Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne sommeren har vært full av "unormale" ting. Først overdrevent mye energi. Så alt for lite søvn. Sanseforstyrrelser - er det noe som heter det? Sanseinntrykk er blitt helt feiltolket, særlig når jeg har vært sliten.

Nå har jeg en legetime i morgen, på grunn av det jeg har opplevd i det siste. Kan noen hjelpe meg litt å få litt orden på det jeg skal si? Og tyder den "forvirringen" eller hva jeg skal kalle det på alvorlig fysisk sykdom? Har jeg en hjernesvulst? Jeg er redd for å gå til legen uten å ha noen formening om hva som kommer til å skje.

Skrevet

Bruk en halvtime på å skrive det som et brev til legen, slik at du ikke glemmer halvdelen når du er der.

Let gjerne opp gamle innlegg på DOL og kopier ting du har skrevet der (med dato).

Med vennlig hilsen

Gjest vetikke, bare synser
Skrevet

Mye energi og lite søvn ligner på øvre del av Bipolar. Nå har jo ikke jeg lest meg opp på deg og dine problemer da så blir bare litt synsing/vurdering/råd. hvis det hadde vært bipolar, ville nok mange nevnt å øke AP, men.

Sanseinntrykk som blir forvrengt eller hva du skrev kan nok skyldes for lite søvn og at når du i tillegg er sliten så forverres dette ytterligere.

Forhåpentligvis trenger du bare noe å sove på for å slappe av og roe ned alt sammen. Trur nok at disse merkelige sansene vi har bedres etter ei stund du har fått sovet

Skrevet

Bruk en halvtime på å skrive det som et brev til legen, slik at du ikke glemmer halvdelen når du er der.

Let gjerne opp gamle innlegg på DOL og kopier ting du har skrevet der (med dato).

Med vennlig hilsen

Det skal jeg gjøre.

Men hva kan dette være? Er det noe psykisk? Kjenner jeg blir mer og mer panisk for hva legen kan finne på, redd det er en hjernesvulst eller noe sånn.

Skrevet

Det skal jeg gjøre.

Men hva kan dette være? Er det noe psykisk? Kjenner jeg blir mer og mer panisk for hva legen kan finne på, redd det er en hjernesvulst eller noe sånn.

Bipolar?

Skrevet

Mye energi og lite søvn ligner på øvre del av Bipolar. Nå har jo ikke jeg lest meg opp på deg og dine problemer da så blir bare litt synsing/vurdering/råd. hvis det hadde vært bipolar, ville nok mange nevnt å øke AP, men.

Sanseinntrykk som blir forvrengt eller hva du skrev kan nok skyldes for lite søvn og at når du i tillegg er sliten så forverres dette ytterligere.

Forhåpentligvis trenger du bare noe å sove på for å slappe av og roe ned alt sammen. Trur nok at disse merkelige sansene vi har bedres etter ei stund du har fått sovet

Fantasien løper kanskje litt løpsk med meg nå. Ser for meg hjernesvulst og diverse. Du tror altså det er psykisk? Det kan jo stemme, har hatt "rare" (= psykokselignende) opplevelser før. Men jeg tror ikke jeg kjenner igjen dette. I alle fall ikke den delen med overdrevent mye energi. Men sanseforvirringen er blitt bedre nå som jeg har fått sove litt noen netter, kommer mest på kvelden eller hvis det er mange rundt meg.

Gjest lykke til da
Skrevet

Det skal jeg gjøre.

Jeg synes det høres ut som om du har hatt en hypomani og at du har hatt symptomer av nærpsykosekarakter. Altså synes jeg ikke du trenger bekymre deg for de tingene du nevner, men jeg mener det er viktig at legen din får vite hva som har skjedd og det er bra du har bestilt den timen.

Ville bedt om god oppfølging en periode fremover, siden det hgar skjedd så mye i det siste, og kanskje en liten forebyggende dose av AP?

Skrevet

Bipolar?

Tilbakevendende depresjoner. Men det er noen her inne som har antydet at jeg var hypoman en tid i sommer, og da blir jo situasjonen annerledes.

Jeg er mest redd for hjernesvulst eller noen andre, merkelige hjernesykdommer.

Skrevet

Bipolar?

Tilbakevendende depresjoner. Men det er noen her inne som har antydet at jeg var hypoman en tid i sommer, og da blir jo situasjonen annerledes.

Jeg er mest redd for hjernesvulst eller noen andre, merkelige hjernesykdommer.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du har helt sikkert hatt en hypomani.

Forøvrig er det ditt ansvar å fortelle så klart du kan om de symptomer du har hatt. Det er legens ansvar å trekke konklusjonene (diagnostisere).

