Gjest flypassasjer Skrevet 17. juli 2010 Skrevet 17. juli 2010 Vurderer en reise fra Chile til vest-australia. Vil vi da krysse sydpolen eller flyr man utenom? 0 Siter
Gjest flypassasjer Skrevet 18. juli 2010 Skrevet 18. juli 2010 Man krysser ikke Sydpolen, nei. Er det pga kulden? jeg mener å huske at en person fortalte meg at han for mange år siden fløy fra England til Alaska, og at de da krysset Nordpolen. Men jeg kan jo ha hørt feil. 0 Siter
Sør Skrevet 18. juli 2010 Skrevet 18. juli 2010 Er det pga kulden? jeg mener å huske at en person fortalte meg at han for mange år siden fløy fra England til Alaska, og at de da krysset Nordpolen. Men jeg kan jo ha hørt feil. Altså, finn frem en globus, så ser du hvorfor. Vi er ca 60 grader nord for Ekvator. Dvs, det er kun 30 grader igjen til Nordpolen (Arktis). Sør Afrika, Australia osv. er ikke i nærheten av 60 grader sør for Ekvator. Ergo er det *mye* lengre hvis man skal til Sørpolen (Antarktis). Man flyr ved rundt 10-12000 meters høyde, og der er det rundt minus 60 grader, selv over Ekvator. Med vennlig hilsen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.