Gå til innhold

Bivirkninger av medsin man må ha

Anbefalte innlegg

Gjest Statina
Skrevet

Jeg har arvelig høyt kolesterol, noe som har slått til nå etter at jeg ble femti. Jeg har prøvd Simvastatin (i fjor) og maste meg til å slutte med det fordi jeg fikk så hyppige diareer. Men jeg må ta noe, så nå har legen satt meg på Lipitor, og etter en uke er diareene i gang igjen.

Det er ikke sånn at jeg flyr på do hele dagen, heller ikke har jeg diare hver dag. Men et par dager i uken er jeg "bundet til huset" i noen timer om morgenen.

Jeg er småkvalm og småsvimmel også. Bitter smak i munnen. Det jeg håper på og som jeg spør dere om: er det vanlig at slikt "går seg til", at det verste gir seg etter en stund? Med Simvastatinen holdt jeg ut i to måneder, uten at det ble veldig mye bedre, bare litt.

Noen med peiling her? Doktoren bare rister på hodet og trekker på skuldrene med et smil. Hun kan ikke si det, antakelig. Vet ikke.

Skrevet

Forsøk å spise jevnt over fettfattig, jeg vil tro det er fettinnholdet i maten du spiser kombinert med Lipitor som gir deg trøbbel.

Gjest prøv videre, stå på..
Skrevet

Legg om kostholdet totalt og se om ikke du kan leve uten medisin i perioder. Men det er du nok allerede fortalt av lege.

På den annen side så tar det flere uker for en medisin å tilpasse seg kroppen din. Men etter to mnd., synes jeg vel at du har ventet lenge nok. Da skal lege bytte medisin til annet merke slik at du kan finne en til slutt som ikke gir så mange plager. Det finnes mange merker på markedet, men husk at legene aller først gir ut medisiner som apotekene ønsker skal selges, fordi de er rimeligst. Jeg har flere ganger opplevd apotek som har byttet medisin i forhold til resepter fordi det gir dem mer gevinst i utbytte. Da må man stå på kravene og kreve tilbake det merket som man ønsker i utgangspunktet. Ofte kan det nemlig fortsatt bestilles..

Gjest Statina
Skrevet

Forsøk å spise jevnt over fettfattig, jeg vil tro det er fettinnholdet i maten du spiser kombinert med Lipitor som gir deg trøbbel.

Jeg skulle tilfeldigvis til fastlegen og hente noen resepter i dag, og har fått bekreftet det filiokus81 og Sør sa, det kan hjelpe på den dårlige magen om man er flink med den fettfattige maten.

Til prøv videre, stå på må jeg si at jeg HAR prøvd med fettfattig mat og gode forslag, som avocado og kanel, men det hjalp ikke nok.

Skrevet

Jeg har lest at rød ris skal være vel så effektiv som tradisjonell medisin for koresterolet. Medisin er kjent for å gi bivirkninger, som gir livet dårligere kvalitet. Rød ris skal være uten bivirkninger.

Skrevet

Mot bivirkninger generelt:

Se om du kan redusere dosen, og fremdeles ha akseptable nivå av kolersterol.

Mot mageproblemene:

Forsøk en uke eller to med en fett-redusert diett (ikke spis frityrstekt mak, ikke så mange fete sauser, osv.) for å se om det er det som skaper problemene.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg skulle tilfeldigvis til fastlegen og hente noen resepter i dag, og har fått bekreftet det filiokus81 og Sør sa, det kan hjelpe på den dårlige magen om man er flink med den fettfattige maten.

Til prøv videre, stå på må jeg si at jeg HAR prøvd med fettfattig mat og gode forslag, som avocado og kanel, men det hjalp ikke nok.

Ang.diarè: jeg bruker immodium - 2 tabl når jeg merker at ting er på gang, det stopper sakene umiddelbart! Kanskje du kan bruke dette / lignende saker de to dagene du opplever diarè? Jeg har svært ømfintlig mage og opplever svært ofte uforutsett diarè. Våkner kvalm og uggen, samt (svært) løs mage. 2 tabl. på morgenen gjør at jeg fint kan gå på jobb og så gir kvalmen seg etter et par timer. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...