Gå til innhold

Får ikke koblet til trådløst nettverk...


Tralla

Anbefalte innlegg

Nå når jeg har fått ny pc, får jeg ikke koblet til det trådløse nettverket mitt. Kan ikke forstå hvorfor heller. For jeg mener nettverksnøkkelen skal være riktig (den blir godtatt), og ellers er innstillingene de samme som på den gamle pc'n. Men får bare beskjed om at Windows ikke mottar respons fra det trådløse nettverket. Men jeg er jo påkoblet med den gamle pc'n.

Og den nye pc'en har jeg tidligere brukt andre steder, så skal ikke være noe galt med den. Og jeg kan koble til naboens usikre nett....

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å slå av krypteringen på routeren din, og se om det virker?

Med vennlig hilsen

Ja, får prøve det, når jeg finner ut hvordan jeg gjør det:)

Ellers ser jeg på nettet at vista av og til kan gjøre det vanskelig i forhold til wpa-krypterte nettverk. Pc'n er ikke helt ny, men arvet, så den har vista, og det er ikke jeg helt vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, får prøve det, når jeg finner ut hvordan jeg gjør det:)

Ellers ser jeg på nettet at vista av og til kan gjøre det vanskelig i forhold til wpa-krypterte nettverk. Pc'n er ikke helt ny, men arvet, så den har vista, og det er ikke jeg helt vant til.

Gå til nettleseren din (på en maskin som er på nett, eller bruk kabel), og gå til http://192.168.1.1 eller http://192.168.0.1

Forsøk å logge på som admin og admin eller root og root.

Hvis det ikke er noen side der, så kan jeg skrive hvordan du finner routeren din.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til nettleseren din (på en maskin som er på nett, eller bruk kabel), og gå til http://192.168.1.1 eller http://192.168.0.1

Forsøk å logge på som admin og admin eller root og root.

Hvis det ikke er noen side der, så kan jeg skrive hvordan du finner routeren din.

Med vennlig hilsen

Ok, da fikk jeg det til. Og nå er det usikret, men den nye maskinen kan ennå ikke koble seg til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da fikk jeg det til. Og nå er det usikret, men den nye maskinen kan ennå ikke koble seg til...

Hva skjer hvis du flytter den nye maskinen nærmere? (Hvis den ikke står nær allerede.)

Hva skjer hvis du stiller inn routeren på å være KUN 802.11 "b" (og ikke g eller a eller n), eller KUN "g"?

Har du sjekket "trådløse egenskaper" på den maskinen som ikke kommer på, og sjekket at det står at den skal bruke tildelt IP-adresse og tildelt DNS? (Altså, bruke DHCP)?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva skjer hvis du flytter den nye maskinen nærmere? (Hvis den ikke står nær allerede.)

Hva skjer hvis du stiller inn routeren på å være KUN 802.11 "b" (og ikke g eller a eller n), eller KUN "g"?

Har du sjekket "trådløse egenskaper" på den maskinen som ikke kommer på, og sjekket at det står at den skal bruke tildelt IP-adresse og tildelt DNS? (Altså, bruke DHCP)?

Med vennlig hilsen

Begge to står en meter unna den trådløse routeren.

''Hva skjer hvis du stiller inn routeren på å være KUN 802.11 "b" (og ikke g eller a eller n), eller KUN "g"?''

Tusen takk så langt:)

Under MODE du mener? Der står det 54Mbps (802.11g)

''Har du sjekket "trådløse egenskaper" på den maskinen som ikke kommer på, og sjekket at det står at den skal bruke tildelt IP-adresse og tildelt DNS? (Altså, bruke DHCP)?''

Må inn på den andre maskinen å sjekke om jeg finner det. Der står alt på engelsk så da tar det litt lenger tid å finne det ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge to står en meter unna den trådløse routeren.

''Hva skjer hvis du stiller inn routeren på å være KUN 802.11 "b" (og ikke g eller a eller n), eller KUN "g"?''

Tusen takk så langt:)

Under MODE du mener? Der står det 54Mbps (802.11g)

''Har du sjekket "trådløse egenskaper" på den maskinen som ikke kommer på, og sjekket at det står at den skal bruke tildelt IP-adresse og tildelt DNS? (Altså, bruke DHCP)?''

Må inn på den andre maskinen å sjekke om jeg finner det. Der står alt på engelsk så da tar det litt lenger tid å finne det ut:)

Ja, se om det hjelper å velge 802.11b i stedet for 802.11g.

(Sannsynligvis bruker den begge.)

Du kan også google "specifications" på modellnr på datamaskinen din, for å se hva den skal kunne koble seg opp mot. I dag så klarer omtrent alt "g", og bare de meget gamle har kun "b".

Forresten, har du forsøkt å koble denne maskinen til routeren med en kabel?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, se om det hjelper å velge 802.11b i stedet for 802.11g.

(Sannsynligvis bruker den begge.)

Du kan også google "specifications" på modellnr på datamaskinen din, for å se hva den skal kunne koble seg opp mot. I dag så klarer omtrent alt "g", og bare de meget gamle har kun "b".

Forresten, har du forsøkt å koble denne maskinen til routeren med en kabel?

Med vennlig hilsen

Takk for masse hjelp i kveld, må nok overlate den enen maskinen til junior nå. Så får fortsette å prøve i morgen.

