Gå til innhold

Våger ikke å sjekke brystene

Anbefalte innlegg

Gjest redd for frykten
Skrevet

Jeg er en kvinne på 39 år. Jeg vet at vi kvinner bør sjekke brystene hver måned. Jeg kjenner fort over noen ganger men våger ikke sjekke nøye. Jeg er så redd for å kjenne kuler og jeg jeg orker ikke tanken på den forferdelige angsten jeg vil få om jeg kjenner en kul.

Er det andre som har det på denne måten eller sjekker dere andre kvinner brystene hver måned?

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg har aldri selv sjekket brystene mine, men det er pga latskap, jeg tror ikke at jeg får brystkreft, og jeg følger heller ikke opp programmet for mammografi slik det er anbefalt av myndighetene, jeg får regelmessig innkalling, men møter aldri opp.

Legen min kjefter på meg fordi jeg ikke sjekker dem, hun mener at jeg må gjøre det en gang hver måned, helst rett etter at mensen.

Gjest Lanterne
Skrevet

Jeg tok nylig en biopsi av en stor kul jeg hadde i brystet. I denne forbindelsen fikk jeg vite av legen at det var helt unødvendig å sjekke brystene jevnlig. Legen sa videre at kuler ville man tidsnok oppdage (uavhengig av om man sjekket seg selv mndlig).

Han sa også at angsten for å finne kuler var mer skadelig for oss enn det å faktisk finne en kul, så han anbefalte oss å slappe mer av i forhold til dette.

Selv hater jeg å kjenne etter kuler. Finner jo kuler hele tiden uansett. I de fleste tilfeller er det opphovnede melkekjerter, noe som er helt ufarlig.

Men snakk med legen din. Du kan få henvisning til mammografi hvert år/annethvert år, alt etter som. Det vil gi deg en mulighet til å slappe litt mer av, kanskje.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg tok nylig en biopsi av en stor kul jeg hadde i brystet. I denne forbindelsen fikk jeg vite av legen at det var helt unødvendig å sjekke brystene jevnlig. Legen sa videre at kuler ville man tidsnok oppdage (uavhengig av om man sjekket seg selv mndlig).

Han sa også at angsten for å finne kuler var mer skadelig for oss enn det å faktisk finne en kul, så han anbefalte oss å slappe mer av i forhold til dette.

Selv hater jeg å kjenne etter kuler. Finner jo kuler hele tiden uansett. I de fleste tilfeller er det opphovnede melkekjerter, noe som er helt ufarlig.

Men snakk med legen din. Du kan få henvisning til mammografi hvert år/annethvert år, alt etter som. Det vil gi deg en mulighet til å slappe litt mer av, kanskje.

Moren til en venninne av meg døde av brystkreft, og venninnen min fikk en henvisning til mammografi og bare fordi det var beleilig fikk hun utført denne mammografien, og det viste seg at hun hadde en kul langt inni brystet, helt inne ved benet, denne kulen var helt umulig å finne ved å sjekke brystene. Kulen var ondartet og hun måtte fjerne brystet.

Men altså hun hadde aldri selv hatt mulighet for å kjenne denne kreftkulen.

Gjest Lanterne
Skrevet

Moren til en venninne av meg døde av brystkreft, og venninnen min fikk en henvisning til mammografi og bare fordi det var beleilig fikk hun utført denne mammografien, og det viste seg at hun hadde en kul langt inni brystet, helt inne ved benet, denne kulen var helt umulig å finne ved å sjekke brystene. Kulen var ondartet og hun måtte fjerne brystet.

Så trist, da...

Men det kan hende det var dette legen jeg snakket med mente: Ikke alle kuler KAN oppdages, men de kulene man har mulighet til å oppdage, de vil man kjenne? :-S

Skrevet

Har vi samme venninne ;o)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Nei, jeg sjekker ikke regelmessig. Men jeg dusjer jo og vasker meg- og ville vel kanskje oppdaget kul da?

Men egentlig så tror jeg det er større sannsynlighet for at min mann, og ikke jeg, som oppdager en evt kul.

Gjest septembermum
Skrevet

Jeg har det også slik...

men det beste er å ikke tenke på at du skal sjekke dem for kuler, ta det heller som en daglig del av stellet,

når du står i dusjen og såper deg inn, masser inn brystene med såpe, da vil du lett kjenne om det er noe unormalt, så får du heller ta det derfra.

Skrevet

Min mor har hatt brystkreft to ganger. Så jeg sjekker. Det er mer logisk for meg å sjekke og heller finne en liten kul. Fremfor å stikke hodet i sanda og bli vekket av at kulen er på størrelse med en mandarin og har slektninger i lunge og lymfe...

Skrevet

Nei, jeg har ikke hatt noe system på å sjekke brystene hver måned. Har vel sjekket litt sånn usystematisk.

Tilfeldigvis fant jeg en kul nå i juni måned. Det var fælt å gå og vente på å få den sjekket ut, selv om legen hadde sagt han ikke trodde den var "skummel" (moren min har hatt brystkreft). Den var heldigvis helt ufarlig :).

Så det kan jo være greit å vite at ikke alle kuler er kreft.

Gjest tiomtei
Skrevet

Jeg sjekke ikke jevnlig fordi kjertlene i brystene mine endrer seg hele tiden, jeg har mao kuler av varierende størrelser hele tiden. Særlig rundt menstider hardner brystene mine til og blir ømme og vonde å ta på. Jeg gjør som noen av de andre her, "sjekker" brystene mine når jeg dusjer. Ikke helt bevisst, men jeg regner med jeg kjenner det hvis det er noe unormalt. Vil en ondartet kul være vond forresten?

Skrevet

Jeg sjekker dem av og til ja.. særlig etter at jeg fant flere kuler for par år siden ca. Tok da mammografi, men da var alle kulene borte. Var ikke innbildning, for fikk undersøkt kulene hos fastlegen først.. ventetid på 2 mnd. på mammografi, og heldoigvis var de borte da..

Det er lurt å sjekke. Hva er alternativet da? Å dø av brystkreft med spredning? Man har gode sjanser for å bli helt frisk hvis det oppdages på et tidlig tidspunkt. Selv om du sjekker, så betyr det ikke at kreftfaren øker.. noen får det og andre ikke, sånn er det bare. Man vet aldri om man er en av dem som får det. Min oldemor døde av brystkreft for mange mange år siden, så jeg sjekker. Bedre føre var!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...