Gå til innhold

Motsatt av glatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=ujevn&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&s=n&alfabet=n&renset=j

Men ujven kan også bety humpete, ruglete. Så ujven kan tydeligvis BÅDE bety humpette/ruglete og ru, me ru og humpete/ruglete er ikke helt det samme.

Limer du fast et sandpapir på et helt plant bord, er det ru, men ikke humpete.

Fortsetter under...

Gjest prust
Skrevet

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=ujevn&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&s=n&alfabet=n&renset=j

Men ujven kan også bety humpete, ruglete. Så ujven kan tydeligvis BÅDE bety humpette/ruglete og ru, me ru og humpete/ruglete er ikke helt det samme.

Enig med deg.

Hvordan synes du jeg skal skrive skjur? Skjur eller sjur?

Nå skal jeg jammen bruke det såpass mye at ungene begynner å bruke det også. De er litt trege til å bruke "gamle" kristiansandsord....

Skrevet

Er ''ujven '' en trykkleif eller er det også et ord jeg må bli bedre kjent med? (Du har skrevet det to ganger, og første gangen var jeg sikker på at du mente ujevn.)

Gjest prust
Skrevet

Er ''ujven '' en trykkleif eller er det også et ord jeg må bli bedre kjent med? (Du har skrevet det to ganger, og første gangen var jeg sikker på at du mente ujevn.)

Tror det bare betyr at klokka er halv to og at både du, jeg og morsan burde legge oss... ;-)

Natta!

Skal si mine tråder ruler på de 25 siste innleggene nå :-) Har vel aldri skjedd før!

*s*

Skrevet

Tror det bare betyr at klokka er halv to og at både du, jeg og morsan burde legge oss... ;-)

Natta!

Skal si mine tråder ruler på de 25 siste innleggene nå :-) Har vel aldri skjedd før!

*s*

Natta:-)

Skrevet

Ja, her går'e unna Gunnar! ;-)

Annonse

Skrevet

Enig med deg.

Hvordan synes du jeg skal skrive skjur? Skjur eller sjur?

Nå skal jeg jammen bruke det såpass mye at ungene begynner å bruke det også. De er litt trege til å bruke "gamle" kristiansandsord....

Skjur, kanskje?

Sjur er jo et navn, så kanskje greit å stave dialektordet annerledes?

Gjest prust
Skrevet

Skjur, kanskje?

Sjur er jo et navn, så kanskje greit å stave dialektordet annerledes?

Ja, mannen min har ertet meg litt med det ordet, og spurt meg om det kjennes "knut" ut, hvis jeg sier at noe kjennes skjurt ;-)

Jeg får gå for skjurt!

Natta!

Gjest høstløv
Skrevet

Merkelig at det ordet ikke finnes på bokmål.

I mitt hode kan jeg si "Det går så tregt" eller "Det er så skjurt".

Hvis du kjenner på en flate og skal beskrive den, og den da IKKE er glatt (som f.eks. uhøvla bord eller belegningsstein) - hvordan beskriver du den da?

''Hvis du kjenner på en flate og skal beskrive den, og den da IKKE er glatt (som f.eks. uhøvla bord eller belegningsstein) - hvordan beskriver du den da?''

Ru

mariaflyfly
Skrevet

Merkelig at det ordet ikke finnes på bokmål.

I mitt hode kan jeg si "Det går så tregt" eller "Det er så skjurt".

Hvis du kjenner på en flate og skal beskrive den, og den da IKKE er glatt (som f.eks. uhøvla bord eller belegningsstein) - hvordan beskriver du den da?

Den er ru. Eller flisete, hvis det er snakk om en treoverflate. :)

Gjest prust
Skrevet

Nei, er den ujven ville jeg heller sagt ruglete. Ru er jo f eks et finfint sandpapir.

Du glemte å svare meg på om du sier "et RUTT sandpapir"

?

Skrevet

?

Jeg er ikke morsan, men ville sagt et ru elller ruglete sandpapir - alt etter konsistensen...

Gjest prust
Skrevet

Jeg er ikke morsan, men ville sagt et ru elller ruglete sandpapir - alt etter konsistensen...

Jamen adjektiv til et intetkjønnsord, skal jo ha T på slutten...

Og i bokmålsordbøka står det at det heter RUTT.... men det høres jo helt merkelig ut....

Annonse

Skrevet

Jamen adjektiv til et intetkjønnsord, skal jo ha T på slutten...

Og i bokmålsordbøka står det at det heter RUTT.... men det høres jo helt merkelig ut....

Huff, PC'n lever sitt eget liv for tida, så klarte å poste svaret som et nytt innlegg..

Men enig; rutt er i overkant - kanskje ruglete er bedre om du ikke forbinder det med f.eks kondomer ;-)

Skrevet

?

Uansett er "rutt sandpapir" smør på flesk ;-)

Men om det hadde vært en annen ting... usikker. Kunen kanskje sagt "rutt", eller så ville jeg ha endret setningen slik at jeg brukte "ru" uten bøyning?

*tenker så det knaker hvilke intetkjønnsord man kan bruke ru om*

En ru planke, en ru bordflate, men ikke et rutt hus;-) Et ark kan kanskje være rutt (!), men man kan jo si overflaten på dette arket kjentes skikkelig ru ut" f eks.

Skrevet

?

Om sandpapir sier man at det enten er fint eller grovt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...