Gå til innhold

Hva avgjør hvilken bok dere velger å lese?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når dere skal kjøpe eller låne en skjønnlitterær bok, hvordan velger dere ut boka?

Jeg leser på baksiden og er det ikke noe plot jeg synes er spennende så leser jeg ikke boka. Ellers så velger jeg en bok av en forfatter jeg har lest mye av før. Jeg kjøper ikke en bok bare fordi jeg har hørt bra medieomtale av den. Selve plottet må umiddelbart fenge meg.

Hadde vært interessant å vite hvilke erfaringer dere har? Kanskje jeg bør utvide min horisont?

Skrevet

Jeg er alltid interessert i bøkene som har vunnet Pulitzer pris, vært nominert for eller vunnet Booker prisen og andre prestisjetunge utdelelser.

Bortsett fra det er det forfatter/tittel som fanger oppmerksomheten først. Om jeg er ukjent med forfatteren, leser jeg alltid 1-3 sider. Jeg er langt mer interessert i skrivestil/dybde enn tematikk.

Skrevet

Jeg er alltid interessert i bøkene som har vunnet Pulitzer pris, vært nominert for eller vunnet Booker prisen og andre prestisjetunge utdelelser.

Bortsett fra det er det forfatter/tittel som fanger oppmerksomheten først. Om jeg er ukjent med forfatteren, leser jeg alltid 1-3 sider. Jeg er langt mer interessert i skrivestil/dybde enn tematikk.

''Om jeg er ukjent med forfatteren, leser jeg alltid 1-3 sider. Jeg er langt mer interessert i skrivestil/dybde enn tematikk.''

Smugleser du i butikken? ;-)

Skrevet

''Om jeg er ukjent med forfatteren, leser jeg alltid 1-3 sider. Jeg er langt mer interessert i skrivestil/dybde enn tematikk.''

Smugleser du i butikken? ;-)

Ja, så klart? Det gjør da ingenting. Du får lov til å plukke opp bøkene, vet du ;) Trenger ikke brette de opp og krølle sidene, men åpne de forsiktig.

Skrevet

Ja, så klart? Det gjør da ingenting. Du får lov til å plukke opp bøkene, vet du ;) Trenger ikke brette de opp og krølle sidene, men åpne de forsiktig.

Da jeg var barn leste jeg adskillige bøker i butikken. Hadde ikke råd til å kjøpe så mange bøker, men ved enhver anledning tilbragte jeg en times tid i bokhandlen sånn at jeg kom noen kapitler videre. Det var nemlig ikke alle bøker de hadde på biblioteket. Jeg fikk aldri kjeft for butikklesingen min, men jeg antar at de kjente meg igjen fra gang til gang...*s*

Skrevet

Da jeg var barn leste jeg adskillige bøker i butikken. Hadde ikke råd til å kjøpe så mange bøker, men ved enhver anledning tilbragte jeg en times tid i bokhandlen sånn at jeg kom noen kapitler videre. Det var nemlig ikke alle bøker de hadde på biblioteket. Jeg fikk aldri kjeft for butikklesingen min, men jeg antar at de kjente meg igjen fra gang til gang...*s*

Er smuglesing ok i bokhandler eller ikke? Hva er alvorlighetsgraden av denne forbrytelsen?

Skrevet

Jeg leser gjerne bøker av forfattere jeg kjenner fra før og liker, bøker jeg har blitt anbefalt av folk jeg kjenner, klassikere (fordi det er en grunn til at de er nettopp det og fordi jeg vil kjenne til dem) og noen fordi jeg lar meg forføre av et bra cover.

Skrevet

Er smuglesing ok i bokhandler eller ikke? Hva er alvorlighetsgraden av denne forbrytelsen?

Det var uansett straffefritak siden jeg var under 15 år...*s*

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg er egentlig ikke så begeistret for bøker med et "plot".

Jeg leser anmeldelser, stoler på at jeg får kvalitet hvis boka vant Nobels Pris, og jeg leser det meste av forfattere jeg vet skriver godt.

Handling er av mindre relevans.

For øvrig er jeg skeptisk til kvinnelige forfattere, da jeg kun unntaksvis kommer på gode bøker skrevet av kvinner. Kjønn er altså relevant når jeg velger bok.

Skrevet

Ønsket om å slippe vekk fra realitetene og inn i fantasiverdnen gjør at jeg søker mot sci-fi og eventyr. Både ment for voksne og barn.

