Gå til innhold

Familiestrid.

Gjest trist og lei og sint

Anbefalte innlegg

Gjest trist og lei og sint
Skrevet

Jeg har en ting jeg lurer på vedrørende hyttebruk i familier.

Min ene forelder eier en hytte som har vært i familen i alle tider. Det er den hytta både han, jeg og mine to halvsøsken har vært på i oppveksten og nå som voksne.

De siste 10-15 årene har det stort sett vært jeg, min (lille) familie og min forelder som har brukt hytta.

Det er en liten hovedhytte med to soverom, stue. Et anneks til tilfeldig bruk (søsknene mine har brukt det de siste årene, og det er ganske skittent og utrivelig der, i motsetning til i hovedhytta)

Det siste året har mitt ene søsken fått sin egen familie, og har begynt å bruke hytta mer. Det er en del uklarhet i forhold til avtaler og bruken av hytta, og oppstår ofte kræsj mellom hvem som skal dra når (ikke plass til alle på en gang vinterstid, men det er det sommerstid). Jeg har følt at det er et ønske om at jeg skal vike, selv om jeg i utgangspunktet har lagd en avtale med forelderen min om når jeg skal dra ut.

Det toppet seg nå i starten av sommerferien. Jeg hadde avtalt å dra ut et par uker for å feriere sammen med min forelder og ektefelle. Dagen før fikk jeg telefon - da var søskenet mitt allerede der med sin familie - det var ønskelig at jeg ikke brukte rommet "mitt", men et anneks som jeg aldri har pleid å bruke. Jeg sa at det var uaktuelt, og at vi kom ut som planlagt og avtalt, og at da fikk evt. de andre flytte i annekset.

Sånn ble det i en uke, men jeg fikk følelsen av at de syntes jeg var vanskelig som insisterte på å bruke det rommet som er ansett som "mitt" i stedet for å flytte ut i annekset.

Jeg fikk også beskjed om at søskenet mitt hadde sett for seg å være på hytta hele sommeren med sin familie (mao. 8 uker), og at de kom til å bruke hele hytta, inkl. mitt rom. Dette hadde ikke vært snakk om før vi faktisk var på hytta på vår 14-dagers ferie.

Jeg sa at jeg hadde tenkt meg ut litt mer (kanskje en uke), og at jeg da forventet at jeg kunne bruke "mitt" rom, siden de andre da ville få fortinnsrett på hele hyttebruken i alle de andre ukene. Mao. 3 uker til meg, og 5 til de andre.

Min forelder ga meg beskjed om at h*n hadde bestemt at jeg måtte flytte ut av rommet "mitt" etter den første uka, og at hvis jeg skulle komme mer på hytta i sommer, så måtte jeg bo i annekset. Jeg sa at det var urimelig og at jeg ikke kom til å gjøre det.

Jeg føler at dette er veldig urettferdig ovenfor meg og min familie. Jeg prøvde å argumentere saklig, men kom ikke igjennom til forelderen min. Det endte med at jeg pakket og dro etter den første uka, jeg orket ikke å være der lengre.

Har jeg oppfattet situasjonen riktig, eller er det jeg som er urimelig her (som mitt søsken og min forelder gir uttrykk for)?

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tusseline

15

• EnolaGay

5

• frosken

3

• morsan

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvorfor tenker du at det ene av de to soverommene tilhører deg mer enn de andre?

Skrevet

Det er din forelder som eier hytta om som dermed bestemmer - rimelig eller urimelig er intet poeng.

Skrevet

Det er din forelder som eier hytta om som dermed bestemmer - rimelig eller urimelig er intet poeng.

Det er jeg fullstendig klar over, og det var ikke det jeg lurte på ;)

Skrevet

Hvorfor tenker du at det ene av de to soverommene tilhører deg mer enn de andre?

Fordi det har vært jeg som har brukt det i alle år, pga. stor aldersforskjell mellom oss søsken. Det har blitt betegnet som "mitt" rom - og for søsknene har det vært mer attraktivt å bruke annekset i oppveksten, tenåra og tidlig voksenliv (som er der de er nå).

(Prøvde meg med et anonymt nick - det funker dårlig ser jeg ;) Pytt, pytt).

Gjest egoistisk gjort
Skrevet

Du synes du har opsjon på dette rommet, og hytta, og setter deg selv foran dine halvsøsken. Ikke flatterende.

