentet 19 så blir den kanskje levert 12 og ikke 8.

Skrevet

Jeg skulle gjerne vært enig med det du skriver her. Dessverre jobber jeg i barnehage og ser at situasjonen til altfor mange av barna i våre avdelinger kommer under kategorien som trådstarter sikter til.

Så du mener at flertallet av norske barn ville ha 11-timers dager i barnehagen hvis åpningstidene var lange nok?

Beklager, det tillater jeg meg å tvile på,

Gjest det finnes VELDIG mange barn..
Skrevet

Så du mener at flertallet av norske barn ville ha 11-timers dager i barnehagen hvis åpningstidene var lange nok?

Beklager, det tillater jeg meg å tvile på,

Kall det flertall hvis du vil det, men saken her er at det er ikke så få barn som har kun maks 9 timer i barnehagen slik du forespeiler.

En ting er at foreldre ikke jobber mer enn 8 timers arbeidsdag og har lang vei til jobb, men utrolig mange av dem tar også handlingen i butikken før de henter ut sine barn. Og vi vet alle at det fort går en stund i matbutikken og kassakøen også. Dermed er timene fort opp i 10-11 timer fra levering til henting.

Vi har svært mange barn som leveres ved åpningstid klokka 7 om morgenen, og hentes ut fem minutter før stengetid klokka 17.30.

Voksne hadde ikke trivdes med å vært på jobb i så mange timer i et strekk, så hvorfor skal barn måtte gjennomgå det?

De samme foreldrene forstår heller ikke hvorfor barna deres stadig er så sure og grinete når de kommer hjem...

Jeg synes barnehage er et perfekt sted å oppholde seg om dagen, men innen rimelighetens grenser. Og støtter tiltak som kan få barnas hverdag til å bli bedre.

Vil kun presisere i dette innlegget at det er ikke snakk om ressurssvake foreldre , men høyst oppegående folk , som deg og meg og naboen..og det er mange av dem!

Gjest det finnes VELDIG mange barn..
Skrevet

Tror ikke mye på at unger til vanlig er i barnehagen 11 timer... Hos oss er regelen max 9 timer men de aller fleste gjør slik at den ene forelderen leverer og den andre henter. Dermed blir det kanskje bare 5-6 timer i barnehagen.

Det som kan være bra med lengre åpningstider er at det blir enklere for de som ikke jobber A4. Men det trenger jo ikke bety at ungene er i barnehagen 11 timer... Hvis ungen blir hentet 19 så blir den kanskje levert 12 og ikke 8.

Når du ikke jobber i barnehage, så synes jeg det er galt at du automatisk tror at det er de færreste barn som har så lange dager.

Lange åpningstider er bra, men med et vist antall timer med oppholdstid der hver dag trenges dessverre for svært mange barn for at det ikke blir for lange dager.

Skrevet

Jeg kan ikke tenke meg at foreldre ønsker at barna skal være i barnehagen 11 timer hver dag. Det må være helt ekstreme tilfeller i så fall...

Gjest MayLynn
Skrevet

Når du ikke jobber i barnehage, så synes jeg det er galt at du automatisk tror at det er de færreste barn som har så lange dager.

Lange åpningstider er bra, men med et vist antall timer med oppholdstid der hver dag trenges dessverre for svært mange barn for at det ikke blir for lange dager.

Jobber ikke i barnehage men man ser jo når de andre barna blir levert og hentet...

Gjest surreal
Skrevet

Jobber i barnehage.

Åpningstid 0715-1630.

De fleste blir levert rundt 830-9, og blir hentet i 1600 tiden.

Noen få blir levert 0715 og hentet 1630 hver dag, pga jobb.

Hadde åpningstiden vært lenger, hadde akkurat disse vært i barnehagen lenger - det er bare så vidt tidsskjemaet til foreldrene holder.

De fleste barna har 7-8 timers dag, noen kortere, noen lenger.

Tviler på at disse hadde hatt noe særlig lenger oppholdstid dersom vi utvidet åpningstiden vår.

Men de barnehagene som har så lang åpningstid regner jeg med lager et system for å sikre at barna ikke få for lang oppholdstid.

Det står i de fleste vedtekter at standard oppholdstid er ca 9 timer om dagen - det blir sjelden tatt tak i om noen går over denne tiden. (Hvis det er snakk om ca 1 t for dag)

Med en barnehage med så lang åpningstid krever det bemanning kanskje med 2-3 skift pr dag (v døgnåpent), noe som også vil kreve mer nøyaktigere oppfølging av leverings- og hentetider pr barn.

Skrevet

Du jobber jo ikke i alle barnehager. Jeg har selv hatt barn i barnehage i mange år og har jo sett at de fleste barna har langt mindre enn 11-timersdag. Vi leverte ca. 7.30 og hentet rundt 15.30 og jeg tror våre var blandt de med lengst dag.

trollemor;o)
Skrevet

jeg er enig... men håper det ikke er så innmari mange som er i barnehagen i 11 timer...??

trollemor;o)
Skrevet

Jobber i barnehage.

Åpningstid 0715-1630.

De fleste blir levert rundt 830-9, og blir hentet i 1600 tiden.

Noen få blir levert 0715 og hentet 1630 hver dag, pga jobb.

Hadde åpningstiden vært lenger, hadde akkurat disse vært i barnehagen lenger - det er bare så vidt tidsskjemaet til foreldrene holder.

De fleste barna har 7-8 timers dag, noen kortere, noen lenger.

