Gå til innhold

Blemmer på tungen av Kiwi

Anbefalte innlegg

Gjest Augustas
Skrevet

Blir nesten alltid sår og blemmete på tungene etter å ha spist Kiwi. Det gjelder kun denne sitrusfrukten, ingen andre med unntak av fersken/nektarin av og til.

Hva kan dette komme av? Er det en slags allergisk reaksjon? Er det noen spesielle stoffer i Kiwi ift andre sitrusfrukter?

Skrevet

Jeg tror ikke kiwi er en sitrusfrukt, men noe som kalles bærfrukt. Er du kanskje allergisk mot noe helt annet enn sitrusfrukter?

''Omkring 70 % av alle bjørkepollenallergikere får reaksjon på en matvare – oftest nøtter, kiwi eller rå gulrøtter, epler og pærer. ''

''Ved lateksallergi kan man ha kryssreaksjoner med kiwi, avokado og banan''

Jeg har en bjørkepollenallergiker i huset, og han reagerer på alle fruktene/grønnsakene nevnt ovenfor.

http://www.naaf.no/no/Fakta/Pollen/Faktaark_kryssreaksjoner_revidert_21_juni_2006/

Gjest Sommer Doler
Skrevet

Har har ikke noe godt svar. Men jeg har hørt at kiwi er noe av det som oftest gir allergi. Kjenner en som hovna så opp i halsen at han måtte på sykehus.

Jeg har det på samme måte som deg med ananas.

Skrevet

Det trenger ikke være allergi hvis du blir sår/får blemmer i munnen tungen av å spise kiwi. Det er noen stoffer i kiwien som kan virke på den måten, nærmest "etsende".

Skrevet

Det trenger ikke være allergi hvis du blir sår/får blemmer i munnen tungen av å spise kiwi. Det er noen stoffer i kiwien som kan virke på den måten, nærmest "etsende".

Skrevet

"Grønn kiwi inneholder enzymet actinidin som gir en syrlig smak og som fremmer mørning av kjøtt. Gul kiwi er mer avlang, har gult fruktkjøtt, glatt og spiselig skall, mangler actinidin og smaker dermed søtt".

http://www.snl.no/kiwi

Tror det er actinidin som gjør at mange blir sår i munnen av å spise den, du får teste med gul kiwi ;-)

Ananas har samme problemet men med et annet enzym (bromelain):

http://www.snl.no/bromelain

Gjest skumlegreier....
Skrevet

Har hørt at kiwi er en av de fruktene som er mest allergifremkallende, tror det er pga steinene, merker jeg selv reagerer litt på de.

Nå har jeg ikke turt å spise kiwi på en del år etter at min mor reagerte kraftig på kiwi etter å ha spist kiwi i åresvis uten å reagere.

Hun svulmet opp i halsen og ble gråblek og hadde pustevansker, måtte rett til legevakten. Etter denne episoden kan hun ikke gå forbi kiwier og kjenne lukta uten at hun kjenner at det tetner i halsen.

Skrevet

slik blir jeg også. men aner ikke hvorfor..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...