Skrevet

Du synes du har opsjon på dette rommet, og hytta, og setter deg selv foran dine halvsøsken. Ikke flatterende.

Ja og nei.

Vi hadde avtalt at vi skulle ut i to uker, da var det ikke noe snakk om at noen av søsknene skulle ut. Derfor antok jeg at jeg kunne bruke det rommet jeg pleier å bruke.

Du synes det er mer egoistisk av meg å forvente å bruke dette rommet i 2-3 uker, framfor at søskenet mitt forventer å kunne bruke det i 8 uker?

Skrevet

Fordi det har vært jeg som har brukt det i alle år, pga. stor aldersforskjell mellom oss søsken. Det har blitt betegnet som "mitt" rom - og for søsknene har det vært mer attraktivt å bruke annekset i oppveksten, tenåra og tidlig voksenliv (som er der de er nå).

(Prøvde meg med et anonymt nick - det funker dårlig ser jeg ;) Pytt, pytt).

Jeg tror jeg synes det er litt "sært" at du tenker du kan fortsette å ha fortrinnsrett på det ene soverommet bare fordi du er eldst.

Bor faren din på det andre soverommet forresten? Og hvordan gjorde dere det når alle var barn, sov dere sammen da?

Hva var argumentene søskene dine hadde?

Jeg prøver å forstå dynamikken i det som skjedde, først hvorfor det er såpass viktig for deg å få akkurat det soverommet, og så hvorfor faren din valgte å markere at "nok var nok" og forviste deg til annekset.

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja og nei.

Vi hadde avtalt at vi skulle ut i to uker, da var det ikke noe snakk om at noen av søsknene skulle ut. Derfor antok jeg at jeg kunne bruke det rommet jeg pleier å bruke.

Du synes det er mer egoistisk av meg å forvente å bruke dette rommet i 2-3 uker, framfor at søskenet mitt forventer å kunne bruke det i 8 uker?

Jeg synes det er mer trist, at familier ikke klarer å utarbeide en ferieplan for hvert år, i slike tilfeller!

Gjest egoistisk gjort
Skrevet

Ja og nei.

Jeg synes det er tragisk at dere orker å krangle om dette. Hvorfor er du så i mot å bruke annekset? Vask det, og gjør det "ditt".

Skrevet

Jeg tror jeg synes det er litt "sært" at du tenker du kan fortsette å ha fortrinnsrett på det ene soverommet bare fordi du er eldst.

Bor faren din på det andre soverommet forresten? Og hvordan gjorde dere det når alle var barn, sov dere sammen da?

Hva var argumentene søskene dine hadde?

Jeg prøver å forstå dynamikken i det som skjedde, først hvorfor det er såpass viktig for deg å få akkurat det soverommet, og så hvorfor faren din valgte å markere at "nok var nok" og forviste deg til annekset.

Ja, forelderen min bruker det andre rommet. Søsknene mine har brukt annekset og soverommene litt om hverandre.

Da jeg var barn, brukte jeg dette rommet sammen med bestemoren min. Da jeg var tenåring brukte jeg annekset. Da søsknene mine var barn brukte de dette soverommet (da var jeg i tidlig voksen-periode, og var ikke så interessert i å være på hytta noen år), da de ble tenåringer og fram til i dag - har de brukt annekset. Vi har egentlig ikke vært der så mye samtidig, pga. ulikhetene i alder og livsfase.

Jeg tenker vel ikke at jeg har fortrinnsrett over dette soverommet, men jeg ville gjerne ha analysert denne situasjonen. Pga. følelser ser jeg nok det ikke helt klart selv :).

Søskenet mitt som ønsker å bruke hytta hele sommeren i år, vil bruke hele hytta til sin familie. Det hadde fint vært plass til alle i hovedhytta, men foreldren min vil alså at søskenet mitt skal kunne disponere hele hovedhytta hele sommeren uten at vi er der.

Tidligere praksis har alltid vært at forelderen bestemmer, og dette har jeg alltid innrettet meg etter. Jeg føler ikke at jeg har fått noen spesiell fortrinnsrett, som jeg nå føler at søskenet mitt får. Det har aldri vært kræsj med timingen oss i mellom tidligere.

Skrevet

Jeg synes det er tragisk at dere orker å krangle om dette. Hvorfor er du så i mot å bruke annekset? Vask det, og gjør det "ditt".

Ja, det er vel det jeg burde gjøre, men det orker jeg ikke.