Gjest i samme båt
Skrevet

Forstår deg og hvordan det er,ikke lett å forklare seg om hvordan ting henger sammen. Det beste er vel å ta med deg det du har skrevet her...

Skrevet

Forøvrig er det ditt ansvar å fortelle så klart du kan om de symptomer du har hatt. Det er legens ansvar å trekke konklusjonene (diagnostisere).

Dette skremmer meg faktisk veldig. Skjønner ikke hva som gikk av meg, oppførte meg helt annerledes enn jeg pleier og føler i ettertid at jeg ikke hadde kontroll over hva jeg gjorde.

Jeg er redd for ikke å klare å beskrive/forklare godt nok. Redd legen ikke skal forstå hva jeg prøver å fortelle. Redd hva som skjer hvis jeg klarer å beskrive det godt nok. Redd det skal skje igjen. Redd legen skal bli sint eller se ned på meg fordi jeg oppførte meg så "ukotrollert". Redd legen skal bli sint fordi jeg lager et problem av det. Redd det skal skje igjen. Redd for det meste, akkurat nå.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette skremmer meg faktisk veldig. Skjønner ikke hva som gikk av meg, oppførte meg helt annerledes enn jeg pleier og føler i ettertid at jeg ikke hadde kontroll over hva jeg gjorde.

Jeg er redd for ikke å klare å beskrive/forklare godt nok. Redd legen ikke skal forstå hva jeg prøver å fortelle. Redd hva som skjer hvis jeg klarer å beskrive det godt nok. Redd det skal skje igjen. Redd legen skal bli sint eller se ned på meg fordi jeg oppførte meg så "ukotrollert". Redd legen skal bli sint fordi jeg lager et problem av det. Redd det skal skje igjen. Redd for det meste, akkurat nå.

Du kan jo kopiere fra dine mange gode innlegg har på DOL og over i et worddokument. Evt kan du også ta med noen svar om du finner det nyttig.

En hypoman episode er viktig - ikke minst for diagnosen.

Legen er der for å hjelpe deg og vil sette pris på at du forteller det som det er.

Skrevet

Du kan jo kopiere fra dine mange gode innlegg har på DOL og over i et worddokument. Evt kan du også ta med noen svar om du finner det nyttig.

Legen er der for å hjelpe deg og vil sette pris på at du forteller det som det er.

Det skal jeg gjøre.

Skrevet

Det skal jeg gjøre.

Gjest lykke til da
Skrevet

Det skal jeg gjøre.

Hva med å si at du etter all sannsynlighet har hatt en hypoman episode, og at det er derfor du har bestilt time. Fortell at du har skrevet innlegg på et forum hvor psykiateren sier du helt sikkert har hatt en episode, og at du vil fortelle dette fordi du skjønner at du nå er innenfor det bipolare spekteret. Du kan skrive ut hovedinnlegget den uken du var hypoman, da det forklarer og beskriver din tilstand helt utmerket, og raskt.

Jeg skjønner at dette skremmer deg, men alt som har skjedd er at du har hatt en ganske "mild" hypoman episode, hvor du ikke har satt gård og grunn i fare. Dette er viktig, for hvem vet, kanskje er litium en medisin som kan hjelpe deg? Ny diagnose åpner også for nye muligheter, og siden du allerede går på lamictal, så har de kanskje hatt mistanke til at du befinner deg innenfor det spekteret. En eller annen gang får alle som har bipolar lidelse sin første hypomani, og jeg vet ikke om den ene diagnosen er noe verre enn andre. Men jeg skjønner at det tar litt tid å komme til rette med det. Det er funksjonsgraden som er viktig, hvordan en har det. I alle tilfelle er det viktig for fremtidig medisinering, og nåtidig.

Du bør starte med denne delen av historien din, for det er i lys av dette legen vil og trenger å forstå dette som skjer i etterkant. Slik jeg har forstått det er det vanlig å få reaksjoner i etterkant av hypomane episoder. Noen blir mer deprimert, men andre kan nok også nærme seg psykose.

Håper det går bra.

Skrevet

Jeg var hos fastlegen i dag. Ting har roet seg en del siden fredag, da jeg ringte og fikk time, særlig fordi jeg har tatt sovemedisiner og sovet disse nettene. Konklusjonen ble at jeg skal fortsette med sovemedisiner til jeg kommer til behandler neste uke, og ta det opp med hn da.

Skrevet

Hva gjør deg så sikker på at det var en hypomani? (Hva er viktig å få frem i samtale med behandler neste uke?)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...