Gå til innhold

"Det alternative": Nå blir barn slaktet ned

Anbefalte innlegg

Gjest pytt, pytt?
Skrevet

Hei,

Enhver forsker med respekt for seg selv vil si at det er *mye* de ikke vet. Det er jo nettopp derfor de er forskere - for å forske.

Og at medisiner virker "motsatt", eller ikke, eller mer, vil enhver god lege innrømme. Det er ikke uvanlig for noen medisiner.

Men det er dog ikke akkurat det som blir diskutert her - poenget var å bruke en metode (her: vitenskapelig metode) får å komme nærmere sannheten. Du vet sikkert hvordan det virker.

Og selvsagt skal man stille spørsmålstegn, men det er likevel ikke slik at "hypotesen" om spøkelser er likestilt "hypotesen" om tyngdekraft. Og det er nettopp det som er poenget her - man kan underbygge tyngdekraft (epler faller til jorden), men ingen har noen observasjoner eller lignende for spøkelser.

Med vennlig hilsen

"Enhver forsker med respekt for seg selv vil si at det er *mye* de ikke vet. Det er jo nettopp derfor de er forskere - for å forske."

Å, neida. Det gjelder tydeligvis å være mest mulig "skinnhellige" for forskere også. Debatten rundt Harald Eia avslørte så til de grader mye grums av holdninger hos mange. Og den type ukultur finner du igjen i mange debatter og på mange universiteter, dessverre. Men få orker å snakke om sånt offentlig fordi det fort har konsekvenser for mulige stillinger senere og for forskningsmidler.

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

21

• Dorthe

3

• ShitDiddelyDo

3

• Maximia

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest MayLynn
Skrevet

Vel, 85% av alle sykdommer blir man vanligvis frisk av helt av seg selv.

Med vennlig hilsen

Jeg hadde ikke blitt frisk av meg selv i mitt tilfelle :)

Skrevet

Jeg hadde ikke blitt frisk av meg selv i mitt tilfelle :)

Hvordan kan du bevise det?

Gjest MayLynn
Skrevet

Hvordan kan du bevise det?

Fordi jeg hadde en langvarig plage/sykdom som helsevesenet ikke kunne hjelpe meg med (bekkenløsning). Først da jeg prøvde fotsoneterapi ble jeg frisk av dette. Da var det 2 år siden fødsel. Jeg kunne også kjenne hvor de vonde punktene under foten var og at de ble bedre underveis i behandlingen.

Det betyr ikke at fotsoneterapi hjelper mot alt, og uansett behandler, men jeg vet ihvertfall ikke om noen med bekkenløsning som har gått til samme behandler som jeg (og jeg har anbefalt mange) som ikke har blitt friske.

Så kanskje du kunne ha forsket på hennes "evne" til å helbrede bekkenløsning? Hadde vært interressant.

Bekkenløsning er jo også en "sykdom/plage" som ikke er nok anerkjent vitenskapelig da. Jeg fikk bekkenløsning 3 mnd ut i første svangerskap men fikk bare høre fra legen at "nei - bekkenløsning forekommer ikke så tidlig". At det er noe galt med det hormonelle vil de ikke innrømme og påstår at det hjelper med trening. Man blir mye VERRE ved trening om man har ekte bekkenløsning.

Skrevet

Fordi jeg hadde en langvarig plage/sykdom som helsevesenet ikke kunne hjelpe meg med (bekkenløsning). Først da jeg prøvde fotsoneterapi ble jeg frisk av dette. Da var det 2 år siden fødsel. Jeg kunne også kjenne hvor de vonde punktene under foten var og at de ble bedre underveis i behandlingen.

Det betyr ikke at fotsoneterapi hjelper mot alt, og uansett behandler, men jeg vet ihvertfall ikke om noen med bekkenløsning som har gått til samme behandler som jeg (og jeg har anbefalt mange) som ikke har blitt friske.

Så kanskje du kunne ha forsket på hennes "evne" til å helbrede bekkenløsning? Hadde vært interressant.