Gjest speer
Skrevet

''det er ganske skittent og utrivelig der''

Går det ikke an å gjøre noe med akkurat det?

Gjest høstløv
Skrevet

Ja, forelderen min bruker det andre rommet. Søsknene mine har brukt annekset og soverommene litt om hverandre.

Da jeg var barn, brukte jeg dette rommet sammen med bestemoren min. Da jeg var tenåring brukte jeg annekset. Da søsknene mine var barn brukte de dette soverommet (da var jeg i tidlig voksen-periode, og var ikke så interessert i å være på hytta noen år), da de ble tenåringer og fram til i dag - har de brukt annekset. Vi har egentlig ikke vært der så mye samtidig, pga. ulikhetene i alder og livsfase.

Jeg tenker vel ikke at jeg har fortrinnsrett over dette soverommet, men jeg ville gjerne ha analysert denne situasjonen. Pga. følelser ser jeg nok det ikke helt klart selv :).

Søskenet mitt som ønsker å bruke hytta hele sommeren i år, vil bruke hele hytta til sin familie. Det hadde fint vært plass til alle i hovedhytta, men foreldren min vil alså at søskenet mitt skal kunne disponere hele hovedhytta hele sommeren uten at vi er der.

Tidligere praksis har alltid vært at forelderen bestemmer, og dette har jeg alltid innrettet meg etter. Jeg føler ikke at jeg har fått noen spesiell fortrinnsrett, som jeg nå føler at søskenet mitt får. Det har aldri vært kræsj med timingen oss i mellom tidligere.

Jeg forstår godt at forelderen din skjærer igjennom tvert, når du kommer og lager ufred og dårlig stemning.

Gjest høstløv
Skrevet

Hvorfor mener du at de andre søskene dine skal bo der, når du ikke orker det selv?

Ikke orker du å vaske og lage det trivelig der heller.

Forelderen din er sikkert lei av at du kommer og ødelegger feriestemningen, derfor sier de at de andre får lov å disponere hytten uten din innblanding.

Du har tross alt fått bruke hytten på dine premisser i mange år allerede. Så det hadde vel vært fint å vise litt ydmykhet i forhold til at dine søsken sine endrede behov.

Gjest høstløv
Skrevet

Beklager, jeg la inn et innlegg under ditt, det skulle være til trådstarter.

:-)

Gjest høstløv
Skrevet

"det er ganske skittent og utrivelig der"

Hvorfor mener du at de andre søskene dine skal bo der, når du ikke orker det selv?

Forelderen din er sikkert lei av at du kommer og ødelegger feriestemningen, derfor sier de at de andre får lov å disponere hytten uten din innblanding.

Du har tross alt fått bruke hytten på dine premisser i mange år allerede. Så det hadde vel vært fint å vise litt ydmykhet i forhold til at dine søsken sine endrede behov.

Skrevet

"Hvorfor mener du at de andre søskene dine skal bo der, når du ikke orker det selv?"

Jeg mener ikke at _de_ skal bo der på generell basis. Jeg mener at det ene søskenet mitt kan bo der i de ukene jeg også skal feriere der i_ år_, i og med at søskenet mitt disponerer hele hytta resten av sommeren.

"Forelderen din er sikkert lei av at du kommer og ødelegger feriestemningen, derfor sier de at de andre får lov å disponere hytten uten din innblanding."

Hva mener du egentlig med dette?

På hvilken måte ødelegger jeg feriestemningen, mer enn det for eksempel søskenet mitt gjør? Søskenet mitt forventer jo å få bruke hele hytta i 8 uker, jeg forventet å bruke ett soverom i 2-3 uker.

"Du har tross alt fått bruke hytten på dine premisser i mange år allerede. Så det hadde vel vært fint å vise litt ydmykhet i forhold til at dine søsken sine endrede behov."

Ja, jeg har fått bruke hytta masse tidligere år når søsknene mine ikke har hatt behov for det samme. Men det betyr vel ikke at jeg skal bli satt til side fordi søskenet mitt finner ut at h*n skal dit også (etter at jeg har spurt om å komme ut, og gjort avtaler på dette). Hvorfor skal bare jeg vise ydmykhet, gjelder ikke det alle?

Skrevet

"det er ganske skittent og utrivelig der"

Jeg svarte på dette et annet sted i tråden.

Skrevet

Jeg forstår godt at forelderen din skjærer igjennom tvert, når du kommer og lager ufred og dårlig stemning.

?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...