Gå til innhold

når får legestudenter praktisere på legevakta?

Anbefalte innlegg

Gjest legevaktvisitt
Skrevet

Var på legevakta i dag og fikk en konsultasjon med en legestudent. Dette var bare snakk om en kraftig urinveisinfeksjon. Men det forundrer meg veldig at hun ikke hadde hørt om de medisinene jeg bruker i forhold til bipolar lidelse, som Lamictal og seroquel, og at hun heller ikke forsto at det var stemningstabiliserende. Mine andre problemområder virket hun også veldig grønn på.

Hvor mange år må de ha fullført av studiet for å ta imot pasienter på egen hånd? Når begynner de å lære om psykiatri?

Gjest Nils Håvard Dahl, lege
Skrevet

Legestudenter får midlertidig lisens når de har maks et år igjen av studiet.

Gjest legevaktvisitt
Skrevet

Legestudenter får midlertidig lisens når de har maks et år igjen av studiet.

Men er det normalt at en legestudent ikke vet at Lamictal og Seroquel er stemningstabiliserende, og heller ikke har hørt om Seroquel?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Men er det normalt at en legestudent ikke vet at Lamictal og Seroquel er stemningstabiliserende, og heller ikke har hørt om Seroquel?

Dessverre ja. Jeg vil tippe at det samme gjelder for 50% av fastlegene og 85% av de psykiatriske sykepleierne.

Da mener jeg ikke "har hørt om", men kjenner hvilken gruppe medisiner disse tilhører samt kjenner indikasjoner for bruk.

Gjest legevaktvisitt
Skrevet

Dessverre ja. Jeg vil tippe at det samme gjelder for 50% av fastlegene og 85% av de psykiatriske sykepleierne.

Da mener jeg ikke "har hørt om", men kjenner hvilken gruppe medisiner disse tilhører samt kjenner indikasjoner for bruk.

Men det må jo være fysisk umulig å komme seg igjennom et medisinstudium eller psykiatrisk videreutdanning uten å ha hørt om Seroquel? Hvordan er det mulig for en fastlege å ikke vite det? Må de ikke bestå noen tester innen feltet?

Gjest septembermum
Skrevet

Men det må jo være fysisk umulig å komme seg igjennom et medisinstudium eller psykiatrisk videreutdanning uten å ha hørt om Seroquel? Hvordan er det mulig for en fastlege å ikke vite det? Må de ikke bestå noen tester innen feltet?

De burde lært å bruke hjelpemidler da, som internett og oppslagsbøker.

Da jeg ringte legevakta en gang møtte jeg på en turnuslege,

han var litt usikker ang. en medisin jeg lurte på om jeg kunne ta og slo opp på en side på nettet fra felleskatalogen, men ment for helsepersonell, og der fant han litt mer inngående hva det var til, indikasjoner, kontraindikasjoner osv.

Det skal godt gjøres at de kan alt når de bare er studenter, selv ferdig utlærte leger vet ikke alt, de har sine spesialfelt hvor de vet "alt" og det andre vet de litt om,

men en god lege vet å spørre andre mer kvalifiserte til råds om det er noe de er i tvil om.

Gjest legevaktvisitt
Skrevet

De burde lært å bruke hjelpemidler da, som internett og oppslagsbøker.

Da jeg ringte legevakta en gang møtte jeg på en turnuslege,

han var litt usikker ang. en medisin jeg lurte på om jeg kunne ta og slo opp på en side på nettet fra felleskatalogen, men ment for helsepersonell, og der fant han litt mer inngående hva det var til, indikasjoner, kontraindikasjoner osv.

Det skal godt gjøres at de kan alt når de bare er studenter, selv ferdig utlærte leger vet ikke alt, de har sine spesialfelt hvor de vet "alt" og det andre vet de litt om,

men en god lege vet å spørre andre mer kvalifiserte til råds om det er noe de er i tvil om.

En ting er å være usikker på et medikament man selv ikke har noe erfaring med. Noe annet blir det jo når turnuslegen ikke en gang har hørt om medisinen. Kanskje jeg er urimelig, men jeg skulle jo tro at medisinstudenten gjennom et langt studium har kjennskap til bipolar lidelse og at det brukes stemningstabiliserende medisiner til det. De har vel en god del psykiatri i studiet også?

Gjest septembermum
Skrevet

En ting er å være usikker på et medikament man selv ikke har noe erfaring med. Noe annet blir det jo når turnuslegen ikke en gang har hørt om medisinen. Kanskje jeg er urimelig, men jeg skulle jo tro at medisinstudenten gjennom et langt studium har kjennskap til bipolar lidelse og at det brukes stemningstabiliserende medisiner til det. De har vel en god del psykiatri i studiet også?

Ja, til og med jeg som ikke er lege har hørt om midlene og vet sånn omtrent hva det er til - og av ren nysgjerrighet googler jeg for å finne ut mer :)

Men det er som ved alt, ikke alle er like flinke.

Merker på en del turnusleger og legestudenter - de er jo helt grønne,

nesten så jeg lurer på om de har fjusket seg opp på legestudiet....

Skremmende tanke at slike skal bli leger, får håpe de skjerper seg når de får vært mer ute i praksis.

Jeg merker godt på de som er legestudenter at de vet utrolig lite når de kommer ut i praksis, kanskje burde noe vært gjort med utdanningen... jeg vet ikke.

Er skummelt å bli syk om sommeren i alle fall.

Gjest Augustas
Skrevet

Du har helt rett. Dette burde denne legestudenten virkelig visst. hørtes merkelig ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...