Gå til innhold

Hva er ditt livssyn?

Gjest Vet ikke helt hva jeg skal tro ennuh

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men tenk deg om da, hvor ville du ha vært i dag om du hadde tatt et annet valg da du var ung?

Det er jo litt rart å tenke på.

Av og til skulle man ønske man hadde en tidsmaskin, hvor man kunne gjort ting annerledes... hva ville skjedd da liksom.

Ja, det finnes millioner på millioner av andre muligheter. Helt enig i at det er fantastisk å tenke på.

Men det er fremdeles intet som tilsier at det er noen intelligent entitet bak det.

Med vennlig hilsen

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

18

• hidi, the scorpion

7

• Angustia

4

• Helmi

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest trådstarter
Skrevet

Ja, det finnes millioner på millioner av andre muligheter. Helt enig i at det er fantastisk å tenke på.

Men det er fremdeles intet som tilsier at det er noen intelligent entitet bak det.

Med vennlig hilsen

Du sier du er ateist og humanist, men på en måte er du vel en slags realist også.

Du nekter å tro på at det kan være en sterkere makt bak det hele.

men nå har jeg ikke sagt at naturkreftene er noe overnaturlig,

naturkreftene er jo sterkere enn selv Gud (for de som tror på ham)....

Skrevet

Du sier du er ateist og humanist, men på en måte er du vel en slags realist også.

Du nekter å tro på at det kan være en sterkere makt bak det hele.

men nå har jeg ikke sagt at naturkreftene er noe overnaturlig,

naturkreftene er jo sterkere enn selv Gud (for de som tror på ham)....

Ja, jeg er en realist, om du vil kalle det det.

Selvsagt finnes "naturkrefter" (tsunami, stormer, orkan, osv.) men diskusjonen går jo mer på om "noen" styrer disse. Altså, om det er en planlagt årsak bak tsunamien, for eksempel.

Og det er det ikke noe som tilsier. Jeg mener det er tilfeldigheter, og at det er underlagt "naturlovene" (tyngdekraft, osv).

Med vennlig hilsen

Gjest og meg
Skrevet

Kristen. Foreldre som var mer eller mindre likegyldige til kristendom, men mor ba kveldsbønn meg da jeg var liten.

Et par slektninger prøvde nokså moderat å påvirke meg i oppveksten til kristen tro. Ingen nevneverdig påvirkning ellers fra familie, slekt, venner eller bekjente.

Flere nesten-ulykker slapp jeg merkverdig lett unna uten skade.

Fikk meg til å tenke på hva som skjer etter vi dør. Leste om en person som levde nær Gud og hadde det veldig godt.

Ønsket det samme. Dette sammen med tankene om døden fikk meg til å lete.

Evolusjonsteorien bød på utfordringer. Leste mer om den. Kom til at den var for spekulativ og at livet på Jorden er for komplisert til at det er blitt til etter mange tilfeldigheter. Altså måtte det være skapt. Den mest troverdige skapelseberetningen var den i Bibelen. Dessuten var det vanskelig å tro at påståtte bønnesvar kunne forklares kun med psykologiske effekter og tilferdigheter.

Ble med i et kristen miljø, men fant heller ikke der alt jeg var ute etter. Ønsket noe mer, tenkte på den kristne mannen jeg hadde lest om tidligere. Så gikk årene. Letingen fortsatte.

En dag var den en utenlandsk mann som bad for meg i en kirke. Det ble vendepunktet. Selv om det er en del år siden nå, sitter det fremdeles sterkt i meg, rent fysisk også. Fikk en nokså sterk fred og glede som fremdeles varer (!), og en visshet for hva som venter etter døden. Det der unner jeg alle. :-)

Skrevet

Mitt livssyn er at det finnes en høyere makt. Fordi jeg er født og oppvokst i Norge og har fått en oppvekst med kristent fortegn, så kaller jeg denne høyere makten for Gud. Jeg kunne godt ha kalt det hva som helst.

Jeg vil nok tro at mitt livssyn er preget av å ha vokst opp i et land med en kristen statskirke, og med foreldre som lot meg bli kjent med kristendommen.

At jeg senere har valgt å fortsette å tro, har vært et bevisst valg fra min side.

Skrevet

Ja, trist men sant.

Ja, det er trist. Meiner du også at vi ikke skal forsøke å avverge naturkatasrofer, eller hjelpe de som er ramma av dem?

Gjest trådstarter
Skrevet

Ja, det er trist. Meiner du også at vi ikke skal forsøke å avverge naturkatasrofer, eller hjelpe de som er ramma av dem?