Tviler på at disse hadde hatt noe særlig lenger oppholdstid dersom vi utvidet åpningstiden vår.

Men de barnehagene som har så lang åpningstid regner jeg med lager et system for å sikre at barna ikke få for lang oppholdstid.

Det står i de fleste vedtekter at standard oppholdstid er ca 9 timer om dagen - det blir sjelden tatt tak i om noen går over denne tiden. (Hvis det er snakk om ca 1 t for dag)

Med en barnehage med så lang åpningstid krever det bemanning kanskje med 2-3 skift pr dag (v døgnåpent), noe som også vil kreve mer nøyaktigere oppfølging av leverings- og hentetider pr barn.

Da jeg hadde barnehagebarn ønsket jeg at det var ok å levere barna i bhg kl 11, men fikk mange hint om at 09.30 var "sise frist". Noen ganger kunne jeg levert kl 13.00. Noen ganger kunne det passet å hente kl 18.00 og andre ganger kl 14.00.

trollemor;o)
Skrevet

Jeg kan ikke tenke meg at foreldre ønsker at barna skal være i barnehagen 11 timer hver dag. Det må være helt ekstreme tilfeller i så fall...

Jeg tror det finnes foreldre som kunne tenkt seg å hatt barna i bhg 24/7.... ikke mange, men de finnes.

trollemor;o)
Skrevet

JA!! Vi hadde trengt en slik barnehage! (da barna var i barnahage alder altså...) Det burde vært max 8 timer pr dag. Jeg syns 8 timer i bgh hver dag er vanvittig mye... stakkars unger!!!! Ikke fordi de har det vondt i bhg, men fordi de ikke får sett foreldrene mer.

trollemor;o)
Skrevet

Menhar dere ikke max-tid? ingen barn burde vært lenger enn 8 timer pr dag. (Det er mer enn formye, men vet jo at mange jobber så lenge)

Gjest surreal
Skrevet

Da jeg hadde barnehagebarn ønsket jeg at det var ok å levere barna i bhg kl 11, men fikk mange hint om at 09.30 var "sise frist". Noen ganger kunne jeg levert kl 13.00. Noen ganger kunne det passet å hente kl 18.00 og andre ganger kl 14.00.

Jeg er ped.leder. Jeg prøver å minne mine kollegaer på at foreldre og barn er våre kunder/brukere. Det er noen familier som nesten konsekvent leverer litt før 12, fordi det passer familien sånn.

Noen assistenter irriterer seg voldsomt over dette - fordi de ikke forholder seg til kjernetiden. Jeg tenker mer sånn at vi kjører vårt opplegg og planer, så får de komme når det passer dem. Hvis vi er på tur, så går dessverre barnet glipp av denne turen, men kan heller være med på en annen neste gang. Vi prøver å tilpasse så godt vi kan og være fleksible, men må også planlegge og gjennomføre dette, selv om det ikke passer for alle. Men foreldrene (og barnet) skal ikke føle at de "kommer for sent" til barnehagen - eller føle seg uglesett pga de kommer utenfor kjernetiden! Dette er en uting!

Jeg syns det er FLOTT at foreldre og familier prioriterer å være sammen og ha feks. lange morgener mens de fremdeles kan. :)

Skrevet

Kall det flertall hvis du vil det, men saken her er at det er ikke så få barn som har kun maks 9 timer i barnehagen slik du forespeiler.

En ting er at foreldre ikke jobber mer enn 8 timers arbeidsdag og har lang vei til jobb, men utrolig mange av dem tar også handlingen i butikken før de henter ut sine barn. Og vi vet alle at det fort går en stund i matbutikken og kassakøen også. Dermed er timene fort opp i 10-11 timer fra levering til henting.

Vi har svært mange barn som leveres ved åpningstid klokka 7 om morgenen, og hentes ut fem minutter før stengetid klokka 17.30.

Voksne hadde ikke trivdes med å vært på jobb i så mange timer i et strekk, så hvorfor skal barn måtte gjennomgå det?

De samme foreldrene forstår heller ikke hvorfor barna deres stadig er så sure og grinete når de kommer hjem...

Jeg synes barnehage er et perfekt sted å oppholde seg om dagen, men innen rimelighetens grenser. Og støtter tiltak som kan få barnas hverdag til å bli bedre.

Vil kun presisere i dette innlegget at det er ikke snakk om ressurssvake foreldre , men høyst oppegående folk , som deg og meg og naboen..og det er mange av dem!

Det er ikke jeg som kaller det flertall, det er du som sier at dette (11 timers dag) ikke gjelder et mindretall.

Men det blir uansett bare spekulasjoner, siden det foreløpig er langt kortere åpningstider de fleste steder. Jeg tror bare ikke at de foreldrene som idag er nødt til å bruke mesteparten av maks. oppholdstid, nødvendigvis vil fortsette å gjøre det hvis den øker med flere timer,

Gjest MayLynn
Skrevet

JA!! Vi hadde trengt en slik barnehage! (da barna var i barnahage alder altså...) Det burde vært max 8 timer pr dag. Jeg syns 8 timer i bgh hver dag er vanvittig mye... stakkars unger!!!! Ikke fordi de har det vondt i bhg, men fordi de ikke får sett foreldrene mer.

I vår kommune er det max 9 timer pr dag. Uansett om barnehagen har lenger åpningstid. Men de færreste lar ungene være der så lenge. Men om man en dag må både levere og hente selv og ikke kan flexe så forstår jegt at det kan blir 9 timer hvis man har en halvtimes reisevei.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...