Gå til innhold

Mulighet for endring av attføringsopplegg

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 20 år, og står på yrkesrettet attføring med generell studiekompetanse som mål. Grunnen til attføringen er synshemming.

Jeg holder nå på med å fullføre musikklinja på videreg.sk., men føler sterkere og sterkere på at det er feil for meg. Jeg har derfor et nærmest desperat ønske om å komme over i arbeidslivet.

Jeg tenker på f.eks. å få noe på et sykehjem, siden jeg tenker på en utdannelse innen helsesektoren - sannsynligvis hjelpepleier.

Nå lurer jeg på hvordan mulighetene for dette er (det er en stund til jeg får tak i saksbehandleren ved Aetat), og hvilke muligheter jeg har for å gå tilbake til allmennfaglig påbygning/annan vedereg. opplæring senere. Kan jeg risikere å miste attføringen hvis jeg slutter skolen? Man har vel rett til å ombestemme seg selv om man går på attføring håper jeg, for det sliter hardt på meg med den situasjonen jeg er i nå.

Kan en ærkæring fra psykolog hjelpe?

På forhånd takk :-)

Fortsetter under...

Hei Windsong:-)

Ville bare si at jeg synes det er trist om du slutter nå - går ikke du i 3.kl? Er det ikke noe du kan gjøre for å få hjelp til å orke skolen? Hva med å kontakte PPT - vet ikke hvordan det er organisert der du bor, men noen steder har de egne kontorer for de som går på VGS/er voksne.

Dessuten - du må ikke slutte på skolen før du har snakket med saksbehandleren din på aetat!

Hvis du avbryter fastsatt handlingsplan uten videre risikerer du å få avslag.

Hvis det viser seg at du ikke klarer å gjennomføre fastsatt handlingsplan, må det skrives ny handlingsplan. Dette er du nødt å ta opp med aetat. Har du legeerklæring eller uttale fra annet kvalifisert helsepersonell til støtte for ditt syn er det selvsagt en fordel.

Hei Windsong:-)

Ville bare si at jeg synes det er trist om du slutter nå - går ikke du i 3.kl? Er det ikke noe du kan gjøre for å få hjelp til å orke skolen? Hva med å kontakte PPT - vet ikke hvordan det er organisert der du bor, men noen steder har de egne kontorer for de som går på VGS/er voksne.

Dessuten - du må ikke slutte på skolen før du har snakket med saksbehandleren din på aetat!

Hei frosken!

Det er slik at jeg har gått ut 3kl. Nå tar jeg et fjerde år for å ta igjen fag jeg hhv. har mistet karakteren i, og har valgt bort. Det ble for det første en del fler fag enn planlagt, og jeg føler disse studieretningsfagene (musikk) ikke er noe jeg har utbytte av. Det blir bare et ork, som jeg har forsøkt å løse i fire år, inklusive et pauseår på folkehøyskole.

Tanken på å skulle fortsette gjør meg deprimert, slik at jeg knapt kommer meg på skolen.

Dette er ikke noe jeg gjør "i affekt," men noe jeg har tenkt på hele det siste året. På skolen har de vært ivrige på å motivere meg til å fortsette ved å etterkomme mine behov best mulig. Men det nytter ikke når jeg subber rundt i noe jeg ABSOLUTT (sorry min dårlige nettikette her) ikke trives med.

En annen sak er at jeg nå går i fler forskjellige klasser, og ser totalt forskjellige mennesker hver dag. Jeg har ingen tilhørighet lengre, og føler meg ikke helt på bølgelengde med mennesker som er fire år yngre enn meg. Dette opplegget gjør meg til en enstøing, og det alene ser jeg som et argument for at jeg trenger forandring. Man føler seg liksom så lite smart når man bare labber rundt fra klasse til klasse, hvor folk allerede er sammensveisede gjenger, går aleine i kantina osv.

Jeg TRENGER å gjøre noe jeg har LYST til!

(og jeg lover å snakke med aetat før jeg slutter noe sted :-) )

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...