Nei, hallo hvor har du det fra.

Men det er ikke alt vi kan forutse.

VI må hjelpe de vi kan.

Er kanskje mager trøst å tenke på at det er naturens lov, men sånn er det bare.

Den kan ingen, selv ikke en mektig gud råde over.

Skrevet

Jeg er kristen. Et helt bevisst valg som voksen. Meldte meg inn i den norske kirke for 8 år siden :)

Skrevet

Herlig innlegg :-)

Sjøl er jeg human-etiker med to barn som er født halvt katolikker. Begge blei døpt pga fars tro, den første valgte kirkelig konfirmasjon, den andre meldte seg ut av Statskirka.

De andre barna mine er ikke døpt og må velge sjøl når den tida kommer.Prøver å ikke påvirke dem, de må ta sitt eget valg.

Bare nysgjerrig: hvordan "havnet" ungene dine i den norske kirken når du selv er human-etiker og faren er katolikk?

Skrevet

Bare nysgjerrig: hvordan "havnet" ungene dine i den norske kirken når du selv er human-etiker og faren er katolikk?

Det var et kompromiss & et logistikkproblem :-) Min katolske eksmann sidestilte den norske statskirka og katolisismen pga samme Bibel. De andre aspektene lærte han de underveis uten å bli fanatisk.

Gjest verinoca
Skrevet

Jeg tror ikke på noen guddommelig kraft. Tror på evolusjonen, og at religion er oppstått som følge av at menneskenes hjerne er blitt mer og mer kompleks.

Vi vet at vi vet at vi vet, og vi lurer på hvorfor og hvordan og søker årsaker, sammenhenger og forklaringer. "Problemet" er bare at svarene ikke alltid er å finne (f.eks hvordan oppsto Jorden) derfor har religion oppstått som forklaringsrammer som også gir modeller for både samfunnsoppbygging, familierelasjoner osv.

Ting er som de er, det er ingen eksplisitt årsak til at menneskene er på Jorda, det vi kaller 'liv' har bare tilfeldigvis utviklet seg slik.

Mener

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg tror ikke på noen guddommelig kraft. Tror på evolusjonen, og at religion er oppstått som følge av at menneskenes hjerne er blitt mer og mer kompleks.

Vi vet at vi vet at vi vet, og vi lurer på hvorfor og hvordan og søker årsaker, sammenhenger og forklaringer. "Problemet" er bare at svarene ikke alltid er å finne (f.eks hvordan oppsto Jorden) derfor har religion oppstått som forklaringsrammer som også gir modeller for både samfunnsoppbygging, familierelasjoner osv.

Ting er som de er, det er ingen eksplisitt årsak til at menneskene er på Jorda, det vi kaller 'liv' har bare tilfeldigvis utviklet seg slik.

Mener

Ja, for hjernen er mer underutviklet nå enn for 5000 år siden?

Skrevet

Den er mer utviklet nå enn for 100 000 år siden.

Gjest verinoca
Skrevet

Jeg regner med at du respekterer mitt livssyn slik du selvsagt ønsker at andre skal respektere ditt?

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg regner med at du respekterer mitt livssyn slik du selvsagt ønsker at andre skal respektere ditt?

Absolutt! Har ikke sagt ett negativt ord om din tro!

hidi, the scorpion
Skrevet

Den er mer utviklet nå enn for 100 000 år siden.

Det var jo mitt poeng.... Men enda har noen behov for å tro!

Skrevet

Det var jo mitt poeng.... Men enda har noen behov for å tro!

Ja, og noen har behov for å drikke....

At de har behov for å tro/drikke betyr ikke at det er hensiktsmessig, og langt mindre at det de tror på virkelig eksisterer.

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja, og noen har behov for å drikke....

At de har behov for å tro/drikke betyr ikke at det er hensiktsmessig, og langt mindre at det de tror på virkelig eksisterer.

Nei, men det vet heller ikke du 100%;)

Å tro at folk er dumme fordi de tror på Gud, forteller mer om deg enn dem....

Vi har tilgang på samme materiale som du har, og vi ser at vitenskapen gjør fremskritt....

Hvor godt det er for menneskeheten vil snart vise seg. I en overbefolket jord hvor alle sulter.

Men det vet du alt, for du tror bestemt på vitenskapen!

Gjest segunda
Skrevet

Jeg er kristen, men tror ikke på jomfrufødsel eller oppstandelse.

Og nei det er ikke påvirkning fra foreldrene mine i det hele tatt, og jeg har ikke diskutert det med mine barn. De er døpt og konfirmert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...