Gjest Hustruen Skrevet 13. september 2001 Del Skrevet 13. september 2001 Mannen min sliter med angst og depresjon og jeg ønsker så gjerne å hjelpe ham, da han ikke makter å mobilisere nok krefter selv. Han har hatt en ganske tøff barndom og det er nok pga. av den at han sliter som han gjør. Han har tidligere gått hos psykolog(som også drev med hypnose), psykiatriker, akupunktør og i tillegg prøvd forskjellige anti-depressiva. Ingenting hjelper. I det daglige fungerer han som noenlunde. Han sliter med søvnproblemer og har meget vanskelig for å stå opp, men kommer seg tilslutt på jobb. I de dårlige periodene, slik som nå, fortoner hverdagen seg som om han befinner seg i et svart, mørkt vakuum. Han sover fra han kommer hjem fra jobb og fram til neste morgen. Mangler tiltak og blir til tider paranoid. Han blir ukontrollert sint over små ting, som f.eks at noe er flyttet på. Etterpå ser han jo at det var forferdelig dumt, men i øyeblikket opplevde han det helt annerledes. Mye av dette går på at han mister følelsen av trygghet. Han har i de senere år blitt meget avstumpet følelsesmessig, greier ikke å føle glede, vise omsorg osv. Han ønsker det, men får det ikke til. Han sliter også med selvmordstanker, da han ikke kan se for seg resten av livet på denne måten. Til tider ønsker han også å bryte med meg fordi han får så dårlig samvittighet, da han vet dette også sliter på meg. Og det gjør det, men jeg ønsker mer å hjelpe, fordi jeg tross alt er glad i ham og jeg vet han trenger hjelp. Selv har han gitt uttrykk for at behandling hos f.eks psykolog ikke er riktig behandling. Han sier han trenger noen som kan provosere fram de sidene ved ham som kommer opp i dagen når han har slike perioder. Det er et eller annet som 'trigger' det sier han, men vet ikke hva. Han trenger noen som kan tvinge det fram og forhindre at han rømmer, f.eks ved å sove. Jeg leste en gang om noe som het tankefeltsterapi og lurte egentlig om du vet noe om dette eller har noen andre råd om hvilke behandlingsmetoder som kanskje kunne være verdt å prøve?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35073-tankefeltsterapi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 14. september 2001 Del Skrevet 14. september 2001 Kjære Hustruen, Jeg kan dessverre ikke noe om tankefeltsterapi. Det høres definitivt ut som din mann lider av kronisk depresjon og trenger hjelp. Når det gjelder behandlingsformer anbefaler jeg at du sender spørsmålet til DOL´s psykiatriforum. Han kan være inne på noe viktig når han ønsker en mere utfordrende terapiform og vanlig samtaleterapi kan virke noe passivt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35073-tankefeltsterapi/#findComment-135094 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.