Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg å forstå dette?

Anbefalte innlegg

Gjest Hoppsa
Skrevet

Følgende handler om en hudsykdom som jeg har en mild form av:

"Iktyose er arvelig, men de ulike formene har ulik arvegang. Kjønnsbundet arvegang vil si at genfeilen sitter på kjønnskromosomet/xkromosomet. Fordi gutter har bare ett xkromosom blir de syke. Jenter, som har to xkromosom, har i tillegg til det som bærer sykdommen med seg, også ett friskt kromosom. Ofte fører det til at jentene ikke blir syke, men er friske bærere av arveanlegget. Dominant arv vil si at arveanlegget overføres selv om arvestoffet bare kommer fra mor eller far. De dominante formene for iktyose har gjerne et mildere forløp enn de andre. Ved vikende/ recessiv arv må barnet få arvestoffet fra begge foreldrene for at det skal føre til sykdom".

Jeg vet at sykdommen kommer fra pappa'n min (har en halvbror som ikke har sykdommen, mens jeg og min andre bror som har samme pappa har sykdommen), men pappa har ikke sykdommen selv...han er da tydeligvis bare bærer av den. Er dette da kjønnsbunden eller dominant arvegang? Forstår ikke dette som står nedenfor jeg, derfor håper jeg noen vil hjelpe meg ;)

Litt spent på dette, da jeg planlegger å bli gravid snart, og gjerne vil vite om mine barn har stor sannsynlighet for å få denne sykdommen.

Gjest klåppsi
Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men prøver meg :) Det står at gutter som har sykdommen blir syke og dermed vil jeg tro at faren din ikke er bærer, da han ikke er syk. Moren din kan være bærer, men selv ikke vise tegn på sykdom. Dersom denne feilen sitter på bare ett kromosom hos en kvinne vil jeg tro at det er 50% sjanse for at barnet vil bli født med sykdommen. Barnet arver kun ett kromosom fra mor og dermed får kvinner som er bærere halvparten barn som er friske og halvparten som er syke eller bærere. Dette forutsetter at far er frisk.

Utifra den teksten du refererer til så ser det for meg ut som at det er din mor som er bærer.

Gjest Hoppsa
Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men prøver meg :) Det står at gutter som har sykdommen blir syke og dermed vil jeg tro at faren din ikke er bærer, da han ikke er syk. Moren din kan være bærer, men selv ikke vise tegn på sykdom. Dersom denne feilen sitter på bare ett kromosom hos en kvinne vil jeg tro at det er 50% sjanse for at barnet vil bli født med sykdommen. Barnet arver kun ett kromosom fra mor og dermed får kvinner som er bærere halvparten barn som er friske og halvparten som er syke eller bærere. Dette forutsetter at far er frisk.

Utifra den teksten du refererer til så ser det for meg ut som at det er din mor som er bærer.

Tusen hjertelig takk for svar!!!

Ja, det kan se slik ut når du forklarer det til meg på denne måten. Jeg har bare tenkt at det er pappa, siden han har 1 gutt og 1 jente og vi begge har sykdommen. Mamma derimot har en sønn med en annen mann, og han har ikke sykdommen.

Merkelige greier dette her. 50 % sjanse for at mine barn får dette eller blir bærere, selv om faren er frisk og rask...

Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar!!!

Ja, det kan se slik ut når du forklarer det til meg på denne måten. Jeg har bare tenkt at det er pappa, siden han har 1 gutt og 1 jente og vi begge har sykdommen. Mamma derimot har en sønn med en annen mann, og han har ikke sykdommen.

Merkelige greier dette her. 50 % sjanse for at mine barn får dette eller blir bærere, selv om faren er frisk og rask...

Jeg tror dere konkluderer litt gærent her, se svar under din opprinnelige tråd.

Gjest Hoppsa
Skrevet

Ja dette ble litt forvirrende likevel, med begge disse svarene :-/

Skal vel uansett mye til at både mamma og pappa er bærere men ikke er syke...og som det stod ble jo menn syke.....Hmmmmm.... Kanskje jeg må høre med en lege ;-) Hvorfor må det være så komplisert forklart? Jeg er interesset i å vite om mine barn kan få denne sykdommen fra meg, jeg!!!! Og om de kun kan få den milde formen jeg har, eller om de faktisk kan få en alvolig form av hudsykdommen......

Gjest Hoppsa
Skrevet

Ja dette ble litt forvirrende likevel, med begge disse svarene :-/

Skal vel uansett mye til at både mamma og pappa er bærere men ikke er syke...og som det stod ble jo menn syke.....Hmmmmm.... Kanskje jeg må høre med en lege ;-) Hvorfor må det være så komplisert forklart? Jeg er interesset i å vite om mine barn kan få denne sykdommen fra meg, jeg!!!! Og om de kun kan få den milde formen jeg har, eller om de faktisk kan få en alvolig form av hudsykdommen......

Uansett så må jeg jo takke kjempe masse for at dere har prøvd å hjelpe meg :-) Setter jeg stoooor pris på!!!!!!

Gjest klåppsi
Skrevet

Jeg er som sagt ingen ekspert, men har lært litt om gener og arv. Som Hoppsa skriver så har menn kun ett x-kromoson og dersom det x-kromosomet er sykt så blir mannen syk. Men det står jo også at grunnen til at kvinner ofte ikke blir syke er at de godt kan ha et x-kromosom som er sykt, men at de har enda et x-kromosom å spille på, som kan "redde" dem fra å bli syke.

Dersom denne sykdommen hadde kommet fra far så hadde han vært syk selv, mens moren trolig bare har bare ett sykt x-kromosom og hun kan være bærer. Derfor tenker jeg at dette må stamme fra mor og ikke far. Men det er jo litt merkelig at en datter (Hoppsa) får sykdommen i og med at hun har et friskt x-kromosom å ta av, så jeg skjønner ikke helt. Det kan jo være at moren har sykdommen, bare at hun fikk en veldig mild type og at Hoppsa og broren fikk en mer alvorlig slik at den synes.

Men veldig komplisert!

Skrevet

Du kan jo be fastlegen om henvisning for å ta en gentest hos lege for å få dette sjekket ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...