Gå til innhold

Tann som flytter på seg


Gjest -ei som er redd for tanna si_

Anbefalte innlegg

Gjest -ei som er redd for tanna si_

Hei! Jeg er ei jente på 29 år. Jeg har ei fortann i overkjeven (den venstre bakre fortannen) som flytter på seg. Den har flyttet på seg siden jeg tok av reguleringen for ca 15 år siden. Jeg er redd den skal forsvinne bak de to tennene som er ved siden av den. Den er sjenerende. Jeg kan ikke sette på skalfasett pga at den går bak fortannen nede når jeg biter sammen. Er det noe jeg kan gjøre med dette uten at jeg må ha regulering? Kan jeg for eksempel sette på en krone? Kan det gjøre at den ikke flytter seg så mye? Dette bekymrer meg en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Fortsetter under...

Lillian P. Hajdu, tannlege

Du må nok presse tannen inn i overbitt igjen.

Da må du sette på regulering igjen. Oppe og nede.

Det finnes nå imidlertid ny metode med gjennomsiktige skinner, som tres utenpå tennene, og øver press på de tennene man vil flytte på. Det kalles INVISALIGN. Se ww.invisalign.com Veldig fin metode som gjør at du får et bredere smil. Du går med de tynne gjennomsiktige skinnene hele døgnet og tar de kun ut når du spiser og pusser tennene. de kan du i tilegg bleke tennene med.

Er den aktuelle tannen stygg og slitt og boret på,anbefaler jeg en krone i porselen, hvis da ikke mellomrommet imellom hjørnetannen og fortannen er for smal,da risikerer du å få en veldig tynn og smal tann ,men ute i bittet.

Noen ganger må man i tilegg rotfylle tannen hvis det er nærme nerven når man sliper den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...