Det er trygt og morsomt og jeg behøver ikke ta stilling til alle verdens problemer og onde folk. :0)

Skrevet

lol

Skrevet

Ønsket om å slippe vekk fra realitetene og inn i fantasiverdnen gjør at jeg søker mot sci-fi og eventyr. Både ment for voksne og barn.

Det er trygt og morsomt og jeg behøver ikke ta stilling til alle verdens problemer og onde folk. :0)

Hva slags bøker leser du innen den sjangeren?

Gjest jinxus
Skrevet

Det er flere ting. Pga anmeldelser, tips fra andre, at jeg har lest/hørt at boken har vunnet priser, at jeg kjenner forfatteren og liker skrivestilen, noen ganger ønsker jeg å lese verk av de store, kjente forfatterene, men som regel er det pga det som står på baksiden av boken. Noen bøker har bare korte utklipp av anmeldelser av boken på baksiden, det syns jeg er dumt, for det gir meg ikke noe inntrykk av boken hvis det er en jeg helt tilfeldig plukker opp.

På biblioteket er det tilfeldighetsmetoden som rår. Jeg syns det er spennende å plukke opp en bok jeg ikke har hørt noe som helst om slik at jeg kan gjøre meg opp en egen mening.

Skrevet

Det siste halvåret har jeg ofte valgt bøker som blir anbefalt av andre lesere på nettstedet bokelskeren.no.

Gjest prust
Skrevet

Som regel får jeg tips fra venner eller her fra DOL om bøker jeg burde lese. Liker jeg en bok av én forfatter, leser jeg gjerne flere av samme forfatter.

På biblioteket hender det jeg spør om tips, og da får jeg av og til opp øynene for nye forfattere. Det gjorde jeg nå sist, og jeg har nettopp lest "Dødslekene" av Suzanne Collins og har begynt på neste bok "Opp i flammer". Egentlig ungdomsbok, men veldig fenglsende og annerledes....

Det hender jeg begynner på en bok som jeg ikke fullfører, men det er ganske sjelden. Tiden min er dyrebar, og det er kjipt å kaste bort mange lesetimer på bøker jeg egentlig ikke liker, så jeg undersøker stilen som regel først.

Tittel og lay-out er ikke viktig for meg. Viktig er historien og drivet i fortellingen.

Skrevet

Jeg leser anmeldelser, stoler på at jeg får kvalitet hvis boka vant Nobels Pris, og jeg leser det meste av forfattere jeg vet skriver godt.

For øvrig er jeg skeptisk til kvinnelige forfattere, da jeg kun unntaksvis kommer på gode bøker skrevet av kvinner. Kjønn er altså relevant når jeg velger bok.

''For øvrig er jeg skeptisk til kvinnelige forfattere, da jeg kun unntaksvis kommer på gode bøker skrevet av kvinner. Kjønn er altså relevant når jeg velger bok.''

Da går du glipp av mye god litteratur!

Min yndlingsforfatter er Isabel Allende, men "magisk realisme" er nok ikke din sjanger ;-)

Etter mitt syn fins det glitrende kvinnelige forfattere - både norske og utenlandske...

Skrevet

Det siste halvåret har jeg ofte valgt bøker som blir anbefalt av andre lesere på nettstedet bokelskeren.no.

*Noteres* ;-)

Skrevet

''For øvrig er jeg skeptisk til kvinnelige forfattere, da jeg kun unntaksvis kommer på gode bøker skrevet av kvinner. Kjønn er altså relevant når jeg velger bok.''

Karen Blixen visste tydeligvis hva hun gjorde da hun skrev sine første bøker under psudonym ;-)

Jeg tror faktisk jeg leser flere bøker skrevet av kvinnelige forfattere enn mannlige. For tiden går det mye i lettere ting (dvs. krim) og der er det mange gode kvinnelige. Synes jeg :-)

Skrevet

Hva slags bøker leser du innen den sjangeren?

Det meste jeg kommer over, plukker opp bøker som venner snakker om. Eller ting jeg tilfeldig finner her og der, sjekker hyllene i bokhandelen avdeling fantasy, låner av venninner osv.

De senere årene har jeg slitt vanvittig mye med konsentrasjonen så da har det desverre ikke blitt mye lesing. :0(

Skrevet

Foreslår Lionel Shriver. På engelsk :)

Jeg liker heller ikke kvinnelige forfattere så veldig godt, med mindre jeg vil ha sukkerspinn for hodet, men jeg elsker henne. Hennes bruk av det engelske språk er fantastisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...