Maskinen skal ikke være så gammel, er en dell xps M1330 (om det kan si noe), og vi har brukt den på mange andre trådløse nettverk så kan ikke helt forstå dette at den ikke kan koble på dette ene jeg vil ha nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse hjelp i kveld, må nok overlate den enen maskinen til junior nå. Så får fortsette å prøve i morgen.

Maskinen skal ikke være så gammel, er en dell xps M1330 (om det kan si noe), og vi har brukt den på mange andre trådløse nettverk så kan ikke helt forstå dette at den ikke kan koble på dette ene jeg vil ha nå! :)

Det er ikke sjeldent man har problemer med Dell. Den har også en egen Wifi-driver. Det er dog, som du sier, merkelig at den vil logge seg på et nettverk men ikke det andre.

Har du forsøkt å bytte Wifi-kanal på routeren din? For eksempel til 2 eller 10? Det kan være noe slikt. Hva står den på nå?

Har du en nettverkskabel du kan bruke til å koble den opp?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Imponert

Det er ikke sjeldent man har problemer med Dell. Den har også en egen Wifi-driver. Det er dog, som du sier, merkelig at den vil logge seg på et nettverk men ikke det andre.

Har du forsøkt å bytte Wifi-kanal på routeren din? For eksempel til 2 eller 10? Det kan være noe slikt. Hva står den på nå?

Har du en nettverkskabel du kan bruke til å koble den opp?

Med vennlig hilsen

Så flink du er.

Skal prøve på det samme til helga, så da vet jeg hvor det er hjelp å få:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, se om det hjelper å velge 802.11b i stedet for 802.11g.

(Sannsynligvis bruker den begge.)

Du kan også google "specifications" på modellnr på datamaskinen din, for å se hva den skal kunne koble seg opp mot. I dag så klarer omtrent alt "g", og bare de meget gamle har kun "b".

Forresten, har du forsøkt å koble denne maskinen til routeren med en kabel?

Med vennlig hilsen

Hei igjen:)

Det hjalp ikke å koble om til å bruke 802.11b iallefall.

Har ikke prøvd å koble til med kabel, sannsynlig at det vil hjelpe? Skal rote frem en kable her da.

wifi-kanal, er der det står channel sant? Den står på 6 nå. iallefall.

Så vanskelig dette skulle være da:) Hadde ikke greid det uten hjelp iallefall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen:)

Det hjalp ikke å koble om til å bruke 802.11b iallefall.

Har ikke prøvd å koble til med kabel, sannsynlig at det vil hjelpe? Skal rote frem en kable her da.

wifi-kanal, er der det står channel sant? Den står på 6 nå. iallefall.

Så vanskelig dette skulle være da:) Hadde ikke greid det uten hjelp iallefall:)

Ja, det står "channel". Forsøk 3 eller 9.

Sett i en kabel, få den på nett, og oppdater drivere fra Dell.

(Gå inn på Dell sine sider, tast inn modellen, og se hva som finnes av oppdateringer.)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Hei igjen:)

Det hjalp ikke å koble om til å bruke 802.11b iallefall.

Har ikke prøvd å koble til med kabel, sannsynlig at det vil hjelpe? Skal rote frem en kable her da.

wifi-kanal, er der det står channel sant? Den står på 6 nå. iallefall.

Så vanskelig dette skulle være da:) Hadde ikke greid det uten hjelp iallefall:)

Sikkert et dumt spørsmål da du sannsynligvis har tenkt på det, men du har ikke skrudd av det trådløse kortet på maskinen din? Maskinen finner nettet, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sjeldent man har problemer med Dell. Den har også en egen Wifi-driver. Det er dog, som du sier, merkelig at den vil logge seg på et nettverk men ikke det andre.

Har du forsøkt å bytte Wifi-kanal på routeren din? For eksempel til 2 eller 10? Det kan være noe slikt. Hva står den på nå?

Har du en nettverkskabel du kan bruke til å koble den opp?

Med vennlig hilsen

Hjalp heller ikke å skifte kanal forresten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert et dumt spørsmål da du sannsynligvis har tenkt på det, men du har ikke skrudd av det trådløse kortet på maskinen din? Maskinen finner nettet, ikke sant?

Maskinen kan logge seg på naboens nett, men ikke hennes...

Jeg tenkte at det kanskje kunne være en maskin fra USA (de har ikke så mange kanaler som i EU), men kanal 6 er felles.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert et dumt spørsmål da du sannsynligvis har tenkt på det, men du har ikke skrudd av det trådløse kortet på maskinen din? Maskinen finner nettet, ikke sant?

Jepp:) har ikke endret noe på den, og den kobler seg helt fint opp på naboens nett som er usikret...

Og den har vært i bruk i lengre tid på et annet sted der vi bor og har trådløst nettverk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Jepp:) har ikke endret noe på den, og den kobler seg helt fint opp på naboens nett som er usikret...

Og den har vært i bruk i lengre tid på et annet sted der vi bor og har trådløst nettverk...

Og du har forsøkt å dra ut kontakten til routeren (ta modemet i samme slengen), la det være ute i ca. 3 minutter, for så å forsøke igjen?

Husker jeg måtte gjøre det relativt ofte da jeg hadde Telenor ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...