Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest prust
Skrevet

Jeg kom på et annet ord, som min farmor brukte:

å trutne

Noen som vet hva det betyr? Jeg vet hva det betyr, men har ikke hørt det brukt noe særlig de siste 10-20 årene.

Skrevet

Når man setter en trebåt i vann slik at den trekker til seg vann, sier vi at den trutner.

Skrevet

Å trutne brukes om treverk. F.eks skal trebåter trutne for bli tette. Det innebærer at de må ligge i vann til treverket er gjennomtrukket av vann og utvider seg.

Turtne brukes også om dører som"slår" seg, det vil si at treverket sveller pga fuktighet og dørene blir vanskeligeå få opp.

Skrevet

Det er et ord jeg kun er vant til å bruke i forbindelse med treverk og vann,så derfor er det kanskje ikke så mye i bruk lenger:-)

Men det betyr visst også det samme som å hovne opp.

Gjest prust
Skrevet

Å trutne brukes om treverk. F.eks skal trebåter trutne for bli tette. Det innebærer at de må ligge i vann til treverket er gjennomtrukket av vann og utvider seg.

Turtne brukes også om dører som"slår" seg, det vil si at treverket sveller pga fuktighet og dørene blir vanskeligeå få opp.

Ja, det var slik hun brukte det ordet:

''Å trutne brukes om treverk. F.eks skal trebåter trutne for bli tette. Det innebærer at de må ligge i vann til treverket er gjennomtrukket av vann og utvider seg.''

Brukte det om hummerteiner som ble lagt i vann noen dager før de skulle brukes (det gjør min far fremdeles, og han bruker nok ordet ennå) - og også om ulike hageredskaper som ble satt i ei bøtte med vann dagen før de skulle brukes for at f.eks. potetgrevet skulle sitte ordentlig godt fast i trehåndtaket.

''Trutne brukes også om dører som"slår" seg, det vil si at treverket sveller pga fuktighet og dørene blir vanskeligeå få opp.''

Ja, det sa hun også, at vinduet hadde trutna, når det liksom var litt vridd eller hadde forandret seg pga fukt.

Gjest prust
Skrevet

Når man setter en trebåt i vann slik at den trekker til seg vann, sier vi at den trutner.

Ja, nettopp :-)

Se svar til avidi.

Jeg skal jammen begynne å bruke det ordet igjen, slik at det ikke forsvinner :-)

Gjest prust
Skrevet

Det er et ord jeg kun er vant til å bruke i forbindelse med treverk og vann,så derfor er det kanskje ikke så mye i bruk lenger:-)

Men det betyr visst også det samme som å hovne opp.

Ja, svigermor, som er fra indre Vestlandet, bruker det om fingre som er trutne, eller ei tå som er truten osv.

Men jeg forbinder det med treverk ja.

Skrevet

Å hovne opp. Her i Telemark brukes det ofte; en truten finger er hoven. Trutner kroppen, er den hoven eller fylt av vann....

Skrevet

Å hovne opp. Her i Telemark brukes det ofte; en truten finger er hoven. Trutner kroppen, er den hoven eller fylt av vann....

Skrevet

Skrevet

Huff, data'n var treg...

Gjest Shira :o)
Skrevet

Trutne bruker jeg om å hovne opp. Eller, jeg bruker det vel ikke så mye, men mange i familien min gjør.

Trutne brukes også om treverk, trebåt f.eks som skal ligge i vann for å bli tett. Vi uttaler det tråtne.

Skrevet

Å gjøre noe tett. Som når man setter en trebåt på vannet om våren. Den må trekke til seg vann og trutne, altså bli tett, ellers er den jo farlig. :)

Skrevet

Å gjøre noe tett. Som når man setter en trebåt på vannet om våren. Den må trekke til seg vann og trutne, altså bli tett, ellers er den jo farlig. :)

Hehe, ser at flere bruker det om båter. .)

Skrevet

Når f.eks en finger trutner, sveller den ut og blir tykk.

Gjest Gatesleng
Skrevet

Når f.eks en finger trutner, sveller den ut og blir tykk.

Er en ølmage trutnet også?

Skrevet

Er en ølmage trutnet også?

Vi bruker ikke order truten om ølmage!

Skrevet

Det driver robåten på hytta med hver vår. Først tjæres den, og så trutnes den... Samme med slegga f.eks.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...