Bekkenløsning er jo også en "sykdom/plage" som ikke er nok anerkjent vitenskapelig da. Jeg fikk bekkenløsning 3 mnd ut i første svangerskap men fikk bare høre fra legen at "nei - bekkenløsning forekommer ikke så tidlig". At det er noe galt med det hormonelle vil de ikke innrømme og påstår at det hjelper med trening. Man blir mye VERRE ved trening om man har ekte bekkenløsning.

Folk blir jo friske av det uansett, så det behøver ikke å ha noe med behandlingen å gjøre. Det kan også ha vært placebo.

Hvis man vil undersøke noe slikt, tar man 200 personer med samme plage, 100 personer får den behandlingen man skal teste, og 100 får det ikke. (Fortrinnsvis skal verken personen eller legen vite hvem som får medisin, men det er selvsagt vanskelig med noen typer behandling.)

Så sammenligner man hvor mange av personene i de to gruppene på 100 personer blir bedre, og sammeligner rapporter om bivirkninger.

Med vennlig hilsen

Gjest MayLynn
Skrevet

Folk blir jo friske av det uansett, så det behøver ikke å ha noe med behandlingen å gjøre. Det kan også ha vært placebo.

Hvis man vil undersøke noe slikt, tar man 200 personer med samme plage, 100 personer får den behandlingen man skal teste, og 100 får det ikke. (Fortrinnsvis skal verken personen eller legen vite hvem som får medisin, men det er selvsagt vanskelig med noen typer behandling.)

Så sammenligner man hvor mange av personene i de to gruppene på 100 personer blir bedre, og sammeligner rapporter om bivirkninger.

Med vennlig hilsen

Visste jo at du ville svare dette men jeg vet at det JEG skriver er sant her.

NEI i mitt tilfelle var det ikke placebo og ikke i de andre jeg kjenner sitt tilfelle heller.

Du er hjertelig velkommen til å starte en studie med denne damen.

End of discussion!

Skrevet

Visste jo at du ville svare dette men jeg vet at det JEG skriver er sant her.

NEI i mitt tilfelle var det ikke placebo og ikke i de andre jeg kjenner sitt tilfelle heller.

Du er hjertelig velkommen til å starte en studie med denne damen.

End of discussion!

''NEI i mitt tilfelle var det ikke placebo og ikke i de andre jeg kjenner sitt tilfelle heller.''

Det kan du umulig vite. Rett og slett.

Du VET ikke om du ble frisk fordi du trodde du skulle bli det, eller fordi du ville blitt det uansett (slik de aller fleste blir av seg selv).

Med vennlig hilsen

Skrevet

''NEI i mitt tilfelle var det ikke placebo og ikke i de andre jeg kjenner sitt tilfelle heller.''

Det kan du umulig vite. Rett og slett.

Du VET ikke om du ble frisk fordi du trodde du skulle bli det, eller fordi du ville blitt det uansett (slik de aller fleste blir av seg selv).

Med vennlig hilsen

Dette med placebo er interessant, og det finnes sikkert mange studier rundt det.

Her er min erfaring:

For ca 5 år siden deltok jeg i et prosjekt av utprøving av et nytt sovemiddel (ja, jeg var desperat!). Dette var et amerikansk legemiddelfirma i regi av en anerkjent norsk overlege i psykiatri.

Vi blei testa etter alle kunstens regler både fysisk og psykisk, før, under og etter utprøvinga. Psykiateren hadde bred erfaing med undersøkeleser av ulike nye legemidler.

Ei gruppe fikk kun placebo, den andre en kombinasjon av placebo, anerkjente sovemedisiner og denne nye. Ingen visste hvem som fikk hva, heller ikke psykiateren, men vi førte elektronisk dagbok heile tida.

Det komiske var at den første uka fikk alle placebo, det visste psykiateren, men ikke vi. Den første uka merka jeg veldige forskjeller; særlig ei natt. Da fikk jeg en telefon etter å ha tatt tabletten, snøvla til og med ;-) Samme natt måtte jeg på do, følte meg rusa og tenkte at dette må være et hestedop...

Psykiateren og jeg fikk oss en god latter da jeg rapporterte dette :-)

Poenget mitt er at han i denne sammenheng sa at ved slike studier blir ca 60% av de på placebo bedre / friske. Tankens kraft er stor, og tro kan flytte fjell